EPS cement börjar bli mer konvetionellt, jag skall gjuta igen torpargrunden och undrar om det är lättare, billigare och bättre än att köra på den vanliga metoden med cellplast ochvanlig betong. Fördelen blir ju att jag får det isolerat mot torpargrundmuren.
 
Det beror på, med EPS-cement gör du själva gjutarbetet och isoleringen i ett moment, nackdelen är att du behöver göra en övergjutning med flytspackel om du ska lägga ett golv direkt på gjutningen.

Kostnaden tror jag går på ett ut, beror lite på hur mycket du kan och vill göra själv. Färre arbetsmoment med EPS-cementen.
 
Har du bråttom så är nog EPS-cement att föredra eftersom du inte behöver vänta 3 månader på att den "vanliga betongen" härdat klart.
Med eps ska du lägga på flytspackel inom tre dygn från det du gjutit och väljer du ett flytspackel av vettig kvalitet så kan du börja lägga klinker dagen efter du spacklat.
 
Tack för fint svar. Dock med betongen måste jag väl isolera mot sockeln på något sätt för att inte värmen skall gå ut den vägen, typ en form av kallras, det handlar om 10cm betongplatta, kanske inte blir enorma energiförluster???
 
man ställer väl frigolitskivorma mot sockeln, som att baka en paj. Sockeln är formen, isoleringen är degen och betongen är fyllningen.
 
Isoleringen är ju cellplast. Då blir det deg i degen?
Skämt o sido. Du skall få denn pajdeg att forma sig mot den icke släta pajformen :)?
Sockeln består av en mur av sten. Slätare på utsidan men destå mer varierad på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.