Hej.
Jag skall byta min panna som är uttjänt till en nyare med uppdaterat system, hade planer på en luft-vatten men har insett att jag är lite av "vednörd" varpå jag fortsätter med det. Däremot är jag inte helt hundra på vilket paket jag skall införskaffa. Jag är lite sugen på Calmar pannans V65 med tre 750 tankar samt solsystem. Är det någon som har synpunkter eller funderingar kring detta val så mottages det tacksamt då det finns en djungel att välja mellan samt om solsystem verkligen är så bra.
 
Enligt min mening finns det bara två kategorier vedeldare som kan ha glädje av en solanläggning: de som har en pool att värma och de som har så mycket pengar att de inte vet vad de skall använda dem till.
 
Aha, jag trodde panelerna var ett klockrent komplement till vedpannan. Min tanke var att systemet skulle sköta sig själv under större delen av sommar perioden samt att ved åtgången skulle minske en betydande del. Rätt eller fel tänkt??
 
Visst är det rätt tänkt, jag menar bara att du aldrig kan räkna hem solinvesteringen rent ekonomiskt, inte ens om du jämför med att värma vv med el på sommaren, om ni är ett normalt hushåll.
 
har man 2250l varm vatten i tankarna sommartid så räcker det för många duschar.
Du kan välja mellan att elda 1 max 2 gånger i veckan för varmvatten eller investera i solsystem :). Du kan köpa måååånga kubik färdighugget ved för solsystemmets pris :).
Att elda på sommaren och jaga bort sommarfukten ur källare då och då är inte fel heller :)
gaia
 
Det är nog sant. En liten undran är också hur många kbm man sparar med solsystem. Å andra sidan går det väl inte åt så mycket det halvåret.
 
Tack för synpunkterna. Finns det några tankar kring calmar paketet? V65 med tre 750liters ack tankar. De som jag har kikat på har 90pur i isolering. Kallas i hemmet för den "våta" drömmen :), att jämföra med "vedeldarens drömpaket" som det står i annonsen.
 
Åsikter om calmarpaket:
- Det är ihopsatt för att den medelkunnige rörmokarn ska kunna montera det utan besvär, det leder till tre småtankar med ganska mycket värmeförlust.
- Volymen är för liten till pannan, minimum är vedvolym x 18 vilket ger 2,7 m3.

Vad kostar det paketet idag?
 
Jo, det kostar 105´. Blir det höga värmeförluster trots 90 pur?? Är det förlusterna i rören mellan tankarna du tänker på? Trodde det var bra med flera så att man kunde stänga av och bara köra på en eller två om man knöt ihop solpaneler.
Vet du något bättre ved system?
 
Skicka mig ett PM så ska vi se vad jag får till för dom pengarna :)
 
Mer förluster med fler tankar kommer helt enkelt av att samma volym vatten då har en större mantelyta, jämfört med om allt vattnet finns i en tank.

Samtidigt som solanläggningar kostar mycket, i förhållande till vad de sparar in, så är det i alla fall just vedanläggningar som de passar bäst till. Veden är ju som minst effektiv just sommartid, när mycket av den energi man stoppar in i tanken när man eldar bara står och svalnar bort. Samtidigt är sommaren den period när solen ger något man har nytta av.

Jag har istället valt tunnare isolering på tankarna och låter på det sättet solen värma källaren lite grand under sommaren. Det är dessutom självreglerande, för blir det ordentligt varmt i tankarna ökar effektuttaget genom isoleringen. Därmed räcker det bra till för att få tillräckligt med varmvatten hela tiden, men är ändå svårt att jaga upp systemet till kokpunkten med solvärmen.
Jag kunde haft 90 mm PUR, jag också, men då hade jag fått sätta upp ett element och släppa ut värmen där, så det kändes som ett onödigt komplicerat sätt att fixa det som kan sköta sig självt.
Tänder i pannan gör jag några få gånger, för att värma upp skorstenen och därmed sätta fart på självdragsventilationen.
 
Håller med föregånde att det är för lite ack-volym i detta paketet. Kör själv med en v33 och 3st 750l ackar och det är lagom volym till den pannan. Jag räknade också på solfångarsystem då jag installerade min anläggning , men tyckte inte kostnaden motsvarade mervärdet för mig. Blir så lite eldande på vår , sommar och höst ändå så för mig var det inte värt det.
 
Kul att läsa om ditt bygge slipperman. Ska syna det lite mer i sömmarna när jag inte är så trött :(
Verkar som om jag ska satsa på en panna i samma storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.