Hej, skulle vilja ha lite hjälp med att placera ut huset på tomten, huset kommer utvändigt att se ut som på bilden, sen har jag två förslag på hur jag skall placera huset......

Det går en gammal väg utanför, den är det istortsett ingen trafik på, 4 hushåll efter mig, sen har dom återvändsplats.

För att utnyttja den stora verandan så bör man ju vända huset mot söder för att på så vis ha sol hela dagen....

För att ställa huset snyggast estetiskt så kanske man skall vända det mot öst så att de stora fönsterpartierna blickar ut över klarälven, nackdelen blir då att man inte har någon kvällssol på verandan....

Jag lutar åt förslaget med verandan mot söder, men vad tycker ni???

Väldigt tacksam för svar!!
 
  • Alstern.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du ska ha utsikt över älven. Utskiten har du året runt , kvällsol bara några veckor. Sedan ska du natuligtvis tänka på hur det blir med infart parkering och ev garage.
 
Ni har inte funderat på någon annan modell av hus som har utsikt åt två håll? Då kan ni ju få både och. Jag tycker att det känns tråkigt att göra en sådan begränsning av utsikten när man bygger ett helt nytt hus.
 
Nu har jag in facto redan bestämt mig för detta hus, jag har tillochmed köpt ett sådant hus i fulltimmer....

Jag har förlängt verandan så att den kommer bli 6 meter ut från huset, 65 kvm totalt....

Denna modell av hus är det hus som jag drömt om.
Jag hade från början bestämt mig med att ha verandan vänd mot syd, man får en fin utsikt mot älven då också vill jag lova.
Det enda som egentligen talar emot den riktningen är det estetiska med de fina glaspartierna....

Infarten kommer vara norr om huset...
 
Hemmakatten
Jag skulle ha vänt huset mot söder. Utsikten mot älven är helt säkert fantastisk. men eftersom du säger att ni ser älven ändå så skulle jag valt att få kvällssol.

De flesta människor arbetar, och arbetar dagtid. Då vill man när man kommer hem gärna sitta ute en stund, ta en kaffe eller en öl eller äta middag ute. Och det vill man göra i solen! Dessutom får man den härliga kvällssolen på våren och hösten som värmt upp fasaden lite under dagen och man kan sittaute en stunde efter jobet. Sverige är ett så kallt land att minsta lilla solstrimma vill man ta vara på! :) De 2 eller 3 dagar det är för varmt mitt på sommaren får man väl sätta sig på norrsidan (eller använda parasoll), men alla de andra dagarna är man glad för att kunna sitta i solen en stund på kvällen.
 
Vad finns väster om tomten? Hur trist är skogen i norr? Hur tänker ni använda tomten, trädgården och omgivnngen i övrigt? Planerar ni carport, garage eller några andra komplementbyggnader?

Nej, det finns inget som säger att ni måste ha verandan åt söder. Stora fönster åt norr eller öster ger mycket trevligare dagsljus inne i huset än skarp södersol. I exempelvis köket ska ni absolut undvika skarp sol från söder och väster. Ni har en någorlunda rymlig tomt, och stort siktdjup åtminstone ut över älven. Detta kan man utnyttja till en lång rad alternativ än de två du står och väljer mellan.

Jag skulle välja att lokalisera fönstren mot öster och älven. Men varför inte dra in huset en bra bit på tomten! Då kan ni låta infarten löpa i svag obruten kurva från vägen ända in till en generös och stenlagd ENTRÉGÅRD på husets västra sida (husets baksida!). Där borde ni kunna få en riktigt ostörd och mysig plats, välkomnande för besökaren och inbjudande som spontan sittplats direkt på en riktigt bred trätrappa eller i någon sittgrupp.

Ett annat trevligt grepp är att låta komplementbyggnaden i sig utgöra blickfång från huvudbyggnaden. Förläng garagetaket, så att ni får en täckt uteplats! Förbind sedan uteplatsen med en idyllisk stenlagd gång, kantad av en jättelik perennrabatt. Då får ni från huvudbyggnaden en anblick som nästan kan konkurrera med utsikten över älven.

Det finns tusen och ett andra sätt att utveckla tomten än genom att lägga en stekhet veranda mot söder.
 
I västerkant av tomten så är det skog, men även bullerskydd för den nya vägen som går där....

När jag tänker på placering så går jag mycket efter vad jag värdesätter med ett hus, och det är att i detta annars så gråa land ha en rejäl veranda som skall kunna brukas totalt!

Varför jag placerar huset så nära vägen är för att då får man en riktigt bra utsikt över älven, c:a 40 meter från vattnet när man står på verandan.

Hade i mitt huvud ett hus som jag ville ha, i timmer såklart samt att jag alltid velat se vatten från huset, så jag köpte tomten, sen har jag nu köpt huset, men eftersom huset kommer ju stå där ett tag så är det viktigt hur jag placerar det.

Jag vill även ha kvällssol på verandan för att jag kommer även ha ett spabad inbyggt i verandan.

Kom gärna med fler tankar forummedlemmar!

Tackar för svar hittills
 
Hemmakatten
Allt prat om att södersolen är så intensiv och förstör/omöjliggör verksamhet i köket stämmer inte.Ni har i ert hus en stor veranda/altan med tak som skuggar och tar bortdet skarpa ljuset. Dessutom är det i dagens hus helt andra typer av fönster och glasrutor som 'hejdar' solljuset bättre. Ytterligare är det så att vi i Sverige inte har något extremt solsken överhuvudtaget, möjligtvis några få dagar på sommaren och även på vintern då solen står lågt (men då är solen mer än välkommen).
 
När vi först placerade vårt hus tänkte vi endast på söder och inte på utsikten men tack vare synpunkter från grannar så vred vi huset och valde bygga den blivande altanen runt huset också så att vi på så sätt får sol på en del av altanen på södersidan men vi har den bästa utsikten från långsidan på huset. Tänk efter vad ni tycker är viktigast, sol på altanen så länge som möjligt eller vad ni kommer att se från era fönster året runt.
 
Huset är ritat för söderläge, om det inte riktigt passar på er tomt , gör en nytt förslag
 
I
Vad jag kan se av de små bilderna så får du entrén till huset i övre vänstra hörnet om huset orienteras med verandan i syd?

Om du vänder verandan mot älven får du den i nedre vänstra hörnet?

Vägen (det svarta) går mellan din tomt och älven (det blåa)?

Du skriver entré från norr.

Då är det första alternativet bäst eftersom besökarna kan se entrén direkt från gatan/vägen utan att behöva gå runt huset. Också kortast sträcka att skotta bort snö vintertid.

Sen beror det på var du ska ha ditt garage/biluppställning. Ska du dra den längre från gatan/vägen och ner mot nederkant i bilderna, leds ju en besökare till entrén i andra läget också även om de inte kan se den direkt från gatan/vägen. Men då får du längre väg att skotta snö på vintertid.

Samtidigt vill jag varna för uteplatser i söder- och västerläge. Det blir väldigt varmt att sitta där solstekta sommardagar.

Jag undrar därför om du inte skulle vara betjänt av TVÅ uteplatser, så att du har en för morgonsol tidigt på våren/förmiddagen (östnordöstligt läge till syd) och en för kvällssol sen sommarkväll och på höstkanten (sydöstlig läge till sydsydvästligt)?
_________________
Byggaren
 
Först som sist: Vi andra vet för lite för att ge några tvärsäkra konkreta råd.

Tomten verkar "svårare" än jag först trodde. Om den är i både norr och väster omgiven av "skog" och så liten som 2000 kvm misstänker jag att man inte får särskilt mycket kvällssol i sin trädgård (men det beror förstås på vad för sorts "skog" vi talar om). Om granntomten i söder är befolkad bör man anpassa sig till grannens hus och trädgård för att komplettera och integrera istället för att konkurrera och inkräkta.

Mitt slutliga råd blir att anpassa huset efter trädgården. Inte tvärtom! Börja med att ta fram en skalenlig tomtkarta (helst med omgivningen noga redovisad) och kontakta en landskapsarkitekt. När han/hon har ritat ett förslag letar du upp ett hus som passar din blivande trädgård.
 
Hemmakatten
Vi har gjort på det sätt man "borde" göra. Dvs. hittat en tomt och anlitat arkitekt som ritat huset utefter förutsättningar på tomten. Men, allt blir kanske inte helt optimalt alla gånger och då får man kompromissa.

Vi har en fin sjöutsikt i syd-sydväst som vi förstås ville ta till vara på. Vårt hus är långsmalt, 20 meter, med 20 meter glasväggar (från golv till tak) ner mot sjön. Alla rum utom ett arbetsum har utsikt över sjön. Men vi har altaner utanför som taket sträcker sig ut över som gör att vi inte får något starkt eller obehagligt solljus in i huset. Visst får vi vissa vinterdagar med lågt stående sol in solen i huset och visst når sommarsolen in i huset på förmiddagarna. Men, aldrig har vi upplevt det som obehagligt och aldrig har vi haft någon "olidlig" värme inomhus. Naturligtvis mycket på grund av altantaken, men också pga att vi har 6 dörrar i huset som går att öppna vid behov.

Nu har ni bestämt er för hus och redan beställt det. Jag menar fortfarande att det utskjutande taket kommer att skydda mot starkt solsken inomhus och att ett hus i dag med god isolering inte kommer att bli för varmt inomhus. Även om så skulle vara fallet under några få sommardagar så överväger de andra 360 dagarnas solglädje på verandan. :)

Att ha flera uteplatser är självklart! Vi har tre stycken i anslutning till huset (och några till på tomten). Morgonsol med fika i söder under tak (har just suttit ute förra veckan när solen sken o fikat), eftermiddagssol i sydväst under tak för middagar eller uteplats i väster med sol hela eftermiddagen o kvällen (perfekt för vår o höst o sista kvällssolen). Alla med sjöutsikt.

Du har fått många goda råd här i tråden. Att anlita någon för hjälp med placering av huset och trädgård är nog inte så dumt. Ni ska ju bo i huset i många år framåt. :)
 
Redigerat:
Jag är medveten här i efterhand att man skall anpassa huset efter tomten för att få det helt exemplariskt......

Skogen som växer är 10årig björkskog, så det är inga större träd vi pratar om.....

Detta hus bygger jag själv och jag fullkomligt älskar värme, veranda och vattenutsikt.

Jag har utgått från forsgrenstimmerhus Alstern som grund och modifierat den lite.
Tomten bredvid är inte befolkad och dom som bestämmer sig för att bygga sitt hus där kommer verkligen inte vända sitt hus mot mitt håll.

Jag var ute och tittade idag igen och mitt slutliga val kommer bli att jag vänder verandan mot söder, ser ingen nackdel i att kanske vistas på en varm veranda när man nån gång under semestern får riktig sol.

Däremot har jag tagit lärdom av detta, det kommer inte på nåt vis bli ett dåligt val, men vem kan här räcka hand för att man byggde sitt första hus 100%-igt??

Vill tacka så mycket för alla svar hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.