I husen sitter en slags glasfiber-gips. En gips skiva fullt med glasfiber strån i. Inge problem att bara slå in en spik och hänga en tavla på! Dock skall du hänga ngt tyngre som en tv bör du använda mollyplugg. Gardinstänger kan du skriva direkt i regeln som ligger runt fönstrena.

http://blog.linnd.se

Mvh//Robert
 
Hejsan! Ni som beställt laminatskiva i era smålandsvillor och själv installerat diskmaskin, har ni fått skyddande folie monterad under bänkskivan där diskmaskinen står?
 
Finns det någon som valt laminatskivan från myresjökök i ek (standardskivan) samt Smålandsvillans standard ek-laminatgolv? Jämför man dom brevid varandra så är det en nyansskillnad men frågan är om man tänker på det när allt är på plats?
 
Vi funderar på Nybro. Vi bor idag i ett hus med golvvärme (vattenburen).
Hur känns det med element? SÄljaren säger att den nya typen av grund som byggs så fläktas kallluften bort och fukt. Därmed känns golven varma.

Någon som kan bekräfta detta?
 
Sytäller ytterligare en fråga. Finns det någon som kör med bergvärme istället för frånluft-värmepumpen från smv? Behövdes det göra några ändringar eller blev det några problem i övrigt?
 
chrleh skrev:
Vi funderar på Nybro. Vi bor idag i ett hus med golvvärme (vattenburen).
Hur känns det med element? SÄljaren säger att den nya typen av grund som byggs så fläktas kallluften bort och fukt. Därmed känns golven varma.

Någon som kan bekräfta detta?
Vi bor i en nybyggd Villa Västervik och jag kan inte påstå att golven är varma, dom är dock inte kalla heller. Ganska lagom mao...

Det låter som säljarsnack...
 
Ok, dom är inte kalla iallfall...låter ok.
Men våra värmegolv känns inte varma heller....
 
ska köpa en tomt genom säljaren på smålandsvillan. den är platt utan träd, ser dock inte marken nu med snön. får man röja och fixa den själv när man bygger med smålandsvillan? vi ska ta så ALLT e klart när vi flyttar in.
 
Självklart kan du röja tomten själv. Som jag förstått det från vår säljare så erbjuder inte Smv helentreprenad med grund men de kan erbjuda kontakt med grundfirmor som kan hjälpa till med grunden. Sen är det upp till er att ta den firman eller ta någon annan. Ska man röja själv ska det självklart bli billigare. Kanske kan de på vissa kontor ordna helentreprenad vad vet jag. Kolla med din lokala Smv säljare.

Själva så tog vi allt i ett dvs de hjälper till att röja, fixa grunden samt grovt ordna till med tomten.
 
westsidestar vad menar du med allt? Inkl ovanvåning? Vad har ni fått för pris på den isåfall?
 
nej, inte ovanvåningen! vi ska ha en ljungby för vi vill egentligen ha en enplanshus och ska ha högst två barn, och ljungby har tre sovrum:) men då kan vi lika bra ta en tvåvånings-ljungby med oinred övervån för det är ju samma pris! ger 1290000 för den, sen kostar tomten 350 000. och sen blir det ju endel tillval och andra kostnader som tillkommer....

vet någon vad köksön från smålandsvillans tillval sortiment kostar??
 
Fialottabus:

Vi har fått en lista från vår säljare på ett företag som bygger smålandsvillans övervåningar. Listan är dock omfattande. Svårt att beskriva hela... Undrar du vad något speciellt hus skulle kosta?

T ex Västervik kostar från 66 525 till 296 300 beroende på takvinkel samt vilken standard man vill ha. Minsta är helisolerad med ekofiber, ventilation, luftspalt samt gles. Den bästa är vinden tapetserad, listverk, dörrar, parkettgolv, badrum komplett med kakel.


Westsidestar:

Tillval: Köksö med...

Standardlucka= 7000
Pärlspont= 8500
Tärnö= 10400
Ramsö = 11200
 
hej, jag undrar om någon av er tog smålandslånet? och isåfall om ni är nöjda?

är urvalet av kakel och klinkers stort genom smålandsvillan?

blev priset ungefär det som beräknades innan ni skrev kontrakt? eller översteg det mycket och isåfall varför?

vi har en liten bergknalle på vår framtida tomt, och säljaren har kalkylerat in 140 000 för schaktkostnad, borde det räcka??

vad har ni för ränta på topplån och hur mycket i topplån?

gjorde ni en värdering efter att huset blev byggt och fick ner topplån på detta sätt?


många frågor, tacksam för svar!
 
Hej igen!

Många frågor och alla kan jag inte svara på eftersom vi inte ens fått vårt hus men några i alla fall.

"Smålandslånet" ,det jag inte riktigt vad det innebär men vi bytte i alla fall bank då vi fick mycket bättre bemötande och mer hjälp från swedbank som Smv här i Sthlm hade kontakt med.

Kakel & klinkers urvalet är bedrövligt! Obs detta är min åsikt.
I köket gick det endast att välja vitt eller grått 10x10. När vi valde bort detta fick vi "endast" 600 spänn i avdrag.

I badrummet fick vi välja 20x20 eller 20x25 på väggar och endast 20x20 på golvet. Dessutom ingick det endast kakel & klinker för en kostnad på ca 6500 kr tror jag. Allt annat innebär en extrakostnad. I och för sig blev det inte en så stor extrakostnad för oss. Vi valde vitt 20x33 på väggar och mörkgrått/svart på golv + 2 "staplar" av golvet.

Hitills stämmer faktiskt alla kostnader. *peppar peppar*

Vi och vår granne hade ganska bergiga tomter. Trodde faktiskt att grannen skulle behöva spränga men icke, det gick tydligen att bygga på ändå så vad det kan kosta vet jag inte.

Lånet är inte färdigt i och med att vi bygger. Gissar att byggkreditivet ligger på runt 3-4%.

Värdering är så svårt och varierar från område till område. Man kan alltid kolla med lokala mäklare vad de tror att det skulle värderas till och sen räkna det mot vad ni själva kommer att ge. Har man en större summa att lägga ion kanske man har litet topplån eller inget alls så det där är så individuellt.
 
Hej!
Vi ska bygga Villa Kalmar och jag har massor med frågor till er som liger före oss i processen! (Vi flyttar ev in under sensommaren).
* Badrummet; kan man köpa eget kakel och klinker men anlita SmV´s kakelsättare, eller måste man välja ur deras sortiment då?
* Köket; Ingår det diskho? Får man välja att sätta in egen ho/blandare/bänk om man önskar något annat är det SmV har i sitt sortiment?
* Är det lagt golv under garderober? (utifall man vil ta bort garderoberna!)

Tacksam för svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.