Detta kort är taget på ett ställe jag har turen att arbetspröva på just nu, helt fantastiska hus:)
Denna dörr har en färg som är väldigt lik den jag kan skymta under det stenhårda, vita och blanka på mina dörrar.
Vad tror ni det kan vara för pigment i denna lasering?
Själv tippar jag på terra men vad mer, eller det kanske är lager på lager teknik här?
 
  • dörrfärg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att avgöra, man måste nog se färgen i verkligheten. Bränd terra kan stämma. Lite gulockra i botten, kanske?
 
ja, jag tror som Karakorum. Terra laserat på en botten av gulockra.
 
Jag är böjd att hålla med även om det egentligen är helt omöjligt att säga från en databild såhär. Kan tycka att det går lite mer åt rött än terra, men det kan ju vara min dator förstås.
 
För mahognylasering var det väl vanligt med lite engelskt rött i lasyrfärgen? Men jag tycker inte att det går så jättemycket åt rött. Bränd sienna kanske?
 
Nej, inte för mycket engelskt rött i den tycker jag, sen undrar jag om inte gulockran i botten är lite grönare än vanlig långhalm, kanske lite umbra i?
 
Jag tror att du är inne på rätt spår Anders, kändes lite för varmt med bara ockra. Fast jag undrar om inte det blir bättre att lägga det på ockran i stället för att blanda i, tycker det brukar bli "grötigt" om man blandar.
Jag vet att det är svårt att se färger på bild, den är mer åt brunt än rött.
 
Javisst är den mer brun än röd, men det finns rött i den. Eller så är min skärm knas som sagt... :)
 
Nej då, det finns en rödton i det även hemma hos mig, även om den är mer brun än röd här också. :)
 
Jag får ta med mig mina akryltuber, blanda och jämföra "live" :)
En annan sak, jag har en kopia av vårdplanen för alla byggnader som ingår i kulturminnet där antikvarien säger att den mörka falufärgen är med linolja och den ljusa utan olja ska användas.
Stämmer detta att det är oljan i rödfärgen som avgör om den är ljus eller mörk???
 
Nej, inte enbart. Pigmentet i den mörkare faluröda färgen är bränd lite längre. Men linoljan gör att färgen blir ännu mörkare, och har heller ingen tradition.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.