Vi ska bygga ut vårt gamla hus med en "veranda" i två plan. Vi vet precis hur den ska se ut och vi ska göra det mesta arbetet själva. Bygglov behöver vi inte då vi bor så till att man får bygga ut 40% utan bygglov.
Men vi måste väl ändå ha en ritning att utgå från? Var kan man få hjälp med detta? När man kollar på arkitekternas hemsidor så jobbar de mest med nyproduktion eller mer designade produkter. Känns som att vår lilla veranda i traditionell stil inte tillhör det som de sysslar med!? Eller har vi fel...?
 
Ni tar kanske lite fel. Vilken arkitekt som helst borde klara att rita upp det ni vill ha, som underlag för offerter och eventuellt bygglov. Men om ni är så tvärsäkra på vad - i detalj - ni vill ha finns det ingen orsak att kontakta arkitekt. Då lämnar ni jobbet direkt till en konstruktör, alternativt till en byggritare som kan beräkna hållfasthet.

Jag utgår från att ni i förväg har befintlig byggnad på uppmätningsritning. Annars är det nog vad ni bör starta med.

Ring runt och fråga er för bland byggfolk! Ganska snart får ni ett hum om vilka lokala förmågor som är bäst.
 
Nä, vi har inga ritningar på den befintliga byggnaden. Har inte ens tänkt på att vi borde börja där. :surprised: Men tusen tack för hjälpen, nu vet vi vad vi ska börja med!
Har surfat runt lite men det var inte lätt att hitta någon konstruktör eller byggritare.. Men det är väl bara att fortsätta leta, det borde finnas någon i norra Halland/Göteborgstrakten!
 
Ring runt lite bland byggentreprenörerna! De vet.
 
Jag skulle:
1) Skissa & mäta upp befintlig byggnad (relevanta delar)
2) Rita befintlig byggnad med planerad utbyggnad i ritprogram. Jag använder själv Microsoft Visio (generellt ritprogram), som funkar bra med en del stöd för planlösning/-ritning men fasader får man rita själv från scratch.
3) Be en byggnadskonstruktör dimensionera takstolarna och grundkonstruktionen (finns även dimensioneringstabeller).
4) Bygg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.