Nu har jag börjat få nog av högre och högre elräkningar så jag funderar på att konvertera till vattenburet men jag kan ju nada om detta :-?

Grundfakta:
Huset ligger 3 mil syd sundsvall, 120m2 enplanare på plintar plus ett förråd på 20m2 på isolerad platta.
Idag värms alltihopa med direktel, Elementen har en total maxeffekt på 10KW.
Årsförbrukningen ligger mellan 18-24 000 kwh totalt, 2 personer i hushållet.
Då jag räknar med fortsatta prishöjningar på el så anser jag att en avskrivningstid på 15 år är ok.

De alternativ jag kan tänka mig är berg eller jordvärme. Luftsystem går bort då jag aldrig kommer att acceptera fläktljud.

Jag började fundera på elementen och rören till dem och körde fast direkt ;)

Är det klokt att dimensionera systemet så att man tar vattenradiatorer som kan ge samma effekt som elradiatorenra vid dt30 eller är detta overkill?

Vad ska man ha för rördimensioner? Som huset är byggt kommer det att bli ett spretigt värmesystem om jag inte ska gå fram till ett element och sen gå tillbaka. Ska man då köra med 18 mm till grenen och sen 15 fram till elementen eller räcker det med 12?

Om det blir jordvärme hur lång slinga ska man räkna med i grus/moränmark?

nu har jag lyckats få till en ritning också på www.solace.mh.se/~mace/images/VP/PLAN21_F.JPG

PLAN21_F.JPG
Många frågor blir det
 
Ska du har värmepump, så har du mycke att vinna på att överdimensionera radiatorerna.

Så här rakna jag i mitt hus när jag konvertera.
55-60W/m2 om rumer har en ytter vägg & 60-65W om rummert har 2 ytterväggar.

22 rör funkar som matarslinga
15 rör till 2 radiatorer (3 om det är kortare sträcka)
12 rör endast till en radiator (om det är långt till radiatorn så ta 15 rör här med)

om du andvänder slang istället för koppar rör så ska dimensionen vara större, då det är ytter mått man mäter & slangen har tjockare väggar.

efter som att du har krypgrund så kan du lägga en matning under huset med 22 rör & bara göra avsting från den till varje radiatror, rakt upp genom golvet.

om du vill vara säker på att inte får brus så kan du andvända 28 rör från pumpen & ner under huset.

Viktigt är att du bygger tvårörs system o inte enrörssystem!
 
ska du ha värmepumoen i badrummet?
var har du idag varmvatten beredaren?,
 
Är det klokt att dimensionera systemet så att man tar vattenradiatorer som kan ge samma effekt som elradiatorenra vid dt30 eller är detta overkill?
Klokt!
Om det blir jordvärme hur lång slinga ska man räkna med i grus/moränmark?
Tar du en Nibe 1215-7 så har du 99% energitäckningsgrad med ditt hus och i din zon. Nibes program rekommenderar då 240m jordslinga och 134m vid borrhål.
Vad ska man ha för rördimensioner? Som huset är byggt kommer det att bli ett spretigt värmesystem om jag inte ska gå fram till ett element och sen gå tillbaka. Ska man då köra med 18 mm till grenen och sen 15 fram till elementen eller räcker det med 12?
Inget fel att köra med ett fördelarsystem (fram o tillbaka) och ett 12mm kopparör matar 1,4kw vid 20° DT så det räcker gott med 12mm till radiatorerna. Matarledning 22mm.
rogge
 
240m låter kort i mina ögon.
är marken torr, vilket grus brukar vara så måste man ha längre slinga än om marken är fuktig.

du kan aldrig har för mycke markslinga så det är ingen ide att snåla på gratis energin!!!

400m är max vad pumpen klarar i en slinga, så varför ta kortare?
 
Tack för infon!

VVB hänger på badrumsväggen där jag har ritat in möjlig vp.

iom att huset står på plintar så är det ju en helkall grund. Visst kan jag dra rör där, det är ju busenkelt men finns det verkligen isolering som är bra nog för det?

Går det så underlättar det nått enormt. Då behöver jag ju inte köra med spret heller utan kan hlt enkelt bara hänga rör där det passar mig och göra en U slinga med VP i mitten.
 
du kan ju alltid isolera rörena som ligger i kallt utrymme
 
Mjo det var det jag funderade på. Hur gör djur :p för att få till tillräckligt bra isolering, rörskålar plus vanlig gullfiber och plast eller?
 
iom att huset står på plintar så är det ju en helkall grund. Visst kan jag dra rör där, det är ju busenkelt men finns det verkligen isolering som är bra nog för det?
Mjo det var det jag funderade på. Hur gör djur  för att få till tillräckligt bra isolering, rörskålar plus vanlig gullfiber och plast eller
Det blir alldeles utmärkt.
240m låter kort i mina ögon.
är marken torr, vilket grus brukar vara så måste man ha längre slinga än om marken är fuktig. du kan aldrig har för mycke markslinga så det är ingen ide att snåla på gratis energin!!! 400m är max vad pumpen klarar i en slinga, så varför ta kortare?
Håller med, men som sagt 240 meter är vad Nibes program räknar ut.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
iom att huset står på plintar så är det ju en helkall grund. Visst kan jag dra rör där, det är ju busenkelt men finns det verkligen isolering som är bra nog för det?
Mjo det var det jag funderade på. Hur gör djur  för att få till tillräckligt bra isolering, rörskålar plus vanlig gullfiber och plast eller
Det blir alldeles utmärkt.
240m låter kort i mina ögon.
är marken torr, vilket grus brukar vara så måste man ha längre slinga än om marken är fuktig. du kan aldrig har för mycke markslinga så det är ingen ide att snåla på gratis energin!!! 400m är max vad pumpen klarar i en slinga, så varför ta kortare?
Håller med, men som sagt 240 meter är vad Nibes program räknar ut.
rogge
Jo men du måste ju mata in vad det är för mark & hur fuktig den är för att programet ska räkna rätt!
 
Jag skulle inte lägga rören i kalt utrymme om det blir strömavbrott eller om sirkpumpen pajar, när ingen är hemma, så kan ju rören frysa!

Går det inte att öppna golven underifrån & gömma rören i lite varmare miljö under huset?
 
Jo men du måste ju mata in vad det är för mark & hur fuktig den är för att programet ska räkna rätt!
Räknade på "normal" grus/morän enligt uppgifterna som fanns tillgängliga. OBS det är ingen exakt vetenskap och jag själv som jag nämt innan lägger alltid på 15% på längden vid markvärme och även djupet vid bergvärme för att inte ligga i underkant. Men det är också en kostnadsfråga för de flesta kunder.
rogge
 
Jag är väl av typen som vill göra rätt från början.


Sen är det väl så att det alltid kliar i bygga-ut tarmen så en redig överdimensionering är nog väldigt klok.

Bra påpekanden angående stop i kyla. I den nya delen kan det gå att öppna golven. I gamla delen blir det en mardömm, frigolit i botten, skivor/råspont ovan, gulfiber/spån ovan det. I den delen får man kanske tänka sig att gå synligt.

Jag bedömmer marken som relativt torr då tomten är rejält höjd 2-6 meter på den del där det skulle passa att lägga en slinga.

Om jag har fattat det rätt ska man inte dra slingorna nära huset, Jag måste dock göra detta för att komma till uthuset. Enda vägen dit är mellan huset och ett kallföråd. Max två meter mellan dessa byggnader. Kan man göra ett värmeskydd av frigolit i formen av en liggande 8 tex?
 
Jag hade grävt ner 400m slang, har det till min 1230-6 (+flm30) i en torr "grusbacke", under 1 1/2 års drift har KB-IN inte gått under +2°C.

Är du ljudkänslig är placeringen av värmepumpen inte helt optimal. Placera helst vp mot yttervägg, samt isolera innerväggar som angränsar mot sovrum, kan du undvika placering i ett hörn är det också ett plus (rent akustiskt).
 
Det lutar mer och mer åt förvisning till uthuset för pumpen. Måste dock dra in vatten där då. Allternativt skaffa en VP utan varmvattenberedare..

Jani: Var i landet bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.