Hej,

ska bygga nytt innertak i min bostadsrätt i vardagsrummet som är ca 25 kvm. Kommer sänka det 13 cm då det ska upp downlight som kräver det utrymmet. Först ska jag lägga regler som bygger 95 mm ner och sen läkt tvärs över de reglerna som bygger ytterligare 25mm ner. Ska använda cc40 på läkten där jag sen ska skruva upp 13mm gips. Vad jag undrar är vilket avstånd jag behöver ha mellan de reglerna som sänker taket 95 mm?
 
25mm på läkten låter klent i mina öron. Är det inte bättre att regla tex 70 + 45 istället? Annars måste du nog regla väldigt tätt på de grova reglarna...

Vad ska de grova reglarna förankras i?
 
Betongtak, med hjälp av vinkelhjärn.
 
Glespanel 70*28 klarar C-C 120.
 
Ok, då kan du mao skruva fast de grova reglarna så tätt som det behövs, dvs inga begränsningar där.

Skulle gissa på att 45x70 med cc 1200 funkar och sedan 45x45 att skruva gipsen i. Men du kan säkert få ett säkrare svar av någon som gör detta till vardags :)
 
Kan illustrera hur jag menar så det inte blir några missförstånd. Det ska alltså upp i taket ett regelverk. Det är det SVARTA på min bild. Sen på regelverket ska det upp en läkt, dvs det RÖDA på min bild.

Avståndet mellan den röda läkten har jag tänkt köra cc40 efter att hört mig för då det ska upp 1200x2400 gips i taket. Frågan är hur stort mellanrum som behövs mellan det övre regelverket som fästs i betongtak via vinkeljärn.

Fråga två då som verkar ha kommit upp här är om man ska köra regelverket 45 x 70 och sen 45x45 läkt eller regelverket 45 x 95 och sen läkt 45 x 20. De bygger båda två tillsammans ner 11,5cm vilket behövs för mina downlights som ska in.
 
Varför överarbeta taket när det ej skall bära någon last mer än gipsen? Kan du inte använda gyproc plåtreglar c/c 40, och det djup som du behöver
 
Har kikat på Gyprocs produkter men hittar inga prisuppgifter någonstans. Är ett rum på ca 20-25 kvadrat nånstans känns som trä är billigare.
 
Glespanel 22x70 klarar också vikten, vid 1200 cc reglar, vi sätter då glesen cc 300, men det är för gipsens skull, kan nog gå upp till cc 400 också, om man måste..
 
Det blir trevligare att skruva gipset , om läkten är åtminstone 70 bred, då kan du vingla lite..
 
Det kan inte kosta mycket med plåtreglar, hör med en stor byggfirma eller en välsorterad byggmaterialaffär. Skruva direkt i betongen med en bra skruvdragare, no problem, well don
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.