Jag ska byta fönster och vill ha så underhållsfria som möjligt. Ska man välja PVC, aluminium eller aluminiumklätt trä. Det senare verkar ju vanligt, men hur underhållsfritt är det egentligen?

Vidare har vi problem med att huset blir väldigt varmt på sommaren och har hört talas om någon form av glasruta som reducerar solvärmeinstålningen. Är det någon som känner till det? Blir glasen mörka då?
 
Helt i aluminium ör ju så klart det mest underhållsfria men kanske inte så snygga på o se på inifrån. Aluklädda fönster passar nog bäst i en vanlig villa beroende på byggår av ditt hus.
Ett treglas fönster med Argongas har ett bra isolervärde. Det ligger en beläggning på glasen som jag tror skall motverka solvärmestrålningen. Om du håller ett vanligt glas bredvid ett energiglas så kan du se att energiglaset är en aningen mörkare men det är inget man tänker på i sin helhet.
 
Emmabodaglaset verkar ju vara precis vad jag är ute efter.

Är det någon som har erfarenhet av aluminiumklädda träbågar. Jag läste någonstans att de träet blir varmt och torkar ut under aluminiumbeklädnaden, så att de behöver renoveras rejält efter 10-15 år.
 
Du har inte skrivit hur gammalt ditt hus är, passar det med aluminium eller kommer huset att se underligt ut ? Om det är ett hus före ca 1960 kan man räkna med att de gamla träfönstren är värda att underhålla. Det finns solskyddsfilm som man kan ha på äldre fönster. Tänk på att det ofta är omöjligt att underhålla s.k., underhållsfria fönster - när det händer något med dem måste de ofta bytas. Kostnaden kan bli högre på lång sikt än man räknar med.
 
Huset är byggt 1964, i någon form av nyfunkis tror jag. Nuvarande fönster är mestadels tvålufts och ganska snygga men

1) fönsterrutorna är mycket repiga så man måste byta glasen
2) de är kopplade dvs tråkiga att putsa
3) de är bara tvåglas och det skulle vara skönt att slippa kallraset
4) färgen flagar och vi varken gillar eller har tid att renovera själva med två små barn.

Det är möjligt att det ser kontigt ut med aluminium, men även de är väl vitlackerade? Hur lång tid kan man tänka sig att det tar innan nyinköpta träfönster behöver målas om?
 
Så här ser ett av mina Meeth fönster (aluminium) ut på insidan.

/Dalken
 
  • Fönster vardagsrum 640x480.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju snyggt ut, tycker jag. Är du nöjd med fönstren från Meeth?
 
butomusu skrev:
Huset är byggt 1964, i någon form av nyfunkis tror jag. Nuvarande fönster är mestadels tvålufts och ganska snygga men

1) fönsterrutorna är mycket repiga så man måste byta glasen
2) de är kopplade dvs tråkiga att putsa
3) de är bara tvåglas och det skulle vara skönt att slippa kallraset
4) färgen flagar och vi varken gillar eller har tid att renovera själva med två små barn.

Det är möjligt att det ser kontigt ut med aluminium, men även de är väl vitlackerade? Hur lång tid kan man tänka sig att det tar innan nyinköpta träfönster behöver målas om?
Alu-klädda fönster passar ditt hus perfekt ! Funkis från -64... Alu-klädda fönster finns i vilken färg du vill men vit och ett 10-tal färger till är standard.
Meeth fönstret verkar vara inåtgående...Skulle jag aldrig vilja ha !
 
Jag är mycket nöjd med fönstrena än så länge satte in dom 2005.
Har luft/luft värmepump och upplever inget kallras från fönstrena.
Sen tycker jag Dreh/Kipp öppning är helt suveränt.

Fönstret på bilden är 2st 1luftsfönster hopsatta till 1st stort 2luft 190cm brett.

/dalken
 
  • Fönster vardagsrum utifrån 640x480.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verktygsgurun skrev:
Alu-klädda fönster passar ditt hus perfekt ! Funkis från -64... Alu-klädda fönster finns i vilken färg du vill men vit och ett 10-tal färger till är standard.
Meeth fönstret verkar vara inåtgående...Skulle jag aldrig vilja ha !
Själv tycker jag innåtgående med Dreh/Kipp öppning är suveränt.
Då går det ju att vädra vid regn utan att få dyngsura fönster.

/dalken
 
Fönstret är det säkert inget fel på...är bara lite anti mot inåtgående även de med dreh kipp beslag. Bra att du är nöjd iaf...Det är ju huvudsaken !
 
Inåtgående fönster verkar ju väldigt besvärligt om man har krukväxter, och det har jag massor av. Vridfönster har jag tänkt mig, eftersom flera är svåra att komma åt utifrån.
 
Jag bara undrar vad det är som är besvärliigt med innåtgående?
Vädra gör man ju med blommorna kvar i fönstret.
Och putsa dom gör man väl inte med blommor kvar på nån sorts fönster eller?

/dalken
 
butomusu skrev:
Inåtgående fönster verkar ju väldigt besvärligt om man har krukväxter, och det har jag massor av. Vridfönster har jag tänkt mig, eftersom flera är svåra att komma åt utifrån.
Inåtgående med DrehKipp är perfekt om har mycket krukväxter. I vädringsläge öppnar du fönstret i överkant, du kann alltså vädra även om det är kallt ute med blommorna kvar på fönsterbänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.