Halloj!

Nu är det som så att jag och min sambo flyttat till hus och vi trivs bra med NÄSTAN allt...

När den kylslagna delen av året nalkades började jag undra varför det stod en bil på tomgång nedanför vårt sovrumsfönster och varför grannen ibland envisades med att klippa gräset mitt i natten (och mitt i vintern?!).

Källan till ovan nämnda oljud var varken en bil på tomgång eller en bindgalen trädgårdsarkitekt utan en värmepump.

I bästa fall låter den som sagt som en bil på tomgång, alltså ett lågfrekvent brummande som ligger som ett täcke över basregistret.
Däremot kan den få för sig att (vid vissa varvtal/temperaturer?) "knattra" och svaja i tonläge vilket givetvis innebär att det är ännu mer omöjligt att bortse från.

Den sitter ca 4 meter från vår tomtgräns och är tjusigt vinklad rakt mot vårt sovrumsfönster och trots att jag har kraftigt nedsatt hörsel på ena örat kan jag aldrig riktigt undgå oljudet.
Den sitter dessutom till hälften inkilad mellan grannens hus och tegelgarage (monterad på vägg) vilket förmodligen modulerar ljudet ytterligare beroende på vind osv.

I vissa delar av vårt hus hör vi den ytterst lite men på vissa andra punkter är det precis som att det där lågfrekventa brummet genomströmmar allt och bär på ett nära nog overkligt sätt.

vad göra åt det hela?

Jag ska givetvis diskutera saken med grannen men för att inte riskera grannosämja vill jag gärna ha lite kött på benen om vad som eventuellt låter sig göras för att underlätta problemet.

* Flytta pumpen till andra sidan huset hade varit utsökt och med största sannolikhet avhjälpa problemet definitivt.
(Kostar väl 5K och uppåt eller något sådant)

* Sätta upp ett högt staket samt bygga en utskjutande del över utedelen är väl nästa tanke men jag är ändå rädd att ljudet ska studsa och härja och på något sätt ändå komma in.
(Kan säkert komma att bli dyrare än ovanstående och staketet lär bli skrymmande)
* Köpa mastodont-fönster med ljudisolerande effekt
(Nej de pengarna är jag inte beredda att spendera)

Så... Ni som varit i samma sits eller helt enkelt har god koll på värmepumpar och dess funktion. Hjälp mig!

Stort tack på förhand!
 
kolla denna adress , http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.htm
sedan kan du ju mäta vad det är för ljudnivå!
då har du något konkret att komma med,
för övrigt tror jag du vänjer dig med tiden , vi har vår egen uteluftdel till värmepumpen ca 1,5 m från vårt sovrums fönster och störs inte.
lycka till
 
drakhenke skrev:
kolla denna adress , [länk]
sedan kan du ju mäta vad det är för ljudnivå!
då har du något konkret att komma med,
för övrigt tror jag du vänjer dig med tiden , vi har vår egen uteluftdel till värmepumpen ca 1,5 m från vårt sovrums fönster och störs inte.
lycka till
Det beror på att ljudet färdas med luften och i den riktning det blåser. Eran utedel riktar ljudet rakt ut ifrån erat sovrum, därför hör ni minimalt. Det hörs troligtvis mer om man ställer sig 15m bort i pumpens/vindens riktning, än vad det gör i erat sovrum.

Till trådskaparen: ja inget kan ju göras med lagens hjälp innan någon fått mäta upp ljudnivån. Delen behövs antagligen inte flyttas utan det räcker med att vrida den i 90 grader så ljudet riktas bort (mot någon annan stackare? :p)
Sen tar ju fysiska hinder bort väldigt mycket ljud, en vintergrön buske kanske? Inte allt för nära pumpen bara, det blåser ju på rätt bra och vissa buskar är ömtåligare än andra.

Att den låter som den gör är inget konstigt alls, vissa pumpar är tysta(re) medans andra, oftast billigare eller äldre, låter som riktiga gräsklippare. Vissa ljud går att få bort på de flesta pumpar om det exempelvis kommer av en plåt som ligger lite löst och fladdrar, fast det lågfrekventa brummandet kommer du inte undan.
 
Kolla med Miljö- och Hälsoskyddskontoret i din kommun. Ev har dom regler för detta.
 
Hej allesammans och tack för era svar.

Jag har varit i kontakt med kommunen och de har svarat bland annat svarat att "Om parterna inte kommer överens kan Bygg- och miljökontoret kontaktas för en bedömning om störningen är så stor att den utgör en olägenhet för människors hälsa och därmed måste åtgärdas."

Känns dock hart nära omöjligt att en störande värmepump faller under ovanstående varpå jag inte kommer tillgå B&M-kontoret.

@drakhenke
Ingen hade blivit gladare än jag om man lyckats "screena" ljudet och vänja sig vid det men det kommer inte att ske. Så påtagligt enerverande är det dessvärre.

@Danne031
Intressant att du nämner det här med att vända den för jag funderade själv i dessa banor igår. Att riva loss den och sätt aden på andra sidan av huset verkar lite overkill och lär inte bemötas med klang och jubel från grannen.

Utedelen sitter idag monterad på grannens vägg men du säger att en rotation kommer skicka ljudet i en annan riktning. Det är jag helt med på men vad säger herrarna om följande:
Den sitter relativt nära hörnet på huset, är det inte samma operation att vända den 90 grader som att flytta den 1½ meter runt hörnet så att den vätter mot gatan?
Det krävs väl längre slangar mellan utedelen och innedelen oavsett om jag roterar den "på plats" eller flyttar den en bit bort.
Eller tänker jag fel?

Stort tack för era svar, uppskattas verkligen!
 
Det kanske bara är ett lager i fläkmotorn, eller kompressorn som behöver bytas, min luftpump bytade jag fläktmotorn på eftersom den började föra en hel del oljud.
 
Sambuccashake skrev:
Känns dock hart nära omöjligt att en störande värmepump faller under ovanstående varpå jag inte kommer tillgå B&M-kontoret.
..........

Den sitter relativt nära hörnet på huset, är det inte samma operation att vända den 90 grader som att flytta den 1½ meter runt hörnet så att den vätter mot gatan?
Det krävs väl längre slangar mellan utedelen och innedelen oavsett om jag roterar den "på plats" eller flyttar den en bit bort.
Eller tänker jag fel?

Stort tack för era svar, uppskattas verkligen!
Det finns ju vissa decibel man inte får överstiga, upplever ni det som störande så kan det mycket väl vara för högt.
Du tänker helt rätt med flytten, huvudsaken är att blåset vrids för då styrs ljudet åt annat håll.
 
Svårt att uppskatta decibel då det är så oerhört lågfrekvent.

Enligt kommunen använder man:
"Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller"
http://www.naturvardsverket.se/Documents/allmrad/ar_78_5.pdf
"Socialstyrelsens allmänna råd för buller inomhus"
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.pdf
vid sina bedömningar men jag har inte riktigt orkat läsa igenom dem och hur som haver så saknar jag erfordlig mätutrustning.

Men det faktum att jag hör fläktrackaren är illa nog. Oavsett decibel... :mad:

Men Danne, hur skulle en sådan operation gå till.
Köper man slangar själv (länk/pris?) och sedan betalar fackman för själva återuppstarten eller hur går man praktiskt till väga?

Flyttar man utedelen misstänker jag också att man även får förlänga elektroniken?
Där har ju helt klart rotationen en fördel.
 
Redigerat:
Det viktiga när det gäller ljud är att stoppa ljudet så nära källan som möjligt. Borde det inte gå att bygga upp något plank precis framför det lilla otyget. Hatar störande ljud själv så jag förstår dig väl. Man går ju och irriterar upp sig.

Lycka till.
 
Hej Berra!
Jo jag har tänkt på detta också men är det inte så med dessa pumpar att de ska ha relativt fritt spelrum och luftflöde?

Annars hade det ju varit riktigt nice att bygga in den i något isolerande material men jag misstänker att funktionaliteten eftersätts till den milda grad att pumpen slutar fungera.

Dessutom är jag rädd att ljudet ska studsa och valla sig mellan husväggen och plankett så att jag introduceras till en ny ljudklang som stör lika mycket fast på ett annat sätt. ;)
 
Kan ju prova med en större skiva skivor med lite stöd först och kolla olika höjder mm

Kan ju användas! ....till klättervägg alt, tennisbollplank-basketkorg -uppsättning "nytta med nöje"?
mvh
 
Redigerat:
Blir det flytt så är det fackman som gäller hela vägen, det är också enda sättet att få ett pris då det inte är ett par meter rör som kostar något nämnvärt, utan jobbet..

Jag hade nog föredragit att plantera en buske eller liknande som absorberar ljudet hellre än en yta som reflekterar bort det.. Men det skadar ju inte att testa förstås.

Prata med din granne först och främst och var ärlig, säg att ni störs väldigt mycket och ni undrar om han skulle kunna flytta den. Funkar inte det eller om han är svävande så tar ni dit kommunen (jag tror inte det kostar nåt att dom kommer och mäter decibel). Sedan kan du prata med honom igen efter det.
Var ärlig men ta det varsamt, ifall det visar sig att du itne har någon som helst laglig rättighet att gnälla så att säga ;)
 
Jo det kommer helt klart bli ett litet samtal med grannen och nu har jag åtminstone lite upplägg på vad vi kan göra.

Kommer inte föreslå en flytt (gör han det själv så kommer jag dock inte tacka nej...) utan jag hoppas mest på det här att rotera den.

En reflektion jag gjorde igår:
På andra sidan huset har grannen inga fönster + att det vätter mot en parkeringsplats... Snacka om klockren placering av en bullrig pump. Men men... ;)
 
Kanske dom har ett sovrum på den sidan av huset ..och vill inte bli störda av "bullret "när dom skall sova..;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.