Jag undrar vad jag ska ha för hastighet på cirkpumpen.
vid - 3,5 ute hade jag följande temperaturer.

Pump läge 2 stigare 40gr retur 36gr
Pump läge 3 stigare 39gr retur 37gr

Det är lite svalare i rummet längst i från pannrummet därav denna test.
Jag eldar med ved i en CP1 1300liters panna med shuntreglering ock loggning av tempar.

Är det någon som har ett vettigt svar på vad som är smartast.
 
läge 1 säger jag.. :)'

Om det är för kallt i nått rum kolla om den radiatorn är strypt, Om den är fullt öppen så får du strypa radiatorerna i de rum som blir för varma..
Ju kallare retur desto mer får du ut ur tanken..
 
Hej.

Jag håller med 2an. Vattnet måste ju dessutom ha tid på sig att avge värme, inte bara rusa igenom...
 
Så lågt som möjligt. Stryp element närmast pumpen om det är möjligt. Skaffa tryckstyrd pump typ grundfos alpha 2 eller liknande om du vill vara värst! :)
 
Då ska jag ska prova att köra pumpen på 1an och se om det fungerar bättre så.
 
själv kör jag läge 1 på sommaren och på vinterhalvåret drar jag upp den till 3:an så att jag får jämnare värme i huset.
 
AnteB skrev:
Så lågt som möjligt. Stryp element närmast pumpen om det är möjligt. Skaffa tryckstyrd pump typ grundfos alpha 2 eller liknande om du vill vara värst! :)
Ruskigt fin pump :)

En kompis köpte en sån till sitt nya trycklösa system o det funkar kanon, Den drar 8-9 watt nu då han kör i autoläget :)
 
2an skrev:
Ruskigt fin pump :)

En kompis köpte en sån till sitt nya trycklösa system o det funkar kanon, Den drar 8-9 watt nu då han kör i autoläget :)
Dom är otroligt tysta. Sen att dom bara drar en tredjedel ström gör ju inte ont.
 
Tyst, Jag tycker den ä ljudlös :)
 
Hej
Jag kör cirkpumpen på 1
Har en CBJ inom hus givare
Alla element helt öppna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.