Men varför finns då ventilgaller, måste kosta en slant och sätta dit dem om de inte har någon funktion? och du måste ju ha in luft till grunden, varifrån tas den då?

Hur mycket isolerar en betongbalk? Innan det senaste Älvsbyhuset restes låg grundbalkarna framme på tomten och jag åkte förbi varje dag, inte var de isolerade, inte alls på samma sätt som ex smålandsvillans grund. Där såg man ju både balkarna och isoleringen. Inte heller användes någon isolering när grunden lades.
På vilket sätt är grunden isolerad? jag har försökt kolla på hemsidan men där står inget om grunden...
 
Grunden är inte isolerad, såvida man inte gör det själv (vilket många gör, bland annat jag). Jag har inte heller påstått att den är isolerad från fabrik!

Balken är dock helt tät. Ingen tilluft utifrån vilket gör att fuktig luft inte "vandrar" som det gjort tidigare. Titta närmare på grannens hus så kommer du att se att gallerna är falska. Anledningen till att de sitter där finns att läsa i mitt inlägg (precis innan ditt).

/Magnus
 
Nu har vi kollat lite till och tar även med Björklidenhus i beräkningen. De har ett hus som skulle landa på (för oss) ca 1.6 miljoner.

Och ja, vi skulle alltså bygga ca 5 minuter utanför Örebro, och har fått en förhandsvärdering (alltså en överslagsvärdering som inte på något sätt kan garanteras med tanke på dagens marknad) på så pass mycket över 1.6 att vi åtminstone skulle slippa topplån. Och platta på mark värderas väl högre än krypgrund?
 
Ja platta värderas oftast högre. Vi byggde ett prefabhus förra året i just Örebro. Vi sålde det för mer än vi gett för det. Nu kanske inte marknaden är lika het längre men hus i Örebro är ganska så dyra idag så det kan vara värt att satsa lite extra då jag tror ni har igen på många sätt och vis. Sen måste man väl alltid dra en gräns för hur mycket det får kosta men om det hänger på 200000 så kanske man får fundera på om man har råd att bygga överhuvud taget. Ett bygge kan ju dra iväg lite med markarbeten etc.
 
Redigerat:
bumpaberra skrev:
Ja platta värderas oftast högre. Vi byggde ett prefabhus förra året i just Örebro. Vi sålde det för mer än vi gett för det. Nu kanske inte marknaden är lika het längre men hus i Örebro är ganska så dyra idag så det kan vara värt att satsa lite extra då jag tror ni har igen på många sätt och vis. Sen måste man väl alltid dra en gräns för hur mycket det får kosta men om det hänger på 200000 så kanske man får fundera på om man har råd att bygga överhuvud taget. Ett bygge kan ju dra iväg lite med markarbeten etc.
Vi har fått klartecken av banken för att bygga för 1.8-2 miljoner. Men vi vill inte bygga så dyrt, så det finns ju marginaler för det oförutsedda, men förhoppningsvis slipper vi det. Och vi vill kalkylera med "billigt".
 
Helt rätt tänkt, utgå alltid utåt sett med inställningen till husfirman att det är nära att ni inte klarar av det, och allt är dyrt. När ni sedan kommer överens så går det ju att göra tillägg. Men trixet är ju att tilläggen ska adderas till en så låg nivå som möjligt. Våran hussäljare skrattade åt oss när vi sedan ändrade en del saker och drog på med tillval i vitvaror och sa " så lät det inte i början". Men vi visste vad vi ville ha och om vi hade levererat den inställningen direkt så hade vi troligtvis fått en fett saltad offert.
 
OM ni nu väljer Älvsbyhus ändå så se till att utse och bekosta en egen KA och en egen slutbesiktningsman!
 
volvo skrev:
OM ni nu väljer Älvsbyhus ändå så se till att utse och bekosta en egen KA och en egen slutbesiktningsman!
fördelen med älvsbyhus måste ändå vara att man som kund kanske kommer med på tv haha !!
jag tycker inte plus var kul att se,jag tycker dom från älvsby hus var lite nonschiga.
 
magnuse74 skrev:
Ventilgallerna sitter där... Men det är inget hål utan balken är tät. De har samma gjutformar som tidigare (när grunden var utomhusventilerad)... De använder "klacken" som blir i grundbalken för domkrafterna när de lossar husmodulerna. Därav anledningen till att de inte gjort om formarna. Sedan är det väl lite sniket att sätta dit ett "falskt" ventilgaller istället för att gjuta igen balken men den är hursomhelst inte utomhusventilerad. Det här förfarandet är inte heller helt nytt utan lär nog förmodligen ha ett par år på nacken...

Så om man inte tittar närmare är det lätt att missta sig!

/ Magnus
Stämmer helt och hållet. Har själv ett ÄH byggt 03 och samtliga hål för ventilgaller är igengjutna. De är inte riktigt lika tjocka som själva balken om man skulle få lust att slå ut dem och skapa självdrag i grunden. Har i nuläget en avfuktare grunden och håller en jämn fuktkvot på ca 50-55% luftfuktighet året runt. Gränsen vid risk för bakteriell påväxt går vid 75% och kvoterna har aldrig varit så höga. Detta har funkat utmärkt för mig och jag är verkligen nöjd med mitt ÄH.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.