Håller med "Volvo".
Walles skriver: "Jag tittade både på ÄH och LB och valde tillslut ÄH för att det var bättre planlösning och framförallt billigare."

Då undrar jag om du fått offert från ÄH. Priserna på hemsidan är inte riktigt sanna. I Kristianstad skulle de har 300000kr för markarbeten. Markarbeten=grävare, några plintar och makadam??? Kan göra det med annan firma för 1/3 av priset men då gäller inte ÄH garantier på huset, de skulle avsäga sig allt ansvar i sådant fall. Grunden ingår i LBhus priser. Sedan kan man lägga till allt annat som man får med LB men inte med ÄH.

Apropå planlösningen med kök och v-rum kan du ju kolla Ugglan funktion med öppen planlösning i stället.

Sedan är det ju olika säljkontor. Har hört flera som är missnöjda med ÄH i Kristianstad och flera nöjda med LB i Skåne medan LBhus har fått mycket negativ kritik just i Örebro och Göteborgs regionerna.

Vi valde LB-hus utan att tveka efter att ha diskuterat med boende i både Älvsbyhus och LBhus. Har besökt fler Älvsbyhus än nya LB-hus och blir mer och mer nöjd att vi inte valde ÄH!
 
Strands skrev:
Håller med "Volvo".
Då undrar jag om du fått offert från ÄH. Priserna på hemsidan är inte riktigt sanna. I Kristianstad skulle de har 300000kr för markarbeten. Markarbeten=grävare, några plintar och makadam??? Kan göra det med annan firma för 1/3 av priset men då gäller inte ÄH garantier på huset, de skulle avsäga sig allt ansvar i sådant fall. Grunden ingår i LBhus priser. Sedan kan man lägga till allt annat som man får med LB men inte med ÄH.
Det där påståendet är direkt fel... Det är inte ÄH fel utan säljaren (egen entreprenör) som ljuger för att tjäna pengar!
 
När vi tittade på hus så tittade vi på Smålandsvillan och inte ÄH, men de verkar hålla samma standard och byggnadstekniker.
Smålandsvillan hade då ett ugångspris på huset vi tittade på som var ca 1.1 miljoner, men när vi började titta på vilka tillval vi ville ha (som fönster på övervången och annat som verkade bra) drog priset iväg rätt bra och skillnaden mellan LB-HUS Ugglan 121 och deras totalentrepnad var inte alls mycket dyrare än Smålandsvillans dito.

Så var nog med att kolla upp vilka tillval du kommer känna dig tvungen att göra i Ä-by huset, innan du är säker på att du ska fetmarkera priset i din pluslista.

Sen bör du nog göra ett överslag på hur mycket du värderar din egen fritid till. Om du bygger med en oinredd övervåning i Ä-by Huset så har du många kvällar och helger framför dig innan det är klart. Det är inte heller gratis att inreda en övervåning i materialkostnader även om du gör arbetet själv.

Nu kan jag har förhastat mig lite, och ni kanske skall bygga en enplansvilla.
Men så tänkte vi när vi valde LB-Hus kontra "lågpristillverkare"
 
Tack för alla svar!

1. Vi ska bygga en enplansvilla
2. Vi har alltså redan valt ut de två hus vi kan tänka oss/har råd med
3. Våra siffror är med alla tillval och sånt, så det tillkommer inga kostnader som man kan förutse.

Så frågan är väl egentligen: "chansa" med ett dyrare (men kanske bättre?) hus nu, fastän vi inte har så jättebra inkomster. Eller spara 200 000 men kanske ångra oss i längden?
 
Snurrepurran skrev:
Så frågan är väl egentligen: "chansa" med ett dyrare (men kanske bättre?) hus nu, fastän vi inte har så jättebra inkomster. Eller spara 200 000 men kanske ångra oss i längden?
Ni kommer aldrig att få ett otvetydigt enkelt svar på er fråga.
Det är ungefär som att välja sparande. Ska jag spara i fonder (som visat sig tidigare vara en rejäl vinstaffär men på senare tid varit en usel affär) eller sätta pengarna på sparkonto (som omvänt från fonder gett historiskt sett dålig avkastning men är en säkraren sparform)

Det är bara ni som kan göra valet.
Ingen vet hur bra/dåligt det valat var förrän huset står på plats.
Man kan får en nitlott eller vinstlott i båda fallen.
Dock tycker jag inte att man skall spela med pengar man inte har.............
 
Strands skrev:
Håller med "Volvo".
Walles skriver: "Jag tittade både på ÄH och LB och valde tillslut ÄH för att det var bättre planlösning och framförallt billigare."

Då undrar jag om du fått offert från ÄH. Priserna på hemsidan är inte riktigt sanna. I Kristianstad skulle de har 300000kr för markarbeten. Markarbeten=grävare, några plintar och makadam??? Kan göra det med annan firma för 1/3 av priset men då gäller inte ÄH garantier på huset, de skulle avsäga sig allt ansvar i sådant fall. Grunden ingår i LBhus priser. Sedan kan man lägga till allt annat som man får med LB men inte med ÄH.
Precis som magnuse74 sa så är det direkt felaktiga uppgifter, och det är det som är så skrämmande med detta forum att folk "tycker" så mycket utan att veta fakta.
Grunden ingår i priset från ÄH, och grävning av plintar ingår också. Däremot så ingår inte planeringen av tomten och singel som grundgrävarna kan komma att behöva beroende på hur din tomt ser ut.

I slutänden är det nog klokast att göra det husval man gör byggda på egna erfarenheter som att t.ex. besöka några olika hus och prata med dom som bor där.
 
Jag kan bara instämma. ÄH har inte imponerat med de hus som jag har besökt. Sen är det strunt samma om planlösningen är bättre i ÄH när deras grund (uteluftsventilerad krypgrund) klassas som en riskkonstruktion av småhusskadenämnden och KTH. LB-hus spöar lätt ÄH.

Billigt är absolut inte samma som prisvärt!
 
Grunden är inte uteluftsventilerad längre... Däremot kan man väl diskutera huruvida avfuktare är bra eller dåligt. Vår är dock avstängd och vi håller runt 60 % luftfuktighet på sandig mark. Grunden är tät och isolerad på insidan grundbalkarna.

Vi blev väldigt begränsade av detaljplanen på vår nuvarande tomt vilket gjorde att ÄH islutändan var den enda(!) husfabrikant inom rimlig prisklass som kunde leverera en modell som togs väl emot av byggnadskontoret i Umeå..

Innan vi köpt tomt resonerade vi dock såhär:

Blöt och lerig mark = självklart hus med platta som grund

Torr och sandig mark = vilket som!

/Magnus
 
Ja, vi får väl kolla vilken sorts mark det är.

Finns det några kalkyler på nätet ang. driftskostnader i Älvsbyhus och LB-hus Ugglan?

*letar lite*
 
kolla in www.alvsbyhus.forum24.se för att läsa mer om ÄH. Där finns mkt att läsa om ÄH, även driftkostnader.

Klart prisvärt hus, har inte ångrat oss. Har bekanta som bott i ÄH som är byggda i början på 70-talet o de har inga som helst problem m fukt eller problem i krypgrunden mm.

Det som i slutändan gjorde att vi valde ÄH, var såklart husmodellen men givetvis priset. Såklart blir det dyrare efter ÄH tillval och egna tillval gjorda i efterhand, men så är det med alla husbyggen. Kalkylen från både ÄH och bank har stämt mycket bra med verkligeheten...

Här uppe fixar man själv en firma (eller gör det själv) som grov- och finplanerar själva tomten, inte ÄH. I ett ÄH ingår ju grunden, men sedan kostar ex grus och sand olika beroende på hur mycket som behövs för grundarbetet, men även beroende på hur bra/dålig tomt du har. Hur mkt som ska grävas ur, ev sprängningar mm
 
Har ingen erfarenhet av Älvsbyhus. 200 000 är pengar och man skall rätta mun efter matsäcken. Men skulle ändå välja LB-hus p.g.a:
1. Platta på mark
2. Huset högre andrahandsvärde (ni bor ju i Örebrotrakten? där det borde vara viss omsättning. Även om man bygger hus för att bo där länge. En del hus åldras snabbare än andra.
3. Driftskostnad troligtvis lägre.
Läs i lev.deklaration om hur husen är konstruerade i väggar, fönster o.s.v, u-värde fönster. o.s.v

Ni har nog redan kollat Björklidenhus. Har inte de ngt bra hus som uppfyller era planlösningsönskemål? De är litet mer flexibla vad gäller ändringar än Ugglanhusen. Platta på mark. Bra priser.

Lycka till!
 
kungkokos skrev:
Jag kan bara instämma. ÄH har inte imponerat med de hus som jag har besökt. Sen är det strunt samma om planlösningen är bättre i ÄH när deras grund (uteluftsventilerad krypgrund) klassas som en riskkonstruktion av småhusskadenämnden och KTH. LB-hus spöar lätt ÄH.

Billigt är absolut inte samma som prisvärt!
Ytterligare ett direkt fel... Grunden är inte uteluftsventilerad krypgrund. Stackars dom som läser på detta forum och ska försöka bestämma sig för hus.
 
Men vad skulle du då walles kalla grunden älvsbyhus har? Den har ingen isolering, den är full med ventiler som tar luft utifrån. Du har en avfuktare i grunden...
Så såg i alla fall grunden ut där man byggde ett älvsbyhus för 3 veckor sedan...
 
Redigerat:
jag har inte heller sett att ÄH har bytt kosntruktion på grunden. Någon som sitter på ny fakta? Walles - tacksam för referens.
Om detta stämmer är det ju bara att gratulera alla som tänker bygga ÄH
 
maggan9 skrev:
Men vad skulle du då Valles kalla grunden älvsbyhus har? Den har ingen isolering, den är full med ventiler som tar luft utifrån. Du har en avfuktare i grunden...
Så såg i alla fall grunden ut där man byggde ett älvsbyhus för 3 veckor sedan...
Ventilgallerna sitter där... Men det är inget hål utan balken är tät. De har samma gjutformar som tidigare (när grunden var utomhusventilerad)... De använder "klacken" som blir i grundbalken för domkrafterna när de lossar husmodulerna. Därav anledningen till att de inte gjort om formarna. Sedan är det väl lite sniket att sätta dit ett "falskt" ventilgaller istället för att gjuta igen balken men den är hursomhelst inte utomhusventilerad. Det här förfarandet är inte heller helt nytt utan lär nog förmodligen ha ett par år på nacken...

Så om man inte tittar närmare är det lätt att missta sig!

/ Magnus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.