Vi har låtit bygga på en våning på vår villa och när vi nu ska inreda övervåningen så har jag en fråga om luftning av avlopp. Avluftningen är idag kapad på övervåningen och igentejpad. Den har så varit i ca 1 år och jag har aldrig märkt någon effekt av detta (dålig lukt, svårt att spola etc).
Hur ska det tolkas? Har jag en luftläcka i systemet någonstans? Spelar detta någon roll? Hursomhelst, röret kommer upp mitt på övervåningen och jag undrar nu vad jag ska göra?

Dra avluftningen i golvbjälklaget tills den når väggen och sedan ut genom väggen? Avsluta på vinden med en vacuumventil? Gå upp genom taket vill jag helst inte då det är papptak som kanske är svårt att få tätt?
 
Enda du behöver är en vakumventil som sitter högst upp på en grov ledning helst 110 mm men även mindre dimension går bra.

Finns ingen anledning att gå ut genom taket.
 
Är det som rubriken säger bättre med vacuumventil på vinden än att gå ut genom väggen?
 
tanman skrev:
Är det som rubriken säger bättre med vacuumventil på vinden än att gå ut genom väggen?
Ja, det tycker jag. Du kan lätt inspektera ventilen. Underligt att du inte haft några bekymmer medan den varit stängt. Är du säkert att tejpen hållit tätt? Eller har du en annn avluftning på annat ställe som fungerar?
Blir det ingen badrum/toa på översta våningen så behöver du inte dra avluftningen ändå till vinden. Vi har en placerat dirkt under handfat och en annan jämt med golvet gömt i en skåp ( betjänar stammen på våningen under). En vacuumventil är smidigare att gömma och ingen krav att den ska ledas utanför huset.
gaia
 
Det brukar fungera utan avluftning om man bara använder avloppet på bottenvåningen. Nu när du skall ansluta avlopp till övervåningen blir det mycket snabbare rörelser eftersom det handlar om större fallhöjder på det som spolas ner i toaletten. Använder du ingen avluftning kommer vattenlåsen att sugas ur och du får avoppslukt inomhus. Enklaste varianten är nog, som flera redan föreslagit, en vacumventil på lämpligt ställe :)
 
Tack för svaren, då blir det en vacuumventil på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.