Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Luktar hälsofarliga avgaser?

--------------------------------------------------------------------------------
Tänk att jag inte vet det då jag funderar på att byta bostad, men det är mer trafik där. Förut har jag flyttat ifrån trafik som hörs och luktar, bilavgaser är inga hälsofrämjare fast det ska vara bättre nu. Dieslar, gamla motorer och kallstartare luktar, men det jag missat är om det (sannolikt) finns ohälsosamma avgaser som inte luktar, (in i bostäderna)?
 
Det finns både och. En del avgaser luktar andra inte. Man vänjer sig dessutom så efter ett tag känner man likt rökare inte av rök. Dock kan huvudvärk etc vara symptom på mycket avgaser.

Bäst är att bo på landet där det inte finns så mycket bilar. :D

Antalet giftiga prylar i avgaser (och för den delen vägdamm) är inte få tyvärr och den enda säkra möjligheten är att bo en bit ifrån.

Det var tex inte skoj när man bodde i stan och ena dagen putsade man fönster och en vecka senare såg det lika illa ut igen, jag fick mig en liten funderare där. Aldrig att man skaffar barn och bor så, allergier lär ju komma som ett brev på posten.
 
Sökarn
När jag bott mer utsatt med självdrag har jag förskräckts av det svarta sot som fanns i fönstrens glipor, nu bor vi lite bättre men har filter intill ventluckor vid fönstren, även de blir mörka av sot. Och vi har mossa i gräsmattan. Hur är det ute på landet och i mindre samhällen?


Olje-eldning är nog renare men en syndare.
 
Svart skit verkar finnas under allas ventiler, så även våra men iofs eldar vi med spån så det kan ju komma därifrån.

Just under ventiler är väl kanske inte riktigt rättvist att kolla men tex en bokhylla bredvid där man sover är bra. Man torkar av en dag sen ser man efter några dagarvad man sover i för nåt egentligen.

Allt ger inte avlagringar heller. Tex koloxid är osynligt men kan vid långvarig påverkan ge skallebang som heter duga.
 
Sökarn
Skallebang är skånska för huvudvärk
 
De riktigt giftiga gaserna luktar tyvärr inte så mycket, utan det man ser är ffa sotet och det är inte giftigt i sig, men kan ge problem med t.ex. lungorna på lång sikt. Däremot är ju sotet en indikation på att det även finns andra hälsofarliga gaser, men dessa kan alltså finnas även utan sot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.