Finns det sådana? Man kanske kan hitta något ljuddämpande tyg och sy fast på vanliga gardiner.? Någon som har några erfarenheter här? Har nämligen en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum som gör att man hör köksfläktens sus för mycket.
 
Jag vet att det finns gardiner/tyg som dämpar det rumsakustiska ljudet. Dvs ljudet i ett och samma rum. Används på teatrar, biografer, konferensanläggningar etc. Syftet är då inte att helt ta bort en ljudkälla, utan dämpa efterklanger och sådant finlir.

Om det finns något som fungerar som ljudbarriär mellan rum vet jag inte.
 
aha, men man kanske kan vika det dubbelt? ;)
 
Tjocka tyger är ljuddämpande men då igen så ser dom tunga ut (vilket dom iofs ä) oxå där dom hänger.

Borde nog gå att sy gardiner i lager oxå vilket ger liknande effekt, men dom börjar nog se ännu tyngre ut en en tjockare gardin skulle jag tro. :)
 
Det gör inget om de ser tunga ut. Hmm, ljudämparen i en bil består väl av en massa sektioner där varje vägg tar upp energi och efter en studs på varje membran/vägg så minskar ljudenerigin. Gardiner borde fungera på samma sätt: ju fler och ju tjockare desto bättre?
 
Det vanligaste man har på scener och inom teater är nån tjock molton väv (filtliknande), sök på ex. backdrop & molton i musikaffärer, finns väl inte så många färger så kan se lite trist ut hemma =/ Sen dämpar det ju bara reflektioner, om det är öppen väg mellan dig och ljudkällan märker du nog inte så stor skillnad.

Jag isolera min kryddhyllsfläkt i veckan faktiskt och det blev enorm skillnad, själva trälådan funka som resonskammare innan och det lät väldigt mycket, nu blev det nästan ohörbart på 3-4m håll.
 
discomike skrev:
Det vanligaste man har på scener och inom teater är nån tjock molton väv (filtliknande), sök på ex. backdrop & molton i musikaffärer, finns väl inte så många färger så kan se lite trist ut hemma =/ Sen dämpar det ju bara reflektioner, om det är öppen väg mellan dig och ljudkällan märker du nog inte så stor skillnad.

Jag isolera min kryddhyllsfläkt i veckan faktiskt och det blev enorm skillnad, själva trälådan funka som resonskammare innan och det lät väldigt mycket, nu blev det nästan ohörbart på 3-4m håll.
Aha, ja men det är ju nog det jag behöver. Klart det kommer dämpa ljudet om jag drar för det som en gardin i dörrportalen. Man lägger ju sen bara ett trendigt tyg över så blir det kalajs!
 
Jag har en hårdrockande sambo och har därefter köpt lite tunnare vanlig hobbyfilt på metervara (online) finns i många fina färger (180cmbred) och jag kompleterade med snyggt tyg ovanpå (tapetmatchande) har jag ett betydligt tystare rum då jag satt detta som en slags fondvägg mot gubbens studio.. Hela härligheten fäste jag upp med en stålskena* köpt hos tyghandlare. Kanske kan funka här? Ser inte alls tungt och klumpigt ut då jag har lite extra bredd så det svajar - böljar.. lite i tyget..
Hostar man upp lite mer pengar finns där tydligen designfilt på marknaden. :)
 
Tack för tips! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.