Hej,

Håller på och fixar badrummet och skulle vara tacksam för lite feedback från personer med erfarenhet.

1. Kakla i taket? Vi är lite osäkra vad vi skall ha i taket i "duschnischen". Kaklar man taket eller används en takskiva med folie, vad gör övriga på forumet? Eller finns det andra ideer. Någon som har kaklat taket och finns det i så fall några tips om hur man skall få det bra?

Örviga taket i badrummet hade vi tänkt en takskiva med folie.

2. Vägghängd toalett. Får helt enkelt inte klarhet i hur detta skall gå till, montering-stabiliet-fuktspärr. Monterar man ställningen inne i det fuktspärrande "urtaget" i väggen, och sedan monterar på väggskivor utanför stativet? Skulle i så fall innebära att stolen placerar ett antal cm ifrån stativet och hur blir det då med stabiltiteten?

3. Våtrumsskiva, vi har fått hydropanel rekommenderat, vad finns det för åsikter ang detta?

Tacksam för feedback från forumet!

Jens
 
1. Det bästa är nog att sätta gips i taket (finns takgips) och måla detta med våtrumsfärg som du drar ner ungefär 10 cm på väggen, tätskiktet överlappar sedan färgen och du får en tät "låda" av hela badrummet.
Kakel i tak vet jag inte om det går öht, tror inte fixen klarar av den påfrestningen?

2. Vet ej.

3. Finns flera godkända skivor, Hydropanel är en fibercement skiva och det finns flera liknande varianter, Minerit, Aquapanel mfl. Se http://www.bkr.se/upload/Listor/Alternativa_skivor_2009-02-03.pdf för vilka skivor som är godkända.

Använde själv aquapanel och den var lite jobbig att kapa, tror det var någon som skrev att den skivan som byggmax säljer var bra att jobba med, Wab heter den. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-07001.aspx
Tror den gick att kapa som man gör med vanligt gips men det får gärna någon bekräfta,
 
Jag har också lagt Aquapanel. Fast jag tyckte inte den alls var jobbig att kapa. Jag sågade den med en vanlig sticksåg och det gick hur bra som helst, det gick så snabbt att det inte är lönt att hämta cirkeln. Och med sticksåg så dammar det ju inte mycket. Jag hade en gammal ovass sticksåg. Skivan var lite tung att bära och man skall kanske undvika att lyfta den liggande för då knakade det oroväckande i den. Men tyft upp den lite på mitten upp först så att den kan bäras vertikalt.
 
Redigerat:
Ja det gick ju bra att kapa med sticksåg men om man kan snitta och bryta skivan som gips är det 100 ggr enklare.
 
K
Kakla i tak är inga problem om man vill det. Ovanligt, men en ren smaksak.
 
Jag kan bara kommentera punkt 2. Har precis fått bygga om badrum och tvättstuga pga en vägghängd toalett med inbyggd cistern. Allt har varit tätt, men spolmekanismen fick spel och började spruta 360 grader runt om så att vatten trängde in i kringliggande väggar.

Nu är allt ombyggt och det står en stadig IDO-toalett på golvet. Känns underbart. Jag förstår faktiskt inte inbyggnadshysterin på toalettfronten. Man sparar ju inte ens plats eftersom de flesta måste bygga en egen vägglåda dit cisternen monteras innanför tätskikt. Det tar ju lika mycket plats, om inte mer, än en vanlig toalett. Snyggare blir det, men är det värt riskerna?
 
K
Consensus skrev:
Allt har varit tätt, men spolmekanismen fick spel och började spruta 360 grader runt om så att vatten trängde in i kringliggande väggar.
Det skall inte vara möjligt om man följer branschreglerna "Säker vatten" som föreskriver att inbyggnadscisternen skall vara på insidan av tätskiktet dvs. man bygger badrummet först och bygger sen in cisternen på rätt sida om tätskiktet. Det som skulle kunna förstöras då är skivan som sitter på framsidan av inbyggnaden, men den är ju simpel att byta.
 
ktm250,

Det är just skivan framför den vägghänga toaletten, hur den och hur porslinet skall monteras.

Först bygger jag badrummet, gör ett "uttag" i väggen för cistern, på med tätskikt enl alla föreskrifter.

Skall man helt enkelt slå upp några reglar och sätta våtrumsskivan och kakel framför komsolen för den vägghängda toaletten? Konsolen hamnar ju då ca 30 mm innanför porslinet...är det så det skall vara?

Jens
 
K
Jens: Det är så man gör, ja.
 
Jag har just monterat en vägghängd inbyggnadstoa. Efterssom vi skall ha ett litet förråd (under en trappa) i rummet på andra sidan väggen, så har jag "förtjockat den väggen till lämplig höjd in mot förrådet. Jag fukspärrade utrymmet innifrån badrummet innan fixturen monterades, monterade fixturen, fuktspärrade skivan på insidan innan den sattes upp över fixturen. Och därefter normal fuktspärr i hela badrummet.

Det som då inte var "väl" fuktspärrat är de nu osynliga skarvarna mellan aquapanelen och reglarna inne i fixturens utrymme (de döljs av fixturen). Men efterssom jag kommer åt det utrymmet från förrådet, så fuktspärrade jag de nedre delarna genom att fuktspärra direkt mot metallen i fixturen.

Samtidigt så har jag i utrymmet bredvid fixturen gjort en likadan tätning och har där vattenfördelaren för tappvatten till badrummet. Fördelarutrymmet har ett skvallerrör som mynnar i fixturutrymmet, fixturutrymmet har ett skvallerrör som mynnar under toan in i badrummet. Gjorde skvallerrören av elrör som gummades fast ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.