Hej.
Tycker att det är kul att det finns så många som är intresserade av vedeldning, här hemma är man rätt själv om att ha det intresset :)

Ännu en fråga som har kommit upp inför den stora investeringen. Skall man satsa på isolerade tankar eller isolera själv. Kanske blir billigare att göra det själv??
Bör man ha öppet eller slutet expansionskärl??
Ska man sträva efter att alltid ha så få tankar som möjligt eller kan det i vissa fall vara bra att kanske ha två stora istället för en gigant?
 
litet tips bara, har du hittat till pellets.info ?
Gott om eldare där :)
 
pethak skrev:
Hej.
Tycker att det är kul att det finns så många som är intresserade av vedeldning, här hemma är man rätt själv om att ha det intresset :)

Ännu en fråga som har kommit upp inför den stora investeringen. Skall man satsa på isolerade tankar eller isolera själv. Kanske blir billigare att göra det själv??
Bör man ha öppet eller slutet expansionskärl??
Ska man sträva efter att alltid ha så få tankar som möjligt eller kan det i vissa fall vara bra att kanske ha två stora istället för en gigant?
Du kommer få olika svar, men jag kan ge mina synpunkter.
Isolera själv, då kan du få en tjockare och bättre isolering, du kanske kan få in en rymligare tank genom dörrhålet också om du väljer en oisolerad.
Du bör ha ett öppet kärl.
Jag tycker det är bäst med en tank.
 
Jag håller med roke.
En stor tank.Isolera själv,öppen exp
 
Jag håller också med!

Försök skriva ner lite fakta om huset, så kan vi kanske hjälpa till med storleksbedömning!

Mats
 
Har ett hus på för närvarande 180 kvm. Tror att det blir en tank, rektangular och oisolerad på 5kbm. Sedan är det "bara" att hitta en panna som är vettig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.