Fick inte riktigt plats att skriva en rubrik som förklarade ärendet ordentligt...

Förra sommaren skrev vi på och betalade handpenning för ett nyproducerat hus som skall uppföras i en ny trädgårdsstad i närheten av där vi bor idag. Inflyttning är jan-2010. Vår kalkyl och lånelöftet från banken baserades på värderingen vi fick då på vår nuvarande bostad minus 300.000 kr. Dvs vår brf villa värderades till 2,8 milj och kalkylen/lånelöftet baserades på att vi fick minst 2,5 milj vid en försäljning. Vi skulle då ha en kontantinsats på 1,2 milj vilket var bankens krav.

Men pga lågkunjunkturen har som bekant priserna sjunkit ganska rejält. Pratade igår med vår lokala mäklare igen som bedömde värdet på vårt hus till ynka 2,2-2,3 milj (max) idag! :-o Nu ska vi ju inte sälja än på ett tag (kanske i augusti?) men nu fick vi smått panik! Får vi inte minst 2,5 milj har vi inte råd, eller får låna heller för den delen! Han trodde inte att priserna skulle gå upp tills dess det är dags får oss att sälja och tyckte att det var vansinnigt att chansa på att få 2,5 milj. Men vi kan ju inte dra oss ur nyproduktionen!!! I så fall får vi sen sälja det huset och riskera att gå back på hela affären...

Hjälp!!!!!!!! Vad sjutton gör man i detta läge????? Råd eller kloka ord någon? Tack på förhand!
 
Inte helt i samma sits, men har man väl fått byggkreditiv... så bör ju banken inte kunna hindra en ett lån efteråt. Utan du som låntagare får ju ta smällen att det kommer bli dyrare lån att betala. De förlorar mer på att hindra dig helt att få lånet, för då står huset utan någon att betala annat än banken själva.

Klarar du till slut inte betala så blir det ju problem hursomhelst.

Vår egen risk är oxå värderingen blir lägre än produktionskostnaden. Men inte med för mycket. Huset blir jäkligt nice i ett fint nytt område med hög status. Har dock en del pengar att pynta in så vi ska klara bottenlånsgränsen.
 
Redigerat:
Tack för svar!

I vårt skriftliga lånelöfte så står det att det gäller under förutsättning att vi lägger 1,2 milj i kontantinsats så jag tror inte att banken kommer bevilja lånet i slutändan om det visar sig att vi tex bara kan lägga 1 milj. Men jag får kolla upp detta. Vi känner själva att det blir för dyrt för oss om vi inte kan sälja för minst 2,5 milj. Det är mycket pengar ändå (lån på 3,3 milj) och mer vill vi inte låna även om vi skulle få...

Det känns helt enkelt jäkligt stressande att gå i chans på att få 2-300´mer för huset än vad det är värderat till. Men det är ju som sagt inte säljläge för oss än på ett tag så man får väl hoppas på att konjunkturen vänder... :/
 
Nu är inte jag er bankkontakt och kan lova något, men ränteläget idag jämfört med när ni fick lånen är ett helt annat. Det borde kunna gå att meka in några hundratusental kronor mer i ett lån, även om det blir ett topplån som ni får amortera på.

Fundera istället över hur mycket ökade kostnader ni får, och börja anpassa ekonomin till det. Kan ni genom lite sparnit spara ihop 50.000kr extra eller så tills det är dags för inflyttning så visar det också för banken att man har koll på och en stark hushållsekonomi, och då ökar som regel förtroendet att få låna pengar.

Lycka till, och jag tror det är många som håller tummarna och hoppas på att det inte rasar mera, utan att vi kan få se lite spirande hopp på husmarknaden igen.
 
Har ni kollat av möjligheten att bryta kontraktet? Oftast brukar byggbolagen säga blankt nej, men inte alltid. Har en bekant som tecknat sig på en 3-miljonerslägenhet i HSB Stockholm och fick kalla fötter, så till den milda grad att han var beredd på att offra kontantinsatsen. Han kom emellertid undan med "administrativa kostnader" på 2000 (två tusen) kronor. Hur mycket har ni lagt i handpenning?

Om ni inte har samma flyt skulle jag testa att redan nu lägga ut till försäljning och se vad det kan tänkas ge. Blir det ren katastrof, dra tillbaka omgående och lägg ut den i maj typ.

Och som Swetrot är inne på, spara så mycket det bara går för att bevisa hur solid ekonomi ni har, banktjänstemännen är inte mer än människor och därmed synnerligen påverkbara.

Oavsett hur ni gör, lycka till.
 
Tack för inputs och goda råd!

Jag har kollat möjligheten att bryta kontraktet, och det fick jag till svar att det inte går. Kan vi inte fullfölja får de (eller om vi ombesörjer det själva) lägga ut huset till försäljning och vi får stå för mäklar- samt "administrativa" kostnader. Har man tur kan man ju gå plus på affären men har han oflyt kan det ju bli en rejäl förlustaffär. Vi har betalat 350.000 kr i handpenning.

Lägga ut nuvarande bostad till försäljning redan nu känns inte aktuellt, det är ju 11 månader kvar tills tillträde. Vi gör nog ett försök i maj/juni och om det inte går vägen provar vi direkt efter sommaren igen.

Det vi klurar på är om vi ska chansa enligt ovan, annars får vi väl sälja det nya huset och hoppas på en bra utgång. Alternativt försöka dra sig ur nu. De säger ju att det inte går men är det verkligen "skarpt läge" kanske det blir annat ljud i skällan. Som jag förstår har de "kö" till de hus som finns kvar så det borde ju vara tämligen lätt att hitta en ny köpare till vårat utan större ansträngningar eller kostnader.

Hmmmm svårt... Känns jobbigt allt det här, vi vet inte om vi vågar chansa eller om vi som sagt skall försöka hoppa av redan nu...
 
Säger banken nej till mindre än 1,2 och ni inte tror att ni klarar ekonomin.... drar er ut nu!

Men jag skulle ju definitivt kolla med banken om de kan acceptera lägre summa och vad som då ändras i era villkor.

Jag skulle ju då inte ge upp i första taget, men samtidigt kan vara bra att gå ur så tidigt som möjligt för att hantera och lindra den ekonomiska smällen.
 
Ett alternativ är kanske att hyra ut villan medan ni väntar på bättre tider?
 
Våren är väl bästa tiden att sälja hus. Jag skulle lägga ut det kring 1 maj. Räntan är säkert ännu lägre och det kan kanske hjälpa till lite. Har bekanta som inte får sålt och har köpt nytt hus. De kommer hyra ut det gamla.
 
Att hyra ut ett hus, och därmed äga två hus i det här fallet skulle betyda att banken skall vara villig att låna ut rätt så många miljoner till en familj, med två hus som säkerhet. Om banken inte går med på att låna ut till ett hus utan att 1,2 miljoner stoppas in, så tror jag inte att de lånar ut till två hus där det ena skall hyras ut.

Det kan vara en idé att låta en jurist gå igenom avtalet för det nya huset, och se om det finns några sätt att komma ur det. Om inte annat så brukar man kunna få ett hum om vad det kostar, kunna rita upp lite alternativ och utifrån det agera.

Det viktigaste i alla sammanhang tycker jag är att man inte äventyrar hela sin ekonomi och bostad. Att efter ett år eller två tvingas flytta till en hyrestrea med en halv miljon i skulder eller så är ett scenario man skall försöka undvika. Det bör aldrig förekomma som "insats" när man handlar en bostad.
 
Öppna genast dialog med banken! Kartlägg ert risktagande, och försök sedan förhandla fram ett avtal inför värsta tänkbara scenario.

Ni har inte råd att spekulera i framtida prislyft. Om fastighetspriserna sjunker ännu mer försämras ert läge. Därför skulle jag i er situation OMEDELBART börjat leta efter köpare till er gamla bostad. Denna process lär ta tid, och om ni mot många odds hittar "rätt köpare" som betalar "rätt pris" hamnar ni i det relativt trevliga trasslet att på kort tid tvingas flytta två gånger. Välj detta hellre än det relativt otrevliga trasslet att senare stå med TVÅ villor, båda osäljbara till "realistiskt pris".
 
Har husets värde gått från 2,8 till 2,3, dvs ner 20%? Det låter mycket, med tanke på att generellt är det 5% ner från toppen i Sverige. Lokal variationer kan väl förekomma, men är inte 2,5 miljoner en mer realistisk värdering? Givet att 2,8 var det en gång i tiden.
 
Så ser det ut för oss också, hus med sämre läge i området gick för 2 900 000 i Augusti, nu räknar vi med att få 2 300 000
 
Börja försöka sälja lgh nu. Hittar ni köpare till rätt pris sälj! Boende löser sig alltid om man kan stå ut med lite sämre standard något år. Det är det väl värt?
 
Nu är det läge att agera. Nedsidan är ofantligt större än vad uppsidan är, varför chanstagningar är uteslutna. Det ni ska göra, är att redan nu dra igång försäljning av BÅDA husen. Därefter får ni utifrån bud/intresse avgöra och reflektera vad som som passar bäst. Iom att ni redan bestämt er för att flytta, så skulle jag sälja båda i ert fall och hyra in mig i något tillfälligt under minst 18 månader from idag. Samtidigt lägga undan pengar på hög, förutsatt att ni får behålla jobben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.