Har spacklat en del hål på källarväggarna innan jag skulle måla dom. Målat med silikatfärg. Färgen sitter bra på väggarna och ingen tendens till flagor. MEN, där jag har spacklat med (om jag inte minns fel) maxits betongspackel snabb så blir färgen nästan som ett "pulver" så man kan dra fingret över det och få med sig det.Eftersom färgen är vit så skulle man kunna tro att det är mögel men tycker verkligen inte det luktar som mögel. Skumt.
VAd kan detta vara? Kan det vara färgen och spacklet ihop som reagerar?

Tack på förhand!!
 
målat för tidigt?
gaia
 
Det är inte salt utfällningar? (visst är det, man kan få i fuktig källare? vitt ludd)
 
En silikatfärg fungerara som så att den är självrengörande, dvs att ett litet lager försvinner varje gång det regnar eller blir vått av någon anledning.
Kan ju vara så att färgen sög åt sig fukten i spacklet och då drog igång denna rengöringsprocessen.
 
danne007 skrev:
En silikatfärg fungerara som så att den är självrengörande, dvs att ett litet lager försvinner varje gång det regnar eller blir vått av någon anledning.
Kan ju vara så att färgen sög åt sig fukten i spacklet och då drog igång denna rengöringsprocessen.
du menar väl kalkfärg? Silikat binder kemiskt till underlaget och , som jag fick veta, spolas inte av regn som du beskriver
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.