Någon som vill råda oss ännu lite mer? Vi har inte så jättebra inkomster: 23 000 resp 18.000. Vi har gratis tomt. Måste anlägga trekammarbrunn själva, samt ansluta till kommunalt vatten.

Med dessa kostnader (samt några till) har vi fått fram följande priser:

LB-huset 'Ugglan Classic 117' i nästan nyckelfärdigt: 1 645 000
Älvsbyhus "Trym" med IKEA-kök: 1 444 000

Och så alla plus och minus:

LB-hus

+ totalentreprenad
+ bättre rykte
+ bättre grundstandard
+ platta på mark
+ ej bara plast under taket

- mindre boyta
- längre byggtid
- ser inte vardagsrummet från köket
- mindre kök
- dyrare
- måste tapetersera och golvlägga själva
- bara en toalett

Älvsbyhus

+ billigare
+ slipper tapetsera etc själva
+ stort kök
+ bra planlösning
+ kortare byggtid
+ två toaletter

- mer att ordna själva
- krypgrund
- plast under taket
- dåliga säljare/dåligt rykte
- sämre standard
- måste göra köket själva
- hemskt badrumsytskikt

Har någon lust att säga hur ni hade resonerat i vår situation?
 
Lb Hus, men häng inte upp dig på att "bara"är ett IKEA kök, det är inget fel på Ikea. Ikea har 50% av hela köksmarknaden så helt kasst är det ju inte. Men jag är ingen fan av Älvsbyhus, tråkigare hus får man leta efter. Dessutom är platta på mark att föredra, helst med golvvärme.
 
Nej alltså, Ikea-köket skulle vi sätta in själva i älvsbyhuset. :)
 
Hej, vi är jättenöja m ÄH. Trevlig o tillmötesgående försäljare, jättebra o kunnigt bygglag. Inga problem före, under o efter husbygget. Vid besiktningen endast 3-4 småfel som åtgärdades fort. Vi har själva kaklat/klinkrat badrum o lagt klinker i hall o satt in braskamin. La även in eget parkettgolv. Supernöjda, rekomenderar ÄH! Kostnadskalkylen har hållit dessutom.
 
Stämmer det att det är kortare byggtid för Älvsbyhus? jag har för mig att det är minst ett års väntetid på att få sitt älvsbyhus. Men visst när huset är på plats så tar det i alla fall här 4-5 veckor innan inflyttning. ( då läggs golvvärme i badrummet och badrummet har både kakel och klinker.)
Att LB huset bara har en toalett beror väl på ert val av hus. Det måste väl gå att få en extra toalett. Du kan ju också lämna in en egen planlösning och få besked hur mycket det kostar att bygga Ert hus. Annars har eksjöhus ganska billiga hus, ex lyckan som är prisvärda.
 
Redigerat:
T
Ikea-kök följer ju med i köpet utav Älvsbyhus. Sedan om man vill byta luckor i framtiden så är det bara att åka till IKEA och köpa nya.
 
Älvsbyhus har inte ett års väntetid numera. De jobbar av "kön" ganska kraftigt i dessa tider precis som alla andra tillverkare...
 
Har du kollat om driftskostnaden skiljer sig? Boendekostnad är mer intressant än inköpskostnad.

Ett annat stort + för LB-hus är att husen är P-märkta och att det ingår totalentreprenad. Tycker också du skall fetmarkera -krypgrund på Älvsbyhus.
 
Jag kan inte utan att förundras över den tydliga polarisation av åsikterna om Älvsbyhus. Den övervägande positiva omdömerna kommer från den norra delen av Sverige och de mer lite tveksamma och kritiska kommer från söder. Tillfällighet??

Tror inte det, om grannen byggt och är nöjd så rekomenderar han hon detta. Köparen köper samma för säkerhets skull....Alla är nöjda. Men klart är ju att Priset är ju den största nöjdfaktorn, och det är totalt vansinne att bygga ett hus för det dubbla när alla andra hus i samhället kostar hälften. Så t.ex vårt hus hade jag inte heller byggt i ett norrlandslän, för jag hade kunnat få tre Älvsbyhus för samma pris, jag hade antagligen rest upp pengarna istället.:)
 
Om jag bara hade dessa två att välja mellan skulle jag välja LB-hus 100 gånger av 100! Att köpa ett Älvsbyhus känns för mig lika aktuellt som att jag tar på mig kläder från 70 talet och går till jobbet. :D
 
Havsutsikt skrev:
Jag kan inte utan att förundras över den tydliga polarisation av åsikterna om Älvsbyhus. Den övervägande positiva omdömerna kommer från den norra delen av Sverige och de mer lite tveksamma och kritiska kommer från söder. Tillfällighet??

Tror inte det, om grannen byggt och är nöjd så rekomenderar han hon detta. Köparen köper samma för säkerhets skull....Alla är nöjda. Men klart är ju att Priset är ju den största nöjdfaktorn, och det är totalt vansinne att bygga ett hus för det dubbla när alla andra hus i samhället kostar hälften. Så t.ex vårt hus hade jag inte heller byggt i ett norrlandslän, för jag hade kunnat få tre Älvsbyhus för samma pris, jag hade antagligen rest upp pengarna istället.:)
Det är torrare miljö i norrlands inland också. Kanske det gör att problemen med torpargrund är färre här uppe än om man exempelvis bygger hus på västkusten!
 
Verkar vara så att ÄH-byggare är mer nöjda uppe i norr än i södra Sverige. Märker det då man läser på forumet för ÄH-byggare, men även då man pratar m ÄH-byggare. Beror det på säljarna och bygglagen???? De flesta här uppe verkar iaf vara nöjda med dessa, det gör mycket för helhetsbilden av ÄH. Oftast har bygglagen här uppe arbetat massor av år för ÄH och kan därmed "sina hus" och vet har de ska byggas mm mm........

Vad jag förstått så har ÄH egna bygglag och säljare här uppe i norr som är antällda av ÄH, medan i södra Sverige verkar det vara "utomstående" bygglag och säljare. Dessutom har säljarna söderut egna kontakter/firmor som kaklar/klinkrar mm som inte finns här uppe, dessa "extra tillval" får man fixa själv.
 
Jag har byggt ÄH och är jättenöjd, kan också meddela att jag inte bor i norra sverige utan lite söder om stockholm.
Satsa på LB om du tycker du hittar en modell som passar dig.
Satsa på ÄH om du tycker du hittar en modell som passar dig. ;-)

Jag förstår inte all denna negativa kritik/klang runt ÄH. Har dom som klagat någonsin bott i ett ÄH? Eller varit i ett ÄH?

Det bästa sättet att bestämma sig är att försöka hitta någon som byggt med LB och någon som byggt med ÄH och sen åka och titta och jämföra.

Jag tittade både på ÄH och LB och valde tillslut ÄH för att det var bättre planlösning och framförallt billigare.
 
Snurrepurran skrev:
LB-hus

+ totalentreprenad
+ bättre rykte
+ bättre grundstandard
+ platta på mark
+ ej bara plast under taket

- mindre boyta
- längre byggtid
- ser inte vardagsrummet från köket
- mindre kök
- dyrare
- måste tapetersera och golvlägga själva
- bara en toalett

Älvsbyhus

+ billigare
+ slipper tapetsera etc själva
+ stort kök
+ bra planlösning
+ kortare byggtid
+ två toaletter

- mer att ordna själva
- krypgrund
- plast under taket
- dåliga säljare/dåligt rykte
- sämre standard
- måste göra köket själva
- hemskt badrumsytskikt
Jag saknar följande kommentar i listan över Älvsbyhus:
- Högre underhållskostnad (eftersom man har sämre material)

Antingen betalar man mycket i början och minder undertiden eller så betalar man mer i början så det blir billigare på lång sikt........
 
Jag kommer ursprungligen från norrbotten, har sett massor av Älvsbyhus både invändigt och utvändigt och planerat att bygga ett Älvsbyhus( fick bygglovet inhiberat och var uppe i regeringsrätten pga en granne), men skulle aldrig göra det idag. Alldeles för dyrt att få lite högre standard och aldrig skulle jag ha bara plast under betongpannorna. Sedan är ju krypgrund något man inte rekommenderar på en leråker.
Ett problem med Älvsbyhus som inte är vanligt i Norrbotten är att det snöar in på vinden. Här i skåne blåser det massor och snön kommer in horisontellt . Våra tre närmaste grannar som alla har Älvsbyhus har fått in snö på vinden, vilket inte är så kul när det smälter. ( gäller alltså både enplanare och 1½ planare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.