Vårt nyköpta hus har en kakelugn, en fattigmansugn (rörspis), en kökspanna och en gammal kamin, en vedeldad uppvärmningskälla i varje inrett rum.

Idag var sotaren ute och kontrollerade skorsten och eldstäder eftersom de inte blivit sotade/kontrollerade på si så där ett decennie av någon annan än tidigare husägare. Allt är tiptop så när som på kakelugnen.

För det första hade sotaren själv sönder kronan genom ett synnerligen korkat infall han fick :mad: Han kommer naturligtvis stå för kostnaden att reparera denna, men chansen att man ska få tag i en krona som både passar och inte skiljer sig färgmässigt är ju ganska liten.

För det andra läcker den lite på sidorna. Skorstenspipan som leder från kakelugnen till stora skorstenen läcker även den lite ur små sprickor som förmodligen går att laga med slamning. Det finns även ett kajbo i den som inte går att få ut med mindre än att man knackar hål på pipan. Hurra.

Frågan är då; Är det värt att jaga en passande krona, sätta om kakelugnen, knacka hål på skorstenspipan, ta ur kajboet, laga pipan igen, slamma den samt ta bort trä som ligger pipan för nära an för att behålla kakelugnen? Till saken hör också att denna skorstenspipa 'förstör' alla enkla och smidiga sätt att inreda övervåningen, så den kommer även kosta oss extra när det kommer till den punkten. Eller ska man följa den enkla ekonomiska vägen och plocka ned och sälja den?

Det är väldigt mysigt med en vacker kakelugn - vår är en enkel, rund, vit från början av 1900-talet som är välplacerad och passar bra in oberoende av hur man skulle välja att färgställa och möblera. Att ha den kvar bara som prydnad är dock inte vår grej, så ska den vara kvar ska den naturligtvis fungera också. Men hur mycket är den egentligen värd för oss..? Någon som vill bolla tankar lite med mig?
 
Jag blir nyfiken och väldigt förvånad..vad gjorde sotaren för manöver då han pajade kronan?

I övrigt väldigt svårt att hjälpa till, det är ju ändå er känsla som bestämmer i slutänden.

Vi hade fixat den själva, och då allt arbete "bara" är timmar och inte pengar så låter vi känslan styra våra byggäventyr.
 
Om sotaren förstörde kronan är det väl hans jobb att fixa en ny. Det låter ju som att din modell på ugn är rätt vanlig, så det är nog inte omöjligt.

Om ni har tänkt att använda rummet där kakelugnen står som vardagsrum, kök eller matrum, så skulle jag nog välja att behålla den. Det verkar ju vara den "finaste" eldstaden ni har i huset. I så fall skulle jag istället skrota någon av kaminerna om det blir för många eldstäder att hålla reda på.
 
Lätt en kakelugn! Utan tvekan. Finns inget mysigare och hemtrevligare... skulle vara en köksspis då möjligen :)
Vi ska själva byta ut en befintlig kamin mot en kakelugn, som det en gång varit där.
 
moiran skrev:
Frågan är då; Är det värt att jaga en passande krona, sätta om kakelugnen, knacka hål på skorstenspipan, ta ur kajboet, laga pipan igen, slamma den samt ta bort trä som ligger pipan för nära an för att behålla kakelugnen? Till saken hör också att denna skorstenspipa 'förstör' alla enkla och smidiga sätt att inreda övervåningen, så den kommer även kosta oss extra när det kommer till den punkten. Eller ska man följa den enkla ekonomiska vägen och plocka ned och sälja den?
rada upp lika detaljerat hur mycket jobb det blir att bli av med kakelugnen så kommer du att låta den stå kvar :).

Att riva en ugn med tillhörande skorsten är inte så lätt och dammfritt som man skulle tro. Du får en massa extra jobb, bortförsling till soptippen, lagning av golv, tak och väggar, många dagars städning osv .....och kanske någon tusenlap för kakel med skadad krona och...... INGEN KAKELUGN I HUSET! Hur ska detta rummet värmas upp i fortsättningen???
Jag skulle använda energi för att bevara kakelugnen som är den mest ekonomiska och långtids värmemagasinerande uppfinning bland idag kända vedeldade kaminer.

Jag gissar att du har aldrig ägt en kakelugn och vet egentligen inte vad den betyder för uppvärmningen av huset.
Ta först reda på kakelugnens fördelar ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Nej, att ta bort kakelugnen verkar helt bakvänt. Vi har en enda kvar i huset (två som ligger nerplockade i lagårn) och ska sätta tillbaka dem, trots att vi måste mura om en hel skorsten från golvet och upp. Då kommer ni förhållandevis enkelt undan. Förstod inte riktigt om ni ska sätta om själva ugnen, men slipper ni det är det väl inget problem.

Pipan som är anslutning mellan ugnen och skorstenen, hur långt är det och hur går den? Är den väldigt krokig och konstig skulle jag fundera på en annan lösning, kanske en enkelpipeskorsten i tegel (obs!) rakt upp, beroende på hur det ser ut, så har ni ju löst vindsproblemet. Det är ju en del jobb med, men raka pipor är bättre för sotning osv.
 
Sotaren satte foten i luckan och tog tag i kronan för att häva sig upp och lysa in i rökgången bakom sotluckan i överkant. Och eftersom sotaren inte var en flugviktare så rämnade kronan och föll i småbitar. :(

Rummet behöver faktiskt inte kakelugnen för att värmas upp. Nu i vinter har det hittills räckt det att elda i kökspannan för att få behaglig värme i hela nedervåningen... Så av värmeskäl behöver vi den egentligen inte.

Att ta ned någon annan kamin är inte logiskt eftersom alla andra kaminer sitter på 'den stora' murstocken, det är bara kakelugnen som sitter på den långa avstickaren som 'förstör' alla enkla sätt att inreda övervåningen. Rörspisen borde dessutom rimligen ha samma värmemagasinerande effekt, den är ju byggd på samma sätt, fast utan kakel?

Men! Beslutet är taget. Kakelugnen blir kvar! Krona är hittad och murarn kommer för att sätta om den nu i mitten av veckan redan!
 
moiran skrev:
Sotaren satte foten i luckan och tog tag i kronan för att häva sig upp och lysa in i rökgången bakom sotluckan i överkant. Och eftersom sotaren inte var en flugviktare så rämnade kronan och föll i småbitar. :(
Jisses!
Var det han första dag på jobbet eller...hur korkad får man vara, det är bara att kräva ersättning med råge!
 
'Tyvärr' är det en erfaren sotare som sitter i styrelsen för SSR som klantade sig, så det var ju ingen direkt nybörjare som klantade sig. Vet inte riktigt vad han tänkte. OM han tänkte. Det fanns ju stolar att använda att stå på... :surprised:

Men han verkar gå med på att betala skadestånd för det han hade sönder (var även lite annat som gick sönder när kronan och sotaren och nedfallande, men kronan var ju det som gjorde 'mest ont'), som han ska, så där kan jag inte klaga. Bara synd att han hade sönder den över huvud taget. Att sätta om kakelugnen var inte först på vår to do-lista direkt i och med att vi saknar både kök och dusch i huset när vi nu flyttar in inom kort.. :D
 
Grattis till en fin kakelugn, moiran!
Den kommer du att ha glädje av när du inte eldar i kökspannan hela dagarna :).
gaia
 
Kakelugnen hör till huset och trivseln infinner sig nog senare?
Ekonomiskt så spar en kakelugn många kWh per år, jag brukar räkna kring 30 kWh per dygn ca.
Okej du kör ved i panna, dock är äldre kökspannor inte så effektiva som kakelugnar (ca 80% verk grad).
Men det beror på vad din ved kostar förstås.
Lycka till med kronan, läckaget kanske löser sig utifrån, det satt ju högt upp och på sidorna?
Mvh
Valter Isander
Rönninge
 
Kakelugnen är nu helt omsatt sedan flera år, och kajboet borttaget! Vi hittade osannolikt nog originalkronan till kakelugnen innanför en lucka under trappan (för vad var sannolikheten för att jag just precis då skulle få ett nyfiket infall och titta vad som fanns bakom den där luckan då och där, precis när vi funderade på om kakelugnen skulle vara kvar eller inte?). :) Originalkronan måste bytts ut mot den högre då man höjde taket i bottenvåningen (och breddade huset knappt 1,5 meter...). Tur att man sparade den. Kronan är jättefin och jag tycker absolut inte att det ser konstigt ut att den inte går hela vägen upp till taket.

Vi har ännu inte haft någon större nytta av den på grund av renovering, men renoveringen tar väl inte oändligt tid, även om det känns så ibland. Den står i blivande matsalen, så den kommer pryda sin plats.
 
Happy ending! Kul att du uppdaterade. Kakelugnar är vackra och effektiva, dock kräver de tid och omvårdnad vilket kan vara en bristvara i vårt samhälle.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.