Går det bra att använda tex Roth MultiPex eller LK UniversalPex eller Wirsbo CombiPEX som golvvärmeslang? (ingjuten i spackel/betong)

Eller måste man ha den särskilda golvvärmeslangen och i så fall varför?
 
Men är inte combipex etc dyrare än golvvärmeslangen?

Ett problem som jag kan se, är att golvärmeslangen har inte stanbdard dimensioner, kan bli problem att hitta kopplingar som passas i föredelaren. 22mm är standard för tappvatten, 20 mm för golvärme. Osv.
 
Det är nog som hempulkaren säger, det blir nog bara extra krångel med kopplingar,

Fast i Wirsbos fall, så är combipexen mjukare ,och mer lätthanterlig än golvslangen, som gärna knäcks, om man blir för ivrig
 
Lk är vär 16 mm roth 15 mm
 
golvvärmsslang har ett luft tätt ytskickt, något som inte de andra har (om jag fattat rätt)

men det finns slangar som går att avdvända til båda ändamålen
 
Combipex ska vara luft-tät, den kan användas till såväl tappvatten som radiatorsystem, varför man har en särskild slang för golvärme vet jag inte..
 
För att förtydliga:
Jag bygger ett litet badrum och tänker lägga golvvärme där och samtidigt i hallen utanför, totalt ca 8m2. Jag ska också dra tappvatten i mindre omfattning. Jag tänkte då att det blir ju billigare att köpa en större rulle slang som täcker båda behoven, än att köpa två olika. Eftersom de slangar jag tog som exempel alla går att använda både till radiatorer och tappvatten, måste de ju gå att använda till golvvärme m.a.p syretäthet, men frågan är om GV-slangen är mer lämpad för ingjutning, eller dylikt.
Jag tänkte alltså köpa tex LK 16mm UniversalPex som passar till fixturer och väggbockstöd och liknande, och köra samma i golvet. LKs GV-slang är också 16mm.
 
Till tappvatten skall du ha rör i rör antar jag och då blir det en annan sort ändå. Samma slang men med skydds rör. Köper du en hel rulle sådant får du ju slänga skyddsröret. Kolla in sigro.se dom saluför Roth pex system. Då kan du köpa allt du behöver, fördelare, kopplingar, slang och om jag får gissa så blir det billigare än om du köper LK om du inte känner någon röris som du får köpa genom.
 
Snailman
Jaså, Rinkaby har börjat sälja LK, och de ligger bra till i pris... och de säljer delad rulle... Perfekt! De verkar dock inte ha Minikretsventil M5 som jag har spetsat in mig på, det har vvs-boden. Och inget skyddsrör..
Det var LKs 75meters-rulle som fick mig att börja tänka i dessa banor, den räcker till både golv och vatten. Jag tänkte då köpa en rulle tomt skyddsrör och trä på mina korta vattendragningar. Sigro säljer ju Roth RiR i 15meters längd, det räcker förmig, men jag skulle gärna hitta liknande fast LK, så att det stämmer med anslutningen mot Minikretsventilen. Jag har bara hitta LK RiR i 50meters längd. Då får jag både slang och skyddsrör över.
 
Redigerat:
Jag använde LK i vårat förra hus och då var det samma slang för RiR som för golvläggning med skillnaden att den ena hade skydds rör. Denna gång använde vi Roth då det var 15 mm och enklare att hitta kopplingar. Jag har en kartong med ca 25m LK RiR kvar sedan förra husetbygget om du är intresserad. Det står i orginalkartongen i källaren.
 
Mitt tips är att använda Roth alulaserpex eller LK`s alupex, Det funkar till allting, Har samma kopplingar och 16X2,5 kopplingar till alu pex börjar bli standard.

Jag förstår inte varför någon vill brottas med vanlig pex då alupexen är betyligt mer lättjobbad, snyggare slutresultat och har en betydligt bättre utvidgningskoeffisent (stavning).

Ett annat bra alterativ är Hencos alupexrör, Men dessa lagerhålls mig veterligen bara av Lundagrossisten.
 
Då är det presskopplingar som gäller? Perfekt till ett större projekt, men lite overkill till mina få kopplingar.

För övrigt: Hur kan Sigro ta 10kr för 50m Wirsbo tomrör, när tex byggbo tar 550:-?
 
Kan det vara att sigbo menar per meter, och byggbo per rulle, Dahls tar 556 för en rulle.. 11,10/meter....
 
Snailman
det står nåt om att sigros är nån sorts pirat, som inte är godkänt, nåt i den stilen åtminstone...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.