Efter att ha läst alla intressanta inlägg i Sluta måla vitt - furutrenden är tillbaka så blev jag lite sugen på
att be om tips hur du skulle göra med denna furutrapp.

Hela huset har samma sorts panel som syns på väggen i trappen i taket, så att mycket gulnad furu blir det - så varför inte
bryta av med lite vitt(trapp och de vertikala ribborna, vägg o tak lämnas orörda)?!
Andra tips vore kul!
 
  • temp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt ett bastuaggregat längst ner, sedan har du en bastu där hela grannskapet får plats, med MÅNGA olika värmezoner...
Min trapp såg ungefär lika skoj ut, jag gjorde som så många andra och målade vitt. Blev ju ljusare, men lite trist... Jag tror f.ö. att nästa stora trend blir finurliga sätt att bli av med alla vita ytor i hus. De vita orgierna som folk halft jobbat ihjäl sig med/för de sista fem åren...
 
Sne4 skrev:
så varför inte
bryta av med lite vitt(trapp och de vertikala ribborna, vägg o tak lämnas orörda)?!
Andra tips vore kul!
jag skulle välja tvärtom - låta trappan vara trä och måla i alla fall alla tak vita. Vita trapsteg kan bli opraktiskt. Vi hade gulnat panel i många tak som är nu vita ...och det blev stor skillnad -mycket ljusare i huset. På väggar kan man hänga fex många tavlor och familjebilder i massor i vita ramar så panelen blir inte så framträdande - prova :)
gaia
 
bigsnucke skrev:
Sätt ett bastuaggregat längst ner, sedan har du en bastu där hela grannskapet får plats, med MÅNGA olika värmezoner...
Min trapp såg ungefär lika skoj ut, jag gjorde som så många andra och målade vitt. Blev ju ljusare, men lite trist... Jag tror f.ö. att nästa stora trend blir finurliga sätt att bli av med alla vita ytor i hus. De vita orgierna som folk halft jobbat ihjäl sig med/för de sista fem åren...
He he - huvudet på spiken faktiskt. Det står en braskamin strax utanför bild. Första eldningen vid första strömavbrottet(gudrun) så blev det precis så. Tur att jag gick upp på övervåningen innan undulatstackarna som har buren där blev grillade..

Shabby chic eller inte, men något måste göras åt det slitna trappeländet.
@Gaia: Som tur är, så är det bara i trappen som jag har panelporr i både tak, snedtak och på väggarna.
I övriga huset så är det genomgående ljusa golv, vilket lättar upp det mörka taket något.
De alster som hänger i trappan har antingen ljus bakgrund eller en rejäl passepartout - och det lättar verkligen upp intrycket.

Som bignsucke skrev: Är det nästa trend - trolla bort alla vita ytor a' la Mr Beans färgexplosion?
-Just nu är nog mest intrycket i vårt hus "Isch - ett 70-tals tak som inte är vitmålat"
Men vitlasering känns som ett halvsteg - kanske helt enkelt ska börja i ett av rummen och måla om taket i NCS S0500-N och se vart det slutar :)
 
Det finns ju mååånga ljusa färger som inte är vita. Vill man inte gå kulört så skulle jag ha en brytning åt varmt eller kallt grått och med lite mörkare steg i samma färg. Vad tror du om det?

Beckers har en färgkarta som heter "naturliga färger" som visar fina ljusa kulörer.

(Jag gillar kritvita tak, men det är bara där och på murstockar jag tycker att kritvitt pryder sin plats. ;))
 
Jag skulle nog oxå måla taken i första hand men om det nu inte är det du vill så skulle jag istället för att måla bara vitt måla trappan och ribborna ljust grå. En varmgrå ton gör stor skillnad på trappen och det känns nytt och fräscht men ändå inte bara vitt. Vitt kan ju lätt bli opraktiskt om man har hund och barn till exempel.

Om jag fick välja helt och hållet vad jag skulle göra så skulle jag sätta sättsteg på trappan, ta ner spaljen och göra nån snyggare modell och sen skulle jag måla taket vitt, väggarna i nån ljus färg (jag gillar grått så kanske skulle jag ta ljust grått) och sen trappan i en mörkare grå färg. Jag personligen ogillar dessa öppna furutrappor så därför vill jag ha sättsteg istället.
 
@TorpSara: Någon brytning åt grått, med en varm ton i låter inte så dumt.
-Känns på något sätt att det finns risk att trappan blir lite åt gråa hållet efter
några dagar utan moppning och med barn som gör sitt bästa att hålla mamma&pappa sysselsatta.

@Sophie: Vitt är absolut inte uteslutet i taken - till slut blir det nog det också, men det är lite svårt att ångra sig - så att först måla trappan i en grå ton och sedan fundera ytterligare ett varv på taket blir nog ett bra sätt.

Iofs hade det varit skönt att göra som du skriver att sätta dit sättsteg, riva spaljen - och kanske lyckas göra någon liten under-trapp-garderob så att ytan äntligen kommer till användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.