Jag har fjärrvärvärme från Umeå Energi. Fungerar säkert jättebra (har nyköpt villan).
Men min fundering är ... Varför ingen inomhusgivare? och kan man montera en sådan själv. Vinner man i såfall något på det?

Vad jag kan lista ut, så kan jag endast höja eller sänka temeraturen via fjärrvärmecentralen.

Ponera att jag skulle starta en vanlig eldriven värmefläkt, eller fyller huset med folk. Hur kan då den befintliga utomhusgivaren reglera vattenflödet från Umeå Energi? Då den ej känner av inomhustempen.
Kommer jag då att fortfarande betala för "fullt flöde"?
Blir det tillräckligt varmt inne, så stänger elementen av sig via deras egen termostat, Men är det kallt ute, så flödar det väl då på med fjärrvärmevatten och således passerar mitt räkneverk och sedan på returen "oförbukat"

Har jag fått allt om bakfoten?
Ni får gärna förklara för mig hur detta går till och fungerar.
 
Njaa, shunten sitter på fjärrvärmeröret och shuntar varmvatten genom värmeväxlaren tills den temperatur på radiatorframledningen som centralen räknat ut behövs, med hjälp av utegivaren, uppnåtts.

Så om radiator termostaterna är slutna så håller sig framledningstempen relativt konstant och shunten stänger flödet på fjärrvärmevattnet.

Så har jag i alla fall fått för mig att det funkar :)
 
Ok, tack för infon, men hur skulle det bli med en innigvare och går det att montera en sådan? iså fall, hur?
 
Det är relativt enkelt att montera en innegivare, förutsatt att din reglercentral har en sådan ingång. Själv har jag en Danfoss ECL comfort 200 och jag satte dit en innegivare. Buslätt. Men det märks ingen skillnad.

Det bedöms nämligen sällan som nödvändigt att reglera på innetemperaturen. Är det för kallt så stegar man upp ett hack på reglerkurvan och så brukar det bli bra. Hus är väldigt tröga systema att reglera, tidskonstant på flera dygn. Har man däremot tex en braskamin som eldas regelbundet så kan det förstås finnas en vits med att dra ned på fjärrvärmen via innegivaren.
 
Grejen är att jag har en luftvärmepump som värmer lekrum och garage (se bild i länken) http://seterstrand.webalbum.se/holmsund/28
Innedelen är palcerad i nedre högra hörnetav bilden (i lekrummet).
Denna sprider lite värme till hall osv osv.

Därför min fråga om innegivare.
 
Vi kommer snart att flytta i i ett smålandsvillan med enkelrörsystem med fjärrvärme samt har en braskamin. Då det inte är ingjuten golvvärme tror jag att vi får ett hyfsat snabbt system vilket gör att det inte blir kokhett i huset när man eldar.

Jag undrar om termostaterna på vattenradiatorerna är nog för att reglera ned värmen eller skall man komplettera med en innegivare?
 
Rj skrev:
Vi kommer snart att flytta i i ett smålandsvillan med enkelrörsystem med fjärrvärme samt har en braskamin. Då det inte är ingjuten golvvärme tror jag att vi får ett hyfsat snabbt system vilket gör att det inte blir kokhett i huset när man eldar.

Jag undrar om termostaterna på vattenradiatorerna är nog för att reglera ned värmen eller skall man komplettera med en innegivare?
Det ska räcka med termostater på radiatorerna, precis så kör jag i mitt hus.
Ca en timme efter att jag tänder en brasa så är radiatorerna kalla.
Jag har iof tvårörssystem men termostaterna gör väl sitt jobb i vilket fall antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.