Funderar på att gjuta med EPS cement och läser på deras hemsida att man ska blanda hela säcken i en tunna på 100l. Finns så stora murarhinkar? Vad har ni använt att blanda i?

Vattentunna för 209 kr på K-rauta är det närmaste jag kommit. Tycker det är onödigt dyrt för att blanda några säckar EPS ieftersom jag inte kommer att ha någon annan användning för denna tunna...
 
En säck blir väl inte mer än 50liter så du kan väl blanda
i en vanlig murbruksbalja på 90liter.
 
Rekommenderar dig att skaffa dig en tunna eftersom det annars lätt far runt en massa otrevliga partiklar. Om det inte finns att köpa en tunna hos återförsäljaren av cementen (dåligt) så kolla i en s k vinbod (om det nu fortfarande existerar några sådana ;))
 
eps suger fett...gjut med grov/fin betong istället. Det är ett helvete att använda eps. skiten spricker när den torkat, och det blir precis som "bom" i hela konstruktionen
 
K
Hemmakaklaren skrev:
eps suger fett...gjut med grov/fin betong istället. Det är ett helvete att använda eps. skiten spricker när den torkat, och det blir precis som "bom" i hela konstruktionen
EPS måste beläggas med flytspackel eller slipsats inom 3 dygn annars kan den spricka och kantresa. Precis på samma sätt som ett flytspackel kan göra om man inte belägger den inom en viss tid. Fin/grovbetong tar man bara om man har all tid i världen att vänta ut de ca 3 månaderna det tar innan man kan montera tätskikt på.
 
Redigerat:
  • Gilla
mickekobbens
  • Laddar…
Hemmakaklaren skrev:
eps suger fett...gjut med grov/fin betong istället. Det är ett helvete att använda eps. skiten spricker när den torkat, och det blir precis som "bom" i hela konstruktionen
Har du någon erfarenhet av EPS?
 
Jag har erfarenhet av EPS, gjöt 100mm eps sen flytspackel på det. Klockrent resultat! Jag blandade mitt i en STOR spann från Bauhaus.
 
EPS är enligt min mening en grym produkt. Billigare än betongen (speciellt specialbetongerna som kan beläggas inom kortare tid än 3 mån), myckel enkel att arbeta med men självfallet så måste man läsa på påsen innan man sätter igång...
 
  • Gilla
Kurfitzel
  • Laddar…
Bele skrev:
Funderar på att gjuta med EPS cement och läser på deras hemsida att man ska blanda hela säcken i en tunna på 100l. Finns så stora murarhinkar? Vad har ni använt att blanda i?

Vattentunna för 209 kr på K-rauta är det närmaste jag kommit. Tycker det är onödigt dyrt för att blanda några säckar EPS ieftersom jag inte kommer att ha någon annan användning för denna tunna...
Använd en vanlig murarhink på 90 liter. Det räcker gott och väl. Iof är en säck på 50 liter. Men jag rekommenderar inte att använda en mindre än 90 liter. Jag har själv gjutit med EPS-cement. Helt underbart matrial. Lätt smidigt och det finns ingen nackdelar alls som jag ser det. Men man måste belägga EPS-cementen med exempelvis avjämningsmassa inom 3 dygn. Jag Prime'ade en gång ovanpå EPS-Cementen innan jag lade avjämingsmassan på 10 mm. Vilken man inte behöver, men jag gjorde det. och det blev hur bra som helst.

Jag använde en cementblandare för borrmaskin att blanda med. Min borrmaskin är en standard borrmaskin på 800w och 13mm chucköppning. Detta gick mycket smidigt.
Häll ned allt vatten i hinken direkt. Snitta EPS cement påsen i överkanten. Knip åt hela öppningen. Vänd påsen upp och ned och för påsen ned så att den nästan doppas i vattnet och öppna långsamt så dammar det knappt något alls. Sedan är det bara att börja blanda. Kör långsamt i början och rör runt med borrmasiken och öka farten i slutet. Var noga med att du får blandat i botten och i kanterna.

Nu är det bara att rocka loss. Det är mycket enkelt och smidigt att gjuta med.

/Kjell
 
90l Murarhink finns på Hornbach för knappt 80kr
 
La 15-20cm EPS på 9kvm i fredags och flytspackel i går, dvs på 3:de dygnet. Det har fungerat perfekt. Köpte en betong visp för 995kr på Jula och hittade bara en 65liters murarbalja på K-Rauta som jag blandade EPS i. Det var väl gränsfall att det fick plats. Om man hällde i EPSen i vattnet lite försiktigt så dammade det inte särskilt mycket (Munskydd rekommenderas dock). Vispade lite lugnt i början och det funkade riktigt bra.

32 säckar a 159kr kostade EPS cementen. Och sen lika många säckar flytspackel.
1/3 av hela badrums kostnaden hamnar under tätskicktet...:(
 
Hemmakaklaren skrev:
eps suger fett...gjut med grov/fin betong istället. Det är ett helvete att använda eps. skiten spricker när den torkat, och det blir precis som "bom" i hela konstruktionen
EPS isolerar under golvvärmen. EPS är perfekt när man bilat upp golv och lagt nytt avlopp eftersom ytan är allt annat än jämn, bara att gjuta på med EPS tills man får en horisontell yta som man sen lägger tunt lager flytspackel på som underlag för värmeslangen som sen flytspacklas in. d^_^b
Hur tänkte Du ersätta den med finbetong????

För blandning av bruk gäller alltid att man blandar till rätt konstens, det mesta går att blanda i rätt små mängder, tillverkarens instruktioner är oftast riktade till yrkesfolk som bygger hela hus inte till oss hempulare som gör ett rum i taget ;)
 
Redigerat:
EPS är ju prisvärt, ungefär som finbetong per liter. Mycket bra för att jämna ut med men kräver mer utrymme än cellplastisolering + finbetong. Jag jämnade ut med tunnt lage EPS och fortsatte sedan med cellplast och finbetong av höjdskäl. Det som är dyrt med en ren EPS-lösning är ju flytspacklet.

Att blanda och lägga ut EPS var inte något problem, blandade i en 90 liters balja jag hittat på Bauhaus till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.