Rrrrr skrev:
T-strippern är ju för lärlingar :)
word ;)
 
"Den blå", som de flesta verkar kalla den, är en dröm att skala EKLK- och EKRK 3g1.5 och 4g1.5s yttermantel med!

//Patrik
 
använder min Skalmaster från skoltiden fortfarande, annars har jag den blåa tången med skalare och avbitare i verktygslådan
 
images

Skala kabelns ytterhölje gör man med "Jokari" den är underbar.

Och det går fort.
 
Men det jag saknar är den gamla APK-donet, den som fanns innan den nya med 3 olika utbytbara ändor.

Thorsman hävdar att deras orginal del försvann och därför inte kunde tillverka dessa igen.

Skit snack, allt för APK-klammer som kom från andra tillverkare inte skulle kunna användas med samma verktyg som thorsman sålde.

Hittar man dessa är dom värde en 500 kr... (minst)
 
morakniv och tummen? Va e det för fel att skala med det? :)
Jaja, jag jobbar ju inte med det så det blir inte så många skalningar . Duger för mig.

De skaltänger jag använt har varit jobbiga om man ska byta kabelsort, man får ställa in och testa lite först.
 
till att mantla av kablar ock klippa dom använder jag knipex lilla röda kabelsax
 
På mitt jobb så ingår det en skalmaster i standardverktygslådan, fungerar okej tycker jag. Vissa har valt andra alternativ när den gett upp.
 
Vanlig avbitare och lite övning.
 
Jag röstar på "Den blåa"

Koppar blir väl mörk/svart när den har kontakt med vatten? Det är iaf vad jag har fått lära mig.
 
..fukt alltså? Är det vanligt med missfärgningar på kopparn i just gamla badrum?

//Patrik
 
Kan ju vara utfällningar från isoleringen som missfärgar också, gammal PVC-plast kanske innehåller mer än lovligt med gifter.
 
el_richard skrev:
Men det jag saknar är den gamla APK-donet, den som fanns innan den nya med 3 olika utbytbara ändor.

Thorsman hävdar att deras orginal del försvann och därför inte kunde tillverka dessa igen.

Skit snack, allt för APK-klammer som kom från andra tillverkare inte skulle kunna användas med samma verktyg som thorsman sålde.

Hittar man dessa är dom värde en 500 kr... (minst)
Den finns på Ahlsell om det är den ja tror du menar.. den försvann först sen kom den tillbaka. Den där man skruvar en skruv upp och ner för att välja klammerstorlek. Allt i ett stycke, inga lösa delar
 
el_richard skrev:
[bild]

Skala kabelns ytterhölje gör man med "Jokari" den är underbar.

Och det går fort.
Jag har oxo en sådan i verktygsbältet. Den är perfekt om man tex ska skala upp 10m eklk eller så :) (inte så ofta den kommer fram mao)
 
snaggletooth skrev:
Kan ju vara utfällningar från isoleringen som missfärgar också, gammal PVC-plast kanske innehåller mer än lovligt med gifter.
Tror mest på denna förklaring. Har en hel installation med oxiderad FK från 70-talet. Nu åker den ut, men inte därför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.