Har slipat av lacken på ett 200 år gammalt trägolv och insett att kvalitén är för dålig på vissa ställen. Maskhål skapar ojämna spetiga fogar etc. Funderar istället på att måla golvet. Har då dessa funderingar:
Kan jag spackla över de värst drabbade maskangrepen och i så fall med vad? Snickeri spackel? Vill inte att det riskerar att spricka efter övermålning.
Vill också täta fogarna, är latexfog då det bästa? Hur blir det vid övermålning? Slutligen, vill gärna måla med linoljefärg då detta slits snyggare än alkydfärger. Kan jag måla över ev. latexfog med linolja?
 
Hej "Föregångaren"

Att spackla igen fogarna är ingen höjdare, det kommer att spricka och se hemskt ut, utan lämna dem som de är. Det du kan spackla golvet med är slipdammet (sågspånet) från golvet och lim eller linoljespackel som är lite mer flexibelt. Måla gärna golvet med linoljefärg ovanpå det. Tunna lager och lätt att måla igen utan förarbete. Linoljan kan även täcka över en del skavanker just för att den är lite elastisk.

Lycka till!
 
  • Gilla
Secondbear
  • Laddar…
Tack!
Spackla i fogarna tänker jag inte göra.. det har tidigare ägaren gjort och jag har sett resultatet.. suck! Tänkte mer på en elastisk fogmassa och om det sedan går att måla på den. Jag tänkte bara spackla på plankorna där masken ätit som värst. Men då kanske slipdamm, trälim är en bra idé...

Hur är det med linoljefärg om man inte fyller fogarna och det kommer ner i springorna med tanke på brandrisk?

Tips om vart man hittar bra linoljefärg för detta ändamål?
 
Jag beställde min från Gysinge så jag slapp leta och springa runt. Blandade själv den nyans jag ville ha (blanda små mängder med precisa mått så jag du göra en större mängd när du är nöjd).


Jag vet om risken med linolja men jag har fått för mig att den är större när det gäller ren linolja.
Färgen ska dessutom strykas så pass tunt att det nästan är omöjligt att den skulle rinna ner mellan brädorna. Men ett par droppar och om man håller ett öga på det borde inte vara en fara, tycker jag.

Jag kom på ett tips till när det gäller spacklingen förresten. Jag pratade med ett par golvläggare mnär jag skulle börja med mitt köksgolvet och fick reda på att *sssssch, berätta inte för någon* ;) att en av deras heliga vapen för att fylla i hål och sprickor i golv var plastic padding. Ska tydligen hålla i evigheter men jag har inte testat själv än.

Återkommer när jag har provat den elastiska varianten på hallgolvet.
 
Ceja skrev:
Jag pratade med ett par golvläggare mnär jag skulle börja med mitt köksgolvet och fick reda på att *sssssch, berätta inte för någon*  ;) att en av deras heliga vapen för att fylla i hål och sprickor i golv var plastic padding.
Plastic Padding har en produkt som dom kallar Plastiskt Trä. Den funkar ypperligt till maskhål. :D

Edit: Var ute och kollade i verkstaden. Produkten heter Kemiskt Trä och inget annat. :-[
 
Tackar, tackar!

Då kör vi på den till nästa rum ;D
 
Ny vändning! :)
Har pratat med en "golvslipningsguru" som hävdar att golvet går att rädda utan övermålning! Därför kånkar vi hem maskinerna igen och gör ett sista försök innan penseln kommer fram. Vore fantastiskt då färgen är enastående...Bytte ut dom värsta plankorna i går och hoppas på det bästa. Håll tummarna.
 
Hej! Sitter här o tänker som du... hur gick det för dig?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.