Under vår 1.5-åriga renoveringperiod har nog ställt 4000 frågor till vänner, bekanta, snickare, murare, plåtslagare, etc., ja ni vet säker hur det är... Jag har dock märkt att få saker gör de som är kunniga på området mer engagerade än när man tar upp frågan om man ska ha plast innerst på ytterväggarna eller om det ska vara vindpapp.

Båda läger är lika övertygade om att det ena betyder husets död och det andra är det enda rätta:
"Plasten gör att huset inte kan andas och därför är det inte bra varken för dig eller huset, därför är det enda rätta endast vindpapp".
"Utan plast kommer varmluften inifrån gå ut i väggen och kondenseras mot den svalare luften inne i väggen".

På Länstyrelsens byggsamråd och i byggbutikerna verkar det inte ens finnas ertt alternativ till plasten. Trots att det faktiskt är de mest garvade snickarna som säger att plast är skit...

I mitten står jag och vet varken ut eller in. Vad tycker ni? Bombardera mig med åsikter!!!
 
varför skulle plast vara dåligt? Har man dock ett gammalt hus som även jag har så får man se till att
ändra på ventilationen så man får ett bra klimat men det gäller ju även vid fönsterbyte osv...för hus med
självdrag....
/
M
 
Finns faktist en ny "vindpapp" som är plastliknande med någon slags tyg på (lite svårt att beskriva). Den är iaf lätt, släpper genom fukt men EJ vind dvs kåken kan andas men inte flåsa. Betydligt smidigare än vindpappen som gärna rivs sönder när man klantar sig. Denna är mer elastisk.
 
Jag har oxo funderat över samma fråga och kommit fram till att situationen du beskriver är helt sann… så till svaret på din fråga! Jag är ingen expert men kan bara ge den information som jag fått och tolkat själv.

1. I nya välisolerade hus ska alltid plast användas eftersom att daggpunkten hamnar inne i väggen. Dvs att luften kondenserar. Väggen är inte häller byggd för att kunna ta upp fukt utan att skadas.

2. I gamla hus där hela väggen i princip är uppvärmd och daggpunkten hamnar på utsidan blir det mindre eller ingen kondensering i väggen. Dessutom användes ofta kutterspån eller andra isolations material som kan absorbera lite fukt under kalla perioder för att sedan dunsta under varmare perioder. Detta är dock en känslig balans och den kan lätt förstöras av tilllägs isolering. Då daggpunkten kommer längre in i väggen.

3. I sommarhus och byggnader som står ouppvärmda delar av året ska inte ha plast. Eftersom man då kan få bakvänd kondensering när det är kallare i huset än på utsidan tillexempel en varm vårdag då kylan under natten håller sig kvar i huset.

Som sagt det finns många åsikter. Men så som jag har förstått det så ska alltid plast användas som diffusions spärr om man har en välisolerad vägg. Det finns program och tabeller för att räkna ut var daggpunkten kommer att hamna. vilket kan va bra att veta om man ska tilllägs isolera.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I
Det där gäller två helt skilda funktioner inom byggnadsfysiken som det gäller att ha reda på när det ena och andra diskuteras.

Plast/-folie/ångtät/UV-stabiliserad: används för att hindra varm o. fuktig rumsluft inne ifrån att ta sig ut i yttervägg/vindsbj.lag med hygroskopiskt (vattenupptagande) mtrl. Speciellt isoleringen. Om isol. skulle bli fuktig, minskar luftinnehållet i det så att isol.verkan försämras. Nollpunkten i väggen/bjäklaget (där varm rumsluft kyls av till ett medelvärde på noll grader genom att kall ytterluft kyler av på yttersidan) flyttas då in mot innerväggen/-taket vilket ger möjlighet till fortskridande inflyttning av nollpunkten när ny och fuktig luft kondenserar närmare rumssidan. Det gäller alltså att ha 'broms' på fukten för att inte isoleringsverkan ska bli så dålig att den i praktiken blir obefintlig med mögel och röta som följd.

Ett nyare mtrl. i.s.f. plastfolie finns. Heter ångbroms. Det är ej diff.tätt. (Jag har inga erfarenheter av detta mtrl.)

I kombination med en väl fungerande och rätt dim. ventilation inomhus (mek. till och frånluft med event. värmeväxlare) klarar ångbroms kanske att hålla undan resten av fukten? Skulle då teoretiskt innebära att fukten följer minsta motståndets lag och följer med luft ut hellre än att försöka kämpa sig ut genom väggen och hamna i isoleringen?

Vindskyddspapp: används på utsida yttervägg och ovanpå isoleringen mot kallvind. Den är ej diff.tät (och ska inte vara det heller). Uppgiften är att stoppa luftrörelser i isolerskiktet. Det är inte isol.mtrl.-et i sig som isolerar, utan den i isol.mtrl.-et stillastående luften, eftersom luft är en dålig värmeledare. Men störs den inneslutna luften av fri luft uteifrån blir den varma luften i isol.mtrl.-et omrörd och ersätts med ny kall luft. Väggen blir då kallare och då går det åt mer energi för att värma upp nya den kalla luften i isoleringen och det är ju det man vill undvika. Annars skulle man lika bra kunna skippa isoleringen.
__________________
Byggaren
 
  • Gilla
Jabber och 1 till
  • Laddar…
v-g skrev:
Finns faktist en ny "vindpapp" som är plastliknande med någon slags tyg på (lite svårt att beskriva). Den är iaf lätt, släpper genom fukt men EJ vind dvs kåken kan andas men inte flåsa. Betydligt smidigare än vindpappen som gärna rivs sönder när man klantar sig. Denna är mer elastisk.
Denna produkt, som iofs är alldeles utmärkt, ska användas på yttersidan av väggen. Den ersätter alltså inte diffplasten, monterad på väggens innersida.

Läs vad Byggaren skriver här ovan.

Man kan undra varför så många är fixerade vid att luft ska kunna passera rakt igenom ytterväggarna (det som många kallar "andas"). Jag har aldrig sett någon perforera plåten i bilkarossen för att bilen ska kunna "andas".
 
Problemet är att folk inte hållerisär vad som är vad, om huset ska ha plast eller inte bestäms av husets byggmaterial mm. Huset ska "andas" via ett bra ventilationssystem. Att blanda olika byggtekniker med olika ventilationstekniker är inget bra.
 
Här är Matakis variant av ångbroms.

Här är Isovers variant.

Det centrala är att vindskyddet på isoleringens kalla sida har ett ånggenomgångsmotstånd som är 5 gånger mindre än ångbromsens, som sitter på den varma sidan.
 
Jag kan just i denna diskution bara utgå från mitt eget hus och dess konstruktion men här sitter vindpappen på insidan sen huset byggdes. (Stående 60mm plank med dubbel trätex på utsidan)

Den nya "vindpappen" har jag bara satt runt ett fönster så dess påverkan är troligen mariginell men verkar fungera bra iaf då det inte drar in kalluft :)

Ville mest upplysa om denna trevliga produkt!

Bilar möglar sällan ;)
 
Jag hade en bil som var avstäld hemma. Den är ju tät om den är helt stängd. Ni skulle ha sett hur den såg ut inuti. Möglig. Ja ja till saken. Annvänder du någon sort av ekofiber, behöver du inte plast. Har du gullfiber eller stenull, då ska du ha plast. Gamla hus är det svårt att täta med plast så då ska man ta ekofiber. Har själv två lager med asfaboard, timmer och sen två lager med tretex på insidan, har en trä panel med linoljefärg på utsidan.Självdrag. Inget mer. Inga plaster i mitt hus.
 
  • Gilla
Håkangenfors
  • Laddar…
Träig snickare skrev:
Jag hade en bil som var avstäld hemma. Den är ju tät om den är helt stängd. Ni skulle ha sett hur den såg ut inuti. Möglig..
Lite ventillation skadar alldrig :)
 
Det har sagts förr, men jag säger det ändå igen: Fantastiskt att det finns så mycket kunskaper på ett å samma forum!!!

Eftersom jag jobbar efter att få så bra isolering som möjligt med fra.a. glasfiberisol är det således inte papp som är alternativet. Men det verkar ändå på er som att plast inte heller är det bästa, utan ett material som fungerar som ångbroms, ex. något av de två alternativen mandus bifogade.

En följdfråga på detta. Vi säger att jag sätter en ångbroms. Är det det då av största vikt att man fäster den så tätt som möjligt runt fönster, dörrar och nere vid socklar och i anslutning till taket. Eller ska man låta dessa ytor vara "lösa"? Vårt hus renoverades på 1970-talet och då gjorde de just så. Plasten är inte fäst i kanterna och vid golv o tak, så man kan känna hur det drar på vissa ställen...
 
Det ska vara helt tätt i det fallet. Jag läste någonstans att så lite som 3% fel på diffspärren kan ge problem i välisolerade konstruktioner. Det är därför ganska svårt att sätta i gamla hus.
 
Redigerat:
Hobbe1979 skrev:
Det ska vara helt tätt i det fallet. Jag läste någonstans att så lite som 3% fel på diffspärren kan ge broblem i välisolerade konstruktioner. Det är därför ganska svårt att sätta i gamla hus.
Så om jag vet att det är svårt att få det helt tätt ska jag köra med vanlig plast?! Och jag måste fråga vilka typer av problem som kan uppstå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.