Hej!! undrar hur man ska isolera en torpargrund o med vad eller ska jag isolera golvet inifrån huset ??? HJÄÄÄÄLP!! det e svin kallt här o typ blåser nere vid golvet "ser inte fram emot vintern" :'(
 
Hmm.. Vi hade samma problem förra vintern, det drog som bara den! Men jag tror inte att du vill isolera själva grunden för mycket heller, det draget och den ventilationen som blir håller ju huset frisk. Isolera själva golvet och försök att få bort det värsta av vid-ilarna som kommer in under huset. Frigolit kanske?
 
Berätta lite mer om huset! Är det ett nybyggt hus med torpargrund, eller ett gammalt hus?

Ett gammalt hus med torpargrund har ju ofta en blindbotten (så heter det väl?) och sen isolerat med sågspån eller liknande. Detta sågspånet sjunker gärna undan efter tiden, och det blir friskt drag under golvet. De gamla torpargrunderna är välisolerade med tanken på att det skall blåsa torrt under sommaren, och under vintern täppte de till gluggarna med snö, och värmde istället upp gunden då de eldade i öppna sisen. Vi "moderna" människor eldar ju inte i öppna spisar på det viset, och därför kan det blir lite problem med torpargrunder om man inte är uppmärksam.

Det som gjorts i vårt hus (byggt 1891) är att man borrat upp ett gäng små hål i golvet, och där sprutat in ett skum (polyuretan kanske?) som fyllt ut utrymmet mellan golvet och blindbotten där det gamla sågspånet sjunkit undan. Det har gjort läget bättre, men man kan knappast kalla golvet "varm" utan det är tofflor som gäller på vintern... ::)

Moderna torpargrunder kan jag inte mycket om! Men där brukar golven vara isolerade på ett helt annat sätt, och inte alls ha samma problem med kalla golv...

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.