Tackar för svar, var in på hemsidan och där stod det inget om några återförsäljare.
 
Programmerbara golvtermostater är inga konstigheter och det bör du hitta överallt där de säljer golvvärme. Kakel o klinkersbutiker, byggvaruhus eller om du känner någon elektriker som kan köpa det hos närmsta grossist.

Jag har en veckoprogrammerad i min hall o jag är tämligen övertygad om att den spar pengar.

Vardagar är den på 9h om dygnet. Att systemet skulle vara så trögt att detta inte innebär en besparing gentemot att köra den 24h/dygn är befängt. Golvet får upp värmen relativt fort.
Beror väl iofs lite på hur det ser ut under, men jag förmodar att ni inte gjutit in den i en oisolerad platta.


Vi kör med dessa tider och jag har aldrig kännt mitt golv kallt:

Mån-fredag:
06:00-08:00
15:00-22:00

Lör-Sön:
07:00-23:00

Är väl iofs också en skillnad på huruvida syftet är ett skönt golv att gå på eller om det dessutom skall värma upp hela rummet.
 
Vi tänkte kompletera vår golvvärme med en timer senare, men jag tänkte inte på att timern skulle behöva en egen kopplingsdosa. :( Den skulle sitta i anslutning till vår termostat eftersom det ska gå ledningar från timern till termostaten. Alltså, gör inte som jag utan ta fram en helhetslösning först! :)

Att sätta timer på huvudströmmen till golvvärmen är nog inte så bra, för om du bryter strömmen till golvvärmetermostaten så återställs värdet för temperatur till fabriksinställningarna (på vår modell i alla fall).

Mvh,
Andreas
 
FSS skrev:
Om golvvärmen ligger på en egen grupp i centralen kanske det är smidigare att köpa något tidur/veckour och montera direkt i centralen. En tanke bara...
Perfekt om du har golvvärmen går på egen grupp. Överkomligt pris också.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57799752

Läst tråden. Vi har elgolvvärme under klinkers och det värms upp ganska fort till önskad temp. Från helt avslagen till önskad temp på ca 30 min.
 
Det är en märklig debatt som förkommer om nyttan av att sänka temperaturen under exempelvis natt eller dag. Möjligen beror förvirringen på att man ofta missar att se vad olika fakorer har för inverkan på totalen. Precis som tidigare nämnts här så minskar energibehovet om man sänker temperaturen. Det är enkla naturlagar som säger att en varmare kropp avger mer energi till sin omgivning, dvs har större förluster, än vad en kallare.

Vad som kan ställa till det hela i praktiken är om regleringen inte är noggrann. Då kommer man att få en temperaturhöjning som blir för hög när man höjer värmen samt för låg när man ställer ned den. Det ger både sämre komfort och onödig energiförbrukning. I praktiken kan man tänka sig att just ett trögt system som exempelvis vattenburna värmegolv, vattenradiatorer eller oljefyllda el-element minskar besparingar av just detta skäl. Under kortare perioder kan det då säkert i en del fall leda till små eller obefintliga besparingar.

Ett elektriskt värmegolv är av naturen snabbare reglerbart än ett vattenburet men hur det isoleras mot omgivning blir direkt avgörande för hur mycket man kan spara på att ändra temperaturen under olika perioder. Om golvet ligger väl isolerat exempelvis ovanpå ett träbjälklag på en övervåning är det definitivt snabbt att reglera och besparing kan alltid nås med en bra termostatfunktion. Däremot blir trögheten mycket större om man lägger elslingorna direkt mot en betongplatta, större tröghet ju större betongplattan är som elslingorna har kontakt mot.
 
Gör man ett enkelt/föreklnat antagande att man kör ut konstant effekt i elslingan och har en timer som gör att man bara kör den 12 av 24 timmar/dygn iställer för dygnet runt så känns det som att också kommer att halvera antalet kWh på denna installation jämfört med det senare fallet.

Skall strax fixa klinkers i hallen med elgolvvärma och jag ser fram emot att sondera marknaden för avancerade golvvärmetimers! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.