Träig snickare, blev nyfiken på svamprenoveringen. Jag har en byggnad på landet som är i behov av dito sanering...
 
Vad vill du veta? Mr Handyman.
 
Nej, jag tänkte väl mest på hur ni har sanerat, och hur ni har förebyggt återkomst. Hur stora marginaler ni har tagit bort runt synliga angrepp osv. Har varit med och sanerat ett torp från hussvamp, men då delade vi huset på mitten och rev den dåliga sidan!
 
Stjärnsunds herrgård renoverades för 4-5 år sedan. Den hade ett massivt hussvampangrepp! Ett läckande stuprör hade fått stå ifred i många år och jobba....Källaren såg ut som om en alien hade bosatt sig där. Länstyrelsen i Dalarna renoverade efter principen - vi tar bort det angripna, så får vi se hur det utvecklar sig. I detta fall var det alltså reveterat liggtimmer. Jag tror att dom tog bort stockvarven upp till första fönsternivå. Meningen är att det skall utvärderas, närvarhur vet jag inte och vad jag vet så mår byggnaden bra. Kan hända att lst Dalarna har ngn rapport, eller den förvaltande stiftelsen.
 
Jo jag gjorde som så att jag tog bort det synliga dåliga, plus 50 cm. Sammanlagt ca 1 meter upp på vägg och hela stockarnas längd på ca 3 meter. Inget mer än det. Men då ska man veta att klimatet ändrades när jag börja värma upp det och sen flyttade jag hela huset från en naturstens grund till en krypgrund på samma tomt. Så klimatet ändrades till det bättre. Så inte svampen trivs. Men det vet man ju aldrig förren efter ett tag. Svampsporer finns ju överallt i luften. Man måste ju ändra klimatet så den inte trivs. Nu har jag haft huset i 10 år och ingen svamp, jag lyckades få bort den.
 
Det är möjligt att det här är så OT att det borde brytas ut, för jag tror att många är intresserade av ämnet, men jag vet inte.

Hos oss handlar det om mer omfattande skador än så tyvärr. Nu har jag tagit bort ett tillbygge och rivit ut en massa dörrar och fixat taket. Vinden blåser rakt igenom grunden och huset, så jag tror inte det blir så mycket mer av angreppet. Inte desto mindre så kommer det ju en dag när det ska vara färdigsanerat. Kan bara tillägga att det finns många orsaker till problemen.

1.) påbyggnad ca 1950 med odränerad källare (i lerjord) som gick upp 30cm över golvnivån i huset. Timret fick tjäna som gjutlucka...
2.) Landsvägen på andra sidan har höjts och en knut står ca 20cm under marknivån.
3.) Massivt takläckage av och till under många år. Man kan till och med se hur skadorna möts...

PS. Jag har ställt frågan om utbrytning av svampdiskussionen till moderator. DS

En normalt funtad person frågar sig förstås omedelbart: varför inte riva rucklet?

1.) Huset hör till gården, och utgör ett hörn av tomten ut mot en landsväg. Att ta bort det skulle förändra och förstöra både gården och kulturmiljön.
2.) Så vitt jag förstå kan man inte riva huset och bygga upp ett annat. Kortaste avstånd till asfalten från vägg är under tre meter.
3.) Det är en gammal lanthandel. Huset är från 1700-talet och ditflyttat nån gång efter 1850. Mycket inredning finns kvar.
4.) Det är ett personligt projekt som jag jobbat med både genom räddningsaktioner och ritningar sen nästan 20 år.
 
Redigerat:
Ha, jag kunde!
 
Jag kan ju alltid lista de fakta jag känner till:

Sanering:
1.) Borttagning av skadat virke + säkerhetsmarginal. Jag har hört en halvmeter till en meter som marginal.
2.) Behandling med Boracol, som är gjort på borsyra. Det är för surt för svampen, som ju behöver extern kalk för att klara av värvet, vilket gör att murstockar och murverk underlättar för svampen.
3.) Uppvärmning till en viss temperatur. Tror det är 60grader men är osäker. Ska finnas exempel på när man byggt tält för att värma upp hela huset till den temperaturen för att få död på alla sporer etc.

2 och 3 har ju det problemet att komma åt. Mycket hjälper nog även vid ytlig behandling, men vill man vara på noll med svampen så är det väl skönt att ha gjort allt.

Förebyggande:
Bra takavvattning, rätt kombinationer av isolering, torr grund osv. De sakerna är ganska basic.

Riskmoment förutom uppenbara saker som jord mot trä, läckage, fuktskador etc. etc.: Grävlingar som kastar upp jord mot trossbotten eller bjälkar. Kan dessutom vara väldigt svårt att få försäkringsbolaget att köpa att det var grävlis som gjorde det.
 
Min svärfar har fått hussvamp (äkta lacrymans) i ett av sina hus, en oerhört välbevarad gård från sekelskiftet. Vad jag har förstått är det framför allt bärlinor, golvåsar och golv som blivit angripet. Där fanns en liknande konstruktion som hos oss, dvs att man murat in stenfoten med betong och en bit upp på timret.

Det som har gjorts där än så länge är att ta bort allt angripet virke. Man har också bytt ut delar av syllen och gjort om grunden så den är mer välventilerad, den gamla mullbänken har också grävts bort. Något nytt golv har man dock inte satt in.

När man sanerar ska man tänka på att behandla murstocken också.
 
Det låter ju bra det du vet. Det är också viktigt att ändra klimat för svampen så den inte trivs. Och när jag säger klimat är att ändra på saker som att fixa häng och stuprännor, se till att det inte är jord mot trossbotten, trä mot bruk och betong, mm. men det förstog du ju.
Jag förstår att det är ett hus som ligger dig varmt om hjärtat. Då finns det inga gränser vad man kan gör för att rädda det.
 
I just det här forumet förstår folk i regel sånt. Det är ju inte direkt med ekonomiska vinster eller arbetsbesparing i sikte man ger sig på såna projekt!
 
Nä. Att man får tillbaka dom pengar och tid man lägger ner på ett hus som ditt. Det får man aldrig. Men man känner att man gör något viktigt för en själv och för huset. Så fortsätt med att renovera på ditt hus, för det tycker jag du ska göra. Nu ska jag ut och jobba i min lilla snickerboa. Hade gott
 
Jag borde sluta läsa trådar om hussvamp, det är inte bra för mitt hjärta...:(

Tänk om hela gården är på väg att rasa utan att jag vet om det?
 
  • Gilla
Mjohan82
  • Laddar…
Det är inte troligt, men det är självklart så att man bör kolla grunden genom inspektionsluckan minst en gång om året, och se till att inget trä står nere i mark. Takavvattning och tak bör vara täta. Mer än så vet jag inte om man behöver göra. Får man hussvamp i grunden bör man också känna igen den svampaktiga doften. Är man orolig efter det ber man om ett extra försäkringsskydd för hussvamp och så får Anticimex komma och göra en inspektion. Har de missat förekomst gäller försäkringen annars hittar de den och man kan göra något åt den.

Och har man ingen inspektionslucka, då är det dags att skaffa en på momangen.
 
Inspektion innifrån då eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.