Hej,

Funderar på att bygga hus nån gång i framtiden. Är ute efter ett någotsånär billigt hus när ekonomin inte är den bästa. Ska bygga i Skellefteå, västerbotten så jag vill gärna höra om det är nån som har erfarenheter här uppifrån landet, men även av er andra givetvis :)

Hoppas på många svar ;)

MVH Frida
 
För det första borde ni bestämma er för om ni ska ha platta på mark eller krypgrund eftersom LB-hus och Björklidenhus bygger med platta och hjältevad bygger med krypgrund.
 
Hjältevad håller på att gå ifrån krypgrunden, den kommer fyllas med cellplast, och täckas med butylduk ? Typ "supergrund" fast med gummi ovanpå, istället för betong...
 
Mäster skrev:
Hjältevad håller på att gå ifrån krypgrunden, den kommer fyllas med cellplast, och täckas med butylduk ? Typ "supergrund" fast med gummi ovanpå, istället för betong...
Det är fortfarande olika typer av grundläggnin.
Den ena i betong, den andra med träbjälklag i bottenvåningen.
 
Ja, men krypgrunden med dess risker ock nackdelar är borta...
(nu röstar jag inte på hjältevad absolut, men jag tror nya grunden är en förbättring )
 
Vi har funderat på det där med grunden men det finns ju för och nackdelar med allt och nu när det kommit ett nytt alternativ så låter ju inte hjältevadshus så dåligt, men den typen av grund är väl ganska oprovad på marknaden vad jag vet så det är ju lite osäkert kanske.
Skriv gärna vad ni tycker/tänker...

Annars då, om vi bortser från grunden?
 
Mäster skrev:
Ja, men krypgrunden med dess risker ock nackdelar är borta...
Riskerna är ingalunda borta eftersom vi fortfarande har ett träjälklag som vi i det nya utförandet inte ens kan inspektera, vilket gick i den traditionella krypgrunden.
Metoden är oprövad och bygger helt på att entreprenören inte råkar göra hål i gummiduken............

Annars kan jag tycka att Hjältevadshusen håller en högre klass/finish än "konkurrenterna" Älvsbyhus och Smålandsvillan och är ett väl så bra alternativ för den kapitalsvagare köparen.

LB-hus har en högra grundstandard. Dessa hus är dock mer känsliga för vem som fysiskt gör jobben ute på plats eftersom det bara är ytterväggar och bärande delar som är fabrikstillverkade. Hjältevadshus kvalité är mer jämn än LB-hus. Men ett bra utfört LB-hus ser jag som en bättre investering för den som vill lägga mer pengar i början på husets livcykel.

Sedan kan man ju göra en massa tillval på Hjältevadshuset som innebär att mycket av standarden blir likvärdig. Men då tenderar ju även priset att krypa iväg.
 
Tänk Vovlo att jag alltid instämmer 100 % i dina inlägg. Jag kan ju lika gärna lägga ner ;)
 
Volvo du verkar ju ha bra koll tycker jag! Hur tycker du Björkliden står sig mot de leverantörer du redan nämnt?
 
Malmöbyggaren skrev:
Volvo du verkar ju ha bra koll tycker jag! Hur tycker du Björkliden står sig mot de leverantörer du redan nämnt?
Mycket hus för pengarna.
Dock har det väl fungerat sådär här i sydsverige eftersom de är relativt nya i regionen och inte har fått ordning på sitt kontaktnät.
 
kungkokos skrev:
Tänk Vovlo att jag alltid instämmer 100 % i dina inlägg. Jag kan ju lika gärna lägga ner ;)
Men det kan ju också vara bra att se att det finns fler med samma åsikter.
Men ingen kan väl tycka bättre än jag..... ;o)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.