Jag planerar att slipa och nåta mitt trägolv (gran) i vardagsrummet. Golvet är nu helt obehandlat och det har legat en korkmatta på det sedan huset byggdes på 20 talet.
Mellan vissa plankor är det flera millimeters glipa och vissa brädor ligger helt tätt emot varandra.

Det här med att nåta ett golv verkar dock inte vara helt enkelt, flera frågor har dykt upp, bl a följande: :confused:

1. Bör jag fräsa upp varenda springa i golvet med en överhandsfräs?
För att få jämnbreda fogar där det rymms fogmassa måste man väl göra det. Och om man inte fräser kanske det är svårt att få fogmassan att fastna ordentligt.

2. Om jag använder en överhandsfräs kommer jag ju inte åt ända in mot väggen, fräsen når ju inte ända fram så den sista decimetern blir inte fräst. Hur gör man med den sista decimetern?

3. Kommer det att se konstigt ut om jag inte fräser upp springorna?
I vissa fogar kommer jag ju inte komma åt att få in fogmassa. De nåtade golv jag har sett har alla haft jämnbreda fina fogar. Det vore ju trist att lägga ner massa jobb om det inte blir bra i slutändan. :surprised:

4. Lacka eller olja golvet efteråt?
En smaksak naturligtvis men jag är nog mer inne på att betsa och olja det för att få en mer levande yta.

Svar på dessa frågor mottages tacksamt! Ni kanske har nåtat egna golv...hur gjorde ni? :)
 
Vi har nåtat och oljat gamla furugolv. Tycker själv att de blev jättesnygga.
Vi lejde en golvslipare för att göra det hela men lite snappade jag upp av honom.

1. Våran golvman använde en Festool sänksåg för att "fräsa" upp springorna. En del springor var större än så från början så vi har olika bredd på nåtningen. Det är ingenting som stör utan ger snarare ett intryck av gammalt, levande golv.

2. Har ni inte en "ram" i form av en planka närmast väggen? Isåfall är det inga problem att komma åt.

3. Det kommer nog se konstigt ut om vissa springor saknar fog helt, men att springorna är olika breda tycker inte jag gör något alls (se 1).

4. Vi oljade med en färgad olja. Se bilder för resultatet.

hus

hus

hus
 
Ramen heter "fris", man har en fris runt golvet närmast sockeln.
 
I
Så klart att du ska fräsa upp golvspringorna före nåtning. Det går att göra på flera sätt: med handöverfräs, med sänksåg (ibland dubbla skär efter styrlinjal), med vanlig pendelsåg med djupanslag och wobblande klinga. Den sista biten kan en Fein klara (vertikalt hållen).

Ett litet tips:
När det är gamla golvtiljor är de ofta så torra att de skiljer sig åt i nåten av den anledningen. Är de dessutom inte lagda flytande kan vissa vara hopslagna med breda springor mellan övriga. För att få jämnbreda springar kan man då göra så här:

Hopslagna springor fräses upp först med ett 4-6 mm stål ner till fjäderns översta kant. I nåten knackar man ner en remsa hård fiberboard (med lim p.b.s), lite tjockare än spåret och tvingar på så sätt isär tiljorna. Sen fräser man upp resten med ett stål med samma diameter och knackar ner samma tjocklek på remsan i dem. Därefter slipar av golvet diagonalt över remsorna. Då får man jämnbreda tiljor och ett resultat som påminner om skeppsgolv. Kräver dock lite bredd på tiljorna för att det ska se bra ut.
________________________
Byggaren
 
Pleco skrev:
Mellan vissa plankor är det flera millimeters glipa och vissa brädor ligger helt tätt emot varandra.
Om det inte är mer än ett par mm glipa finns det väl ingen anledning att nåta. Om det inte är just utseendet du vill åt förstås. Och det är det väl antagligen så därför tillför ju inte detta inlägg någonting egentligen.

Lycka Till.

P.
 
Tack för svaren.
Golvet på bilderna ser jättefint ut! Så vill jag också ha det, fast lite ljusare.
Jag har ingen "fris" ram runt golvet, så ska man fräsa springorna får man ta till nåt annat den sista decimetern.

Nu lutar det åt att jag fyller i nåtmassa i de fogar där det får plats, sedan slipar jag golvet och sedan olja. Det blev stillestånd i golvprojektet men är snart igång igen :surprised:)
 
Ska man alltså nåta innan man slipar och inte tvärtom?
 
Först slipa, sen nåta:

hus

sen slipa igen och bättra nåtningen där den släppt:

hus

Och sen ytbehandla.
hus
 
Gutt, ska se vad det finns för kulörer på nåtningsmassorna, funderar på någon ljusgrå kanske.
 
Väldigt snyggt, kanske något att fundera på då golvet skalll fixas... :)
 
Och se till att använda en el/batteridriven fogspruta. Du kommer kanske 2 rader med handkraft... Och ALLT (kablar kläder etc) kommer att bli nåtigt. I alla fall när jag jobbar...
 
vad kostar nåtningsmassa ?
 
Hej Kamy,
Snyggt golv! Vad för färgad olja använde du? vilken nyans på färgen?
 
bjopre skrev:
Hej Kamy,
Snyggt golv! Vad för färgad olja använde du? vilken nyans på färgen?
Oljan heter Timberex , kulören heter Walnut medium.
Det ser inte alls ut som ett valnötsgolv men nånting ska de ju kalla färgen....
 
Hej Kamy
Jag tänkte lägga notat bambugolv men det kostade 3 gg så mycket som det vanliga. Vad tog golvkillen för att såga upp spåren i ert golv?

//sture
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.