Hej,
Vi håller på att beställa hus (nybygge). Vi har tänkt ha en uteplats på baksidan. Vi har ännu inte bestämt om det ska vara ett trädäck el sten.

Några frågor;
1)För-/nackdelar trä kontra sten
2) Prisskillnad trä mot sten. Vi kommer vilja ha ett mörkt träslag (tips?) om vi har trä.
3) Ska man förberada för altanen på nåt speciellt sätt när man ändå har grävmaskiner etc framme för grund och tomtarbeten

//J
 
Om du vill ha trä eller sten beror snarare på vad du som person gillar. De stora skillnaderna är förmodligen mindre underhåll med sten, men det är kallare än trä. Personligen gillar jag känslan av trä, tänker lite på känslan av bryggor (lite Ernst varning snart på mig :)). Jag tycker också om att vara cirka en meter ovan mark på min altan, det blir svårare med sten.

Om du ska ha sten, så kan du förbereda genom att gräva ut, men det är nog det enda
 
SOm lastkaj säger, det är mera frågan om tycke och smak. Vi gjöt hellre än byggde på plintar eftersom vi bor i stan och att bygga i trä oftast ser ut som "sommarstuga". Vi har iofs två uteplatser. Sten i SO och trä i SW, men den senare är eg bara trallar på marken så den syns inte :)
 
Hej, tack för era svar!!

När du säger att du gjuter uteplatsen.. är det samma sak som grundarbete? Ska man be husleverantören att fixa det i samband med att dom gjuter grunden?
Eller räcker det med att dom gräver ur? - vad är skillnaden förresten..?

Häls
Novis


 
Om du kollar in länken till vår hemsida så förstår du vad jag menar. Huset är i sluttning så vi gjöt en stödmur före vi fyllde med grus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.