För ett par år sedan köpte jag ett äldre begagnat basis-bord samt en hög med festo (gamla loggan i blått) prylar, vilket visade sig vara den första versionen av mft-bordet med diverse tillbehör.

Ett av tillbehören har jag inte lyckats förstå vad det är...en tunn, fjädrande plåtbit nitad till 2 böjda runda metallpinnar....någon som har en ide?

På ovansidan stod det (innan jag slipade bort ytrosten, vilken nu tyvärr har återkommit efter ett par år liggande) Festo i blått.
 
  • P2050086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet vad det är förnågot

Mvh Pär H
 
Pär H. Berätta vad det är. Nyfiken!
 
Jaja, det är ju en sån där.
 
Precis Mäster en sån är det

Mvh Pär H
 
När fräsen är bordsmonterad så sitter den fast framför frässtålet dom två pinnarna sitter nerstuckna i hål ovanpå fräsanhållet .Man böjer den lite trycker ner den i hålen som finns.


Jag har nämligen en likadan till min ejca bordsfräs men jag använder den extremt sällan eller rättare sagt aldrig för jag monterar alltid en skiva framföranhållet och fräser igenom den på så vis kan aldrig biten man fräser aldrig fara in i frässtålet och bli fel fräst.
Fast den måste vara mindre än min vad har den för mått ?

Hoppas du förstod?

Mvh Pär H
 
Den finns till Scheppach med, nästan identisk.
Faktiskt ett riktigt bra skydd, enkelt och fungerar.

/Kent
 
Men ser man något? Man vill ju ha lite koll!
 
Träig snickare>Ja jag ser och känner rätt bra vad som sker så jag ser det som noll problem. Vill du vara utan skyddet?

/Kent
 
Vad kan hända om du inte har skyddet? Vill du vara utan skyddet? fråga du. Vad kan hända? frågar jag!?
 
pär h skrev:
När fräsen är bordsmonterad så sitter den fast framför frässtålet dom två pinnarna sitter nerstuckna i hål ovanpå fräsanhållet .Man böjer den lite trycker ner den i hålen som finns.


Jag har nämligen en likadan till min ejca bordsfräs men jag använder den extremt sällan eller rättare sagt aldrig för jag monterar alltid en skiva framföranhållet och fräser igenom den på så vis kan aldrig biten man fräser aldrig fara in i frässtålet och bli fel fräst.
Fast den måste vara mindre än min vad har den för mått ?

Hoppas du förstod?

Mvh Pär H
Tyvärr fattade jag inte alls. Var och hur monterar du skivan? Gärna en bild om du har.

Måtten är iallafall: plåten 60*160, c-c pinnarna 190, total höjd 120.
 
Jag har ingen bild har försöka lägga upp bilder under rubriken snickarboden men det gick inte vet ej varför.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.