Bror skrev:
Det fungerar säkert Oskis, om minst 3/4 delar av isoleringen är ovanpå takpappen.
Varför måste 3/4-delar vara ovanpå? Kommer det att bli fel om man som vi inte har plats och därför inte kan göra så? I mitt fall kommer det snarast bli 50/50...

//B
 
Det rekommenderas att 2/3 (3/4-delar som jag tidigare skrev var fel) av isoleringen skall vara utanför diffspärren, takpappen är difftät, för att risk för kondens inte skall uppstå.
 
Bror skrev:
Det rekommenderas att 2/3 (3/4-delar som jag tidigare skrev var fel) av isoleringen skall vara utanför diffspärren, takpappen är difftät, för att risk för kondens inte skall uppstå.
Med risk för att vara tjatig, vad är risken? Det man försöker eftersträva är väl att råsponten hamnar innanför daggpunkten eller?

Om man då har, som ivårat fall 10 cm utanför råsponten och duken samt 10 cm innanför råsponten, kommer det inte räcka för att daggpunkten hamnar på rätt plats? Eller är det något fundamentalt jag missat?

Tack för dina svar så länge, kul med folk som bidrar till Kaizen...

//B
 
Beatrix skrev:
Med risk för att vara tjatig, vad är risken? Det man försöker eftersträva är väl att råsponten hamnar innanför daggpunkten eller?

Om man då har, som ivårat fall 10 cm utanför råsponten och duken samt 10 cm innanför råsponten, kommer det inte räcka för att daggpunkten hamnar på rätt plats? Eller är det något fundamentalt jag missat?

Tack för dina svar så länge, kul med folk som bidrar till Kaizen...

//B
Jag undrar också, men det går ju alltid att räkna på. Det verkar som om kondens uppstår så fort man bara pratar om cellplast.....
 
50/50 räcker inte nej.
Ja det går att räkna på det.

Jag skulle tro att samtliga isoleringstillverkare kommer att säga att Diffspärren (takpappen i detta fall) ska vara 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan. (jag har inte räknat på det, utan lyssnat på vad de säger).
Då är man säker på att man klarar sig i från bekymmer.

Att man talar om kondens & cellplast är väll inte så konstigt?
Cellplasten i sig är välldigt fukt tät (fukten har svårt att vandra igenom). Det är svårt att få det tätt utan springor när man isolerar med cellplast. Så fukig luft kan smita förbi genom otätheter.
Cellplasten suger heller inte åt sig fukt vilket då något annat kommer att göra (i detta fall råsponten). :)

Det är i allfall mina tankar..
 
Per-Erik skrev:
Att man talar om kondens & cellplast är väll inte så konstigt?
Cellplasten i sig är välldigt fukt tät (fukten har svårt att vandra igenom).
Hej Per,
nu är inte jag heller tekniker, men jag vet att cellplast inte är fukttätt.

Citat från Sundolitt:
"EPS är inte ett diffusionstätt material - ånggenomsläppligheten är
0,9-1,4x106 m2. EPS-isolering kan inte ersätta en diffusionstät plastfolie."
Och
"EPS-cellplast är inte diffusionstät och kan jämföras med betong i fuktområdet 90 - 95% RF, eller massivt trä."

Per-Erik skrev:
Det är svårt att få det tätt utan springor när man isolerar med cellplast. Så fukig luft kan smita förbi genom otätheter.
Tvärtom skulle jag säga, om man använder det rätt.
Cellplasten levereras oftast med not och spont runt om,
så man kan montera stora, heltäckande ytor, utan reglar, utan otätheter eller drag.
Dessutom slipper man köldbryggor och den nedsättning i isoleringsförmågan som
ett regelverk medför.

//KoW
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Hej Per,
nu är inte jag heller tekniker, men jag vet att cellplast inte är fukttätt.

Citat från Sundolitt:
"EPS är inte ett diffusionstätt material - ånggenomsläppligheten är
0,9-1,4x106 m2. EPS-isolering kan inte ersätta en diffusionstät plastfolie."
Och
"EPS-cellplast är inte diffusionstät och kan jämföras med betong i fuktområdet 90 - 95% RF, eller massivt trä."



Tvärtom skulle jag säga, om man använder det rätt.
Cellplasten levereras oftast med not och spont runt om,
så man kan montera stora, heltäckande ytor, utan reglar, utan otätheter eller drag.
Dessutom slipper man köldbryggor och den nedsättning i isoleringsförmågan som
ett regelverk medför.

//KoW
Tack för det! En som läst på.
Det går utmärkt att använda cellplast som isolering på utsidan av taket utan att man behöver tro (gissa) att detta är synonymt med kondens.
På ett normalt tegeltak har man ju tjärpapp på utsidan av spånten, och den är ju tät om något. Om man HÖJER tempen på insidan av spånten genom att isolera på utsidan med cellplast och har pappen däremellan så kommer kondensproblemet rimligen bli mindre. De som tvivlar på detta kan ju gå in i sitt badrum och titta på vattenrören. På vilket är det kondens? Det varma eller det kalla?
Som sagt, cellplasten andas.
 
Nja vi missar nog poängen lite.. eller? kanske bara jag som gör det :p

Cellplast är inte diffusionstät tur är nog det annars skulle nog Råsponten ruttna det är väll alla med på?. Miniralull är heller inte diffusionstät. Råsponten kan börja möggla i allfall. :)

Om man sätter 100mm cellplast på insidan av råsponten & 100mm på utsidan. I en konstruktion med takpapp som ligger på råsponten.
Jag gissar att takpappen är hyffsat ångtät.

Efter som det är 100mm så antar jag att det är i mellan takstolarna som det gäller.

Var har vi då ångspärren? jo i mitten av isoleringen. Efter som Cellplasten andas så kommer innomhusfukt att vandra raktigenom cellplasten & kondensera på råsponten. Risk för en fuktskada finns alltså.

Okej är detta cellplastens fel? Nej det är samma för alla former av isolering.
Om jag inte har missat totalt att det är andra regler som gäller för ångspärren med cellplast.

Man kan changsa med att cellplasten har ett tillräkligt men ångmotstånd (den har ju högre ångmotstånd änn miniralull & cellulosa eller hur?) så att innomhusventilationen tar hand om fukten. Eller så lägger man på mera på yttertaket eller mindre innomhus så att Takpappen hamlar 1/3:e del in i isoleringen.
Eller är tanken att man ska ha en luftspallt även här? i mellan cellplasten & råsponten på insidan? Då tappar man ju en del i isoleringsvärde om man säger som så.

Oftast i snetak brukar man ju sätta isoleringen i mellan takstolarna i yttertaket
Mellan Trät & Cellplasten blir det/kan bli en glipa eller flera (i stort sätt omöjligt att få det tätt här.).

Har man gott om utrymme kan man lägga spont mot spont och lägga det utan på reglarna. Uppe vid taket får man lätt en glipa. Nere vid golvet får man lätt en glipa.
Gäller att man tätar där ordentligt. Antar att fogskumm duger?
Eller hur har ni gjort?

Blev lite långt.. förlåt.. men man har ju en del funderingar.. :)
 
Ser nu att Beatrix nämner 100mmcellplast--råspont--duk--100mm cellplast.

Gör ett nytt antagande nu, duken där är inte en vanlig tjärpapp. Utan en som andas men inte släpper igenom regn/vatten.
Det är alltså ingen Diffspärr.
Är väll den konstruktion Cellplast människorna säger att man ska använda (om jag inte minns fel). Detta borde vara en lysande konstruktion!
Där mot inte om "duken" är en vanlig takpapp/tjärpapp.
 
Vänta nu...

Om vi tittar från början av tråden så var det aldrig tal om att ha någon cellplast på INSIDAN av spånten.
Sätter liksom hela diskussionen i ett annat läge.

Det funderas på KANSKE isolering mellan takstolarna vilket inte nödvändigtvis behöver innebära dikt an mot råspånten.

Eller?
 
Redigerat:
Jo tråden har ju utecklas en del sedan inlägget skapades.

Även om man inte sätter isoleringen dikt an mot råsponten så är man ju knappast säker. luftspaltenborde väll också vara en försämring av U-Värdet i konstruktionen. U-värmde messigt sett borde man inte ha någon luftspallt om man isolerar utan på taket. Samtidigt borde man se till att ev takpapp hamlar max 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan.
 
Per-Erik skrev:
Ser nu att Beatrix nämner 100mmcellplast--råspont--duk--100mm cellplast.

Gör ett nytt antagande nu, duken där är inte en vanlig tjärpapp. Utan en som andas men inte släpper igenom regn/vatten.
Det är alltså ingen Diffspärr.
Är väll den konstruktion Cellplast människorna säger att man ska använda (om jag inte minns fel). Detta borde vara en lysande konstruktion!
Där mot inte om "duken" är en vanlig takpapp/tjärpapp.
Det är exakt så jag tänker mig göra. Inte takpapp utan "gore-tex" membran på råsponten.
Men min undran är ändå om det måste vara 2/3 på utsidan. Jag kan omöjligen höja taket så mycket (10cm är smärtgränsen) och ska jag följa regeln blir det bara 5 cm på insidan. Känns helt onödigt med den inre då.
Och nej, ingen luftspalt...

Helst skulle jag vilja inneifrån bygga såhär:
12,5 cm (max) cellplast
råspånt
"Gore-tex"-membran
10 cm cellplast
läkt
pannor

Kan det funka?

//B
 
Ja, det funkar säkert. Men 22,c cm är nog så lite som takisolering, lägg på minst 10 cm.
 
Bror skrev:
Ja, det funkar säkert. Men 22,c cm är nog så lite som takisolering, lägg på minst 10 cm.
Cellplasten ska ju som sagt sitta på utsidan. Den isolerar bra där och håller ute kylan från konstruktionen i övrigt. Så mycket som 32.5 cm cellplast är inte nödvändigt.
 
I hus som byggs idag isolerar man taken med minst 40 cm tjock isolering, så även 32,5 cm är lite. Cellplast har samma isolervärde som miniralull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.