hej undrar om någon har nån uppfattning om selectaklyven som harald nyborg har,den trycker ju 7 ton o tar 52 cm lång ved,är det bara en leksak eller duger den till o klyva runt 20 kubik om året,annars tycker jag den verkar prisvärd (2195:).här är länken http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5791&n=10
 
vi klyver med 7tons hydraulkraft ca 50m3 om året och det är helt OK. Vår klyv kostade dock 3x mer .... vet ej hur det påverkar klyvens kvalitet? Men mindre än 7 ton vill man nog inte ha
gaia
 
hej igen,det fick bli den klyven,har satt ihop den nu o den går lite långsammare än min fars faxe men jag har ingen bråska,sen är det tvåhansfattning (död mans grepp),vilken skit,det får bli att bygga om det så man kan hålla en hand på vedträt,köpte även ställningen till den så man kommer upp i bra höjd,återkommer när jag klyvit lite.
 
skulle inte bygga om ... du lär dej snabbt att lägga ved så den ligger stabilt och behöver ej hållas kvar på klyven. Inget roligt att klämma fingrar med den kraften :).
Det är inget jobb på ackord ....
när du blir trött på att lyfta klotsar upp på klyven så är reflexer inte det samma och olyckan kan hända
gaia
 
Svärfar har en sådan Selecta. Det är viktigt att man inte glömmer att öppna luftskruven!
Jag tycker också att den går väldans sakta. Kan bero på att jag är van vid en betydligt snabbare maskin. ;-\
Vi har konstaterat att Selecta´n gillar kyla bättre än värme. Klyver vi på sommaren har den sämre kraft jämfört med på vintern. Funderar på om oljan är för tunn? Finns det olika viskositeter på hydraulolja?
 
vad menar du med öppna luftskruv,jag tycker den låter lite som om den har lite luft,ska man ställa den på högkant o öppna skruven,kan du förklara hur man ska göra.
 
Låt den stå vågrätt. I övre hörnet av den ena gaveln sitter det en liten stjärnskruv. Lossa den lite, du ska inte ta bort den helt. Den ska sitta löst när man kör med klyven. Det är vid transport den ska va åtdragen.
Enl. Harald kan man skada packningarna om inte denna skruv är lossad.
 
hej igen då har man klyvt ca 10 kubik med den nya klyven,den funkar bra,lite långsam är den men har man ingen brådska så,sen så går kolven inte ända fram till kniven (saknas ca 10 cm),det blir ett lite minus,men i det stora hela funkar den bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.