-MH-
Om jag har fattat det hela rätt kan man ha både utvändig och/eller invändig inspektionslucka. Huvudsaken är att man kommer åt att inspektera.

Var själv spekulant på ett hus där det enbart fanns lucka invändigt då torpargrunden helt saknade inspektionsmöjligheter från utsidan, fanns inte ens sk kattgluggar.
 
Det spelar absolut ingen roll från vilket håll det är, inifrån eller utifrån, bara man kommer ner i grunden. Om man inte har betongplatta förstås, då behövs det ju inte, men svamp kan det ändå bli.
 
Svampen kan vara riktigt lurig då den har ett annat utseende i vissa fall när den inte exponerats för ljus.
Våran svamp visade sig vid prov vara serpula lacrymans alltså äkta hussvamp.
När experten från Anticimex kom så var han förvånad över svampens utseende.

Jag gjorde saneringen själv med anticimex som konsult under arbetes gång dom gjorde tre besök för kontroll och boracol / fungicid behandling.
Jag gjorde dessutom löpande Boracolbehandling av nytt virke.

Det frestar när man har svampen intill murverket och måste riva upp hallar och vardagsrum när man bor i huset och har två barn.
Dessutom hade vi mellan 40-100cm byggsopor från sekelskiftet som skulle grävas ut detta innebar hela dagar under huset grävandes med liten spade typ sopskyffel och dra ut detta i lådor och med pulka.

Men det är en bra bantningskur och hussvamp "gör män av pojkar"
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Faktiskt trevligt att läsa om hur det går att åtgärda. Och jag vill bara utrycka min uppskattning för er som gör det. Tyvärr är det dock så att när det finns kommersiella syften så används svampen på vaga grunder som förevändning för att kunna riva kulturminnen...

Ville passa på att ge lite offentlig skam till stadskontoren för deras valhänta betenden:
http://insyn.stockholm.se/ostermalm...ttrande ang fastigheten Kattrumpstullen 1.pdf
 
Bra läge för att nagga i kanten på nationalstadsparken .... för fastighet eller bygge av väg. Dom har ju nu hävt ett beslut så det går väl att göra igen.
 
Ja det var ju också ett argument för att riva ett hus... Vad gäller nationalstadsparken tror jag däremot att den kommer att bli betydligt mer användarvänlig om man får bort trafiken från Roslagsvägen förbi universitetet och Naturhistoriska.
 
Ja, nu är det ett tag sen jag var där men om jag minns rätt så är det mest stenkåkar runt om. Inte lika lätt att angripa (även om det är möjligt att få i trossbotten mm...)
 
Minns också bara stenhus, men jag förstår inte riktigt varför de vill bli av med just det huset. Står det verkligen i vägen för Norra länken? Dessutom är det så att man knappast blir av med svampspridningsrisken (kul ord va?) eftersom hussvamp finns i marken enligt Anticimex. Det ska alltså enligt dem krävas särskilda förutsättningar även då, vilket också rimligen borde vara orsaken till att den heller inte spritt sig till andra hus på landet.
 
Enligt herren på Anticimex som jag talade med så finns den nästan överallt där det finns jord.
Men det kävs rätt förhållande av Kalk,vatten och trä - utan kalk så dör den av försurning.
Även temperaturen spelar in men han var inte säker på hur.
 
Nej, huset blir dessutom "Likhus" från att tidigare ha varit ett byggnadskulturhistoriskt intressant kapell
 
Mr Handyman skrev:
Minns också bara stenhus, men jag förstår inte riktigt varför de vill bli av med just det huset. Står det verkligen i vägen för Norra länken?
Som framgick av inslaget på tv-nyheterna i går har Skanska planer på att bygga bostäder på platsen.
Det finns alltid anledningar till att man låter ett k-märkt hus förfalla..........
 
missade detta, vilka nyheter? ABC?
 
Tror det var Rapport faktiskt, annars ABC. Nej det är klart att de vill bli av med det, annars hade de inte gjort så. Kommunen (Länsstyrelsen?) hade ju försuttit sin chans att ålägga Skanska att rusta upp det. Det finns väl också skäl att fråga sig varför fastigheten sålts till Skanska över huvud taget. Lokalerna måste väl ha tillhört Landstinget tidigare.
 
Peter_-_Emma skrev:
Jag gjorde saneringen själv med anticimex som konsult under arbetes gång dom gjorde tre besök för kontroll och boracol / fungicid behandling.
Jag gjorde dessutom löpande Boracolbehandling av nytt virke.
Kommer ihåg när farsan för många år sen renoverade svampangripna bjälkar i ett timmerhus använde han vanlig fotogen för att ta död på svamparna.
 
Cuprinol + slitolja är också synnerligen verksamt mot svamp, men problemet med alla giftmetoderna inkl. Boracol är att det ändå sällan tränger ända in i det angripna virket, det är det som skiljer ut uppvärmningsmetoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.