Vi ska köpa ett hus byggt 1930 och badrummen behövs göras i ordning. Huset är välbehållet och många gamla detaljer finns kvar, och det är en tradition vi vill fortsätta. Även om standarden inte kommer att vara 30-tal har vi inte lust att slänga in ett supermodernt badrum.

Badkar och toastolar är gamla men mycket välbevarade, så vi hoppas kunna behålla dem (finns det problem med att behålla en gammal toastol om den funkar? Den kanske inte är så snålspolande, men...). Jag har kollat på t.ex. Byggfabriken som säljer byggnadsvårdsprylar, och de har gammalt och nytillverkat kakel tillverkat på tradtionella sätt. Det som gör mig lite tveksam (förutom priset :eek:) är att äldre badrum kan se lite 'kalla' ut.

Så, av nyfikenhet undrar jag - hur har ni andra resonerat med badrum? Jag sökte på forumet men kunde inte hitta några gamla trådar om badrum (fast jag är rätt säker på att jag läst om det tidigare kunde jag inte hitta något nu). Har ni kört på med modern stil eller har byggnadsvårdstänket spelat in på badrummen också? Har ni bilder skule det vara jättekul att se.
 
Inte vet jag om det är nåt såt här du är intresserad av men på min blogg kan du kolla hur vi gjort vår badrumsrenovering. Här fanns inget gammalt sanitetsporslin som gick att återanvända men i vårt förra hus återanvände vi en toalettstol. Det finns nya packningar och reservdelar till dem på välsorterade vvs-affärer så det är absolut inget problem att använda dem.
 
Kan tillägga förresten att jag själv tycker det är lite kalt här på bilderna men det ska tillkomma ett större badrumsskåp samt en kommod under handfatet och dessa kommer få en mörk varm träfärg. Typ ådringsmålat mörk mahogny. Det krävs för att få lite mer ombonat i vårt badrum iallafall.
 
OK, det där var ju skitsnyggt!!!!! Jag tar tillbaka vad jag sa om att det ser kallt ut. Mahognyfärgen gör verkligen sitt till, sen gör det nog mycket att ni inte kaklat hela väggen - kakelbården (eller vad det kallas) mjukar upp det vita kaklet. Och den gröna nyansen var jättesnygg till.
 
Sophie! Tack för tipset angående badrummet, skitsnyggt som sagt!!! Vi är också i startgroparna (vi ska bara sätta tak och väggar och måla och lägga golv och...) för å börja med badrummet. Bra ideer kan man inte få nog av.

Gratulerar till mycket fin gård!
 
Vi har också kvar de gamla toastolarna Coco, och har valt att sätta tillbaka dem. De är vackra, det är billigt och det känns bra att inte slänga fungerande saker. Rörmockaren har säkert reservdelar om ni behöver, det var inga som helst problem hos oss iaf. Det funkade bra med nyare grejer som han hade i bilen. Snålspolad kan man göra den med det gamla tegelstenstricket.

Förutom att återanvända så tänker vi bryta av lite med badrummet, tycker inte det passar med stiltoalett i vårt hus utan kommer välja en enkel, hållbar, väl beprövad men ändå lite personlig stil som inte avviker allt för mycket från övriga huset. Så tänkte vi i alla fall.
 
Vi har kört med vitt standardkakel, det blir aldrig omordernt och aldrig toppmodernt heller, så det håller i längden och passar i de flesta hus. Sanitetsporslinet är också ganska mycket standard. Liten globlampa i taket. Spegeln är ett loppisfynd, en enkel utan ram. Högspolande toalett skulle jag undvika. Har ni fungerande toalett, så spar den.

Om man inte bor i ett slott ska man nog satsa på ett badrum utan så mycket krusiduller, det håller i längden och det skär sig inte med resten av huset.
 
Vad bra, det låter som om det inte skulle vara några problem med att behålla porslinet. Toastolen är i det här fallet från 40-talet tror jag, den där lite 'bulliga' modellen, och jag gillar den skarpt.

Jag håller helt med dig Dr_Jekyll. Dels är det ofta betydligt coolare med återanvända pryttlar än de mesta nytillverkade som finns och öht ogillar jag starkt det här att folk måste hiva ut allt så fort det ska renoveras.

Eir75: jo vi är nog också inne på ganska neutrala val. Det är så himla trist när det blir för trendigt, och efter fem år känns det som var supersnyggt VÄLDIGT gammalt. Badrummet som ska göras först är litet och ligger mitt i huset, så det skulle se konstigt ut om det stack ut för mycket.

Lite OT såg jag exempel på 70-talets återkomst med ett återanvänt grönt badkar:
http://sydsvenskan.se/hus/article399834/Forsta-julen-i-fabriken-.html
 
Det kakel vi använde är oxå standard vita plattor 15x15. Golvet samma storlek. Tror oxå kakellisten gör mycket för känslan, för ofta gör helkaklat att det ser modernt ut oavsett vilka val man gör i övrigt.

I vårt förra badrum hade vi högspolande toalett men vi var inte nöjda med den funktionsmässigt. Där i vårt sekelskifteshus passade den däremot in. Den vi behöll på gästtoaletten där var nog oxå från 40-talet. De är jättefina. Men i själva badrummet fanns en brun toastol och den ville vi inte återanvända :)

I vårt nuvarande hus (det som är på bloggen) har vi valt en enkel toastol från Svedbergs. Handfatet är dock återanvänt. Snickerierna är målade i ca 60% grön umbra.
 
I vårt hus fanns det en toalett också, med - hör och häpna - kakelimiterande masonit på golv och väggar! :D Tyvärr kunde vi inte återanvända toalettstolen (som var trasig) eller handfatet som krävde tvåhålsblandare (vilket min make vägrar, plus att det var lite sprucket).

Vad gäller badrummet ville vi få det att smälta in, utan att gå helt bananas med viktorianska stilmöbler. Jag har tidigare bott i en lägenhet från fyrtiotalet med väldigt välbevarad toalett, och det har fått utgöra inspiration. Vitt standardkakel 15 gånger 15 med liten fog, handfat som påminner väldigt mycket om det som redan fanns med hög bakkant (från Sanova), samma toalettmodell som Sophie valde och badkaret Elizabeth från Westerbergs (på lejontassar med svängd rygg. Det hade nog varit mer rätt med ett vanligt rakt badkar, men både jag och maken är långa och det är skönt att kunna luta ryggen - plus att vi båda tycker att de är skitsnygga) samt enkla globlampor i taket. I badrummet nere kommer vi att ha golvtegel, i badrummet uppe blir det som i min gamla lägenhet med kittfärgat och tegelfärgat rutigt golv.

Vi kommer faktiskt också att ha pärlspont i badrummet. Byggfirman vi har anlitat säger att det inte är något problem och har dessutom tagit på sig allt ansvar på att det utförs korrekt, vilket var det enda försäkringsbolaget krävde.
 
Redigerat:
Aha. Har du hittat några passande kitt/tegel plattor än konichiwa? Byggfabrikens? Vi lutar åt det också.
 
Byggfabriken och Byggnadsapoteket är de enda jag har hittat som har den där matta finishen, som det var i lägenheten, och i den storlek jag vill ha.
 
Masonit med kakelimitation låter ju klockrent! Både snyggt o praktiskt i ett vårutrymme ;).

Håller f.ö. med om att Byggfabrikens kakel är himla fint. Dyrare än masonit, dock ;)
 
Äsch, jag måste ju revidera mig. På golvet var det korkmatta! Och kakelimitationen begränsar sig till över handfatet - men väggarna är klädda med masonit. (se bild).

Det här är en bild som jag tycker är väldigt inspirerande.
badrumsinspiration1.jpg
 
Jag har köpt handfat, blandare och toaletter från England, ser precis ut som på bilden. Köpte två handfat varav ett har ett kromställ under också. Bev mycket billigare än Badex som säljer dem i Sverige.
8023.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.