Hej!
Trevligt forum detta, har läst en hel del, nu kommer frågorna :) Ska till att börja bygga hus till våren, lösvirke, ca 210m2 totalt i två våningar + ca 80m2 garage/förråd som står ca 15 m bort. Vattenburen värme i platta i både bostadshus och garage. Garage värms via kulvert från pannrummet som är i utbyggnad på bostadshus. Huset byggs välisolerat.
Tänkte först satsa på pellets som uppvärmning men har fri tillgång till ved och tänkte därför att det var bra att ha möjlighet att elda med detta oxå. Efter att ha läst på i forum och annat lutar det nu mer åt att bara köra ved! Har tittat på olika kombinationer av pannor och acktankar. Fastnade för Calmar V33 som verkar ha gott rykte samt ger mig möjligheten att, vid behov framöver, häkta på en pelletsbrännare.
Mina funderingar gäller val av panna och ackumulatorvolym. Jag tycker 1,5 vedinlägg verkar vara en lagom arbetsinsats, dvs ett fullt inlägg när jag kommer hem vid typ 17tiden samt ett när pannan brunnit ur till hälften ca 2,5tim senare. Som jag räknat behöver jag drygt 3m3 ackumulatortank för att kunna lagra all energi från 1,5 inlägg av al-ved(som vi kommer elda mest med). Ni som har egen erfarenhet och inte bara sitter med miniräknaren:surprised:, verkar detta rimligt?
Så här har jag räknat: 1,5 vedinlägg med 85% verkgrad(uppskattat medelvärde åt det högre hållet?): 1,5inlägg x 120liters vedutrymme x 1,365kw/liter al-ved x 0,85verkningsgrad – 20kwh för att värma panna/keramik mm = 189kwh. 189kwh/1,163(omvandlingsfaktor)=162Mcal. 162Mcal/50 graders temperaturintervall = 3,25m3.
Med ett effektuttag motsv en januaridag 6kw (en gissning!) drar huset 40 kwh under tiden det tar att elda upp 1,5 vedinlägg. Då behövs 2,56 m3 acktank. Med björkved en januaridag behövs 3,4m3 acktank.
För att inte behöva elda så ofta vill jag gärna ha 3m3 acktank. Återigen, vad säger ni som har egen erfarenhet: Är Calmar v33 för liten, ska jag kolla på v65 med 150liters vedutrymme och högre effekt? Sedan har jag sett Orlan 40kw med gigantiska 185liter vedutrymme, som också verkar bra(hur mycket ryker det in med en tryckande fläkt?)…
Ok, tack på förhand!
 
Jag tror att du gör ett litet tankefel när du räknar fram en tankvolym baserat på att elda en gång per dag. Tar du till volymen lite kommer det att bli oftare du eldar varannan eller var tredje dag. Det är nåt du kommer att uppskatta när du eldat nåt år. Sommartid innebär en volymökning många dagars eldningsfrist. Dom som eldat ved och byter är oftast lättare att övertyga än dom som är entusiastiska inför att få elda :)

Sen brukar vi aldrig rekommendera dom minsta pannorna utan minst 50 kW eftersom merkostnaden blir så liten och anläggningen så mycket bättre. Det är lätt att stirra sig blind på vad panna och tank kostar men övriga grejer och installation kostar minst lika mycket till.

Ett komplett paket med 70 kW panna, 4 m3 tank m dubbla slingor, expansion, skorsten, kulvert, shunt, shuntstyrning mm tar vi kanske 150' för, om man då prutar ner tanken till 3 m3 och pannan till 30 kW kanske man spar 20'. Det är inte mycket pengar i sammanhanget.
 
Hej.

Jag sitter i nästan samma sits. Jag har idag en vedpanna med 500l ack tank som jag skall byta. Är lite inne på Calmar pannans V65 med tre tankar samt solsystem. Med solsystemet innebär det att du slipper elda uppskattningsvis mellan april-sep, i bästa fall.
 
Tänk dig för, att ta en för stor anläggning kanse ser lockande ut anläggningen håller kanse 30-40 år det gäller att inte bli sjuk eller råka ut för olycka under den tiden, men sambo/frugan är kanse stark så hon kan hiva in 1m klampingarna i pannan om det skulle inträffa, för elpatron i acktankpå 4 m3 blir väl dyrt att värma huset med. Då är det nästan bättre att satsa på bergvärme du slipper gå till pannrummet någon dag, vill du jobba i skogen för att ta ned ca. 25-30m3 kan du väl göra ändå men sälj dom sågade och klyvna så går du plus på din värmeanläggning med så bra cop tal det är idag vad man kan läsa sej till
 
Redigerat:
Staffans2000
Hejsan beesten.
Jag eldar var tredje dag nu på vintern, och det är för ofta! Inte för att jag drar mig för att värma upp min Orlan25a. Tvärt om, men ibland har jag annat för mig. Alltså, skaffa en så stor tank som möjligt. Här gäller det verkligen att vara välutrustad!!
Att det skulle dra mer ström med en elpatron i en stor tank contra liten är rena rappakaljan, såvida tanken är välisolerad och elpatronen sitter högt upp. Då värmer den endast en liten del av tanken. Så har jag gjort och det fungerar finemang.

Nu till vedhanteringen.
För egen del har även jag fri tillgång till lövskog att avverka efter behag. Dessutom får jag hjälp med sågandet och bärandet av en vänlig granne. Inte ens med dessa förutsättningar skulle det falla mig in att sälja veden. Vilken urusel timpenning!!!

Skall du elda med ved kräves två förutsättningar.

1. Du måste ha lite pyromanblod i ådrorna.
2. Se vedhanteringen som meningsfull motion.

Uppfyller du dessa grundkrav, finns inga alternativa uppvärmningssystem.
På köpet får du välbefinnandet att ha en kropp åtrådd av traktens hormonstinna honor samt oberoendet av elpriser.

Staffan
 
Tackar för svaren, lite olika uppslag och vinklingar, kanon!
Matss: Jag är inne på ditt resonemang. Jag är inte ute efter ett budgetalternativ som ger mig en massa extraarbete. Jag har räknat i VIP+ och uppskattat att hus och garage kommer dra ca 25000kwh/år(Välisolerat). I snitt över året blir det att elda var 2,5dygn(Drygt varje dag i januari, drygt varannan vecka i juni). Det lutar nog ändå åt att satsa på Calmar V65 pannan, lite extra marginal för, som du säger, i sammanhanget en liten extra peng. Ang volym på ack-tank: Är det vettigt att försöka glesa ut eldningstillfällena ytterligare? Även med 90mm PUR måste väl systemverkningsgraden sjunka med ökande värmeförluster från tankarna när det går alltför länge mellan eldandet? Eller är det försumbart kanske?
pethak: Är oxå inne på att i framtiden kunna koppla in solvärme. Planerar plats i pannrummet för en 500liters tekniktank när den dagen kommer. Det blir extra rörkrökning att inte göra allt nu, men jag känner det är tillräckligt att hålla reda på nu ändå!
Skumpen: Har funderat på bergvärme, smidigare finns knappast och verkar vara bra ekonomi. Är dock inne på biobränsle då vi har obegränsat med ved. Valet var dock inte givet!
Staffan2000: Du verkar ha fått till ett bra system! Har själv helt klart en pyromanådra och intalar mig själv att jag inte kommer ångra detta med motionen. Är det verkligen så nyttigt som alla säger? ;)
Pellking: Intressant...har tittat en heldel på små vattenmantlade pelletskaminer, även sett någon som kunnat kombinera m ved men aldrig sett någon i denna storleken. Verkar komma mycket nya varianter på temat, energikonsulten i stan har tydligen skaffat något liknande. Är dock själv tveksam till att kombinera vardagsrum och pannrum. Hur ser pannan ut efter 15år osv. Gillade bilderna i länken, längst ner pustar frugan ut i skinnsoffan efter att ha burit in ett vedlass :)
Tackar för alla svar, ytterligare synpunkter är välkomna!
 
Extra tankvolym ger väldigt liten ökning i förluster om man inte skaffar volymen genom flera tankar. Ett bra sätt att räkna ut tankvolym är 36 x vedvolym. Välj en oisolerad tank och isolera 250 runt om och lite mer uppepå om plats finns så slår du alla PUR-tankar. Skicka ett PM om du är intresserad av en offert på ett komplett paket...

Solvärme kommer du inte att sakna om du får till veden.

Att kombinera vardagsrum och pannrum känns lite fel. Känns bättre att kombinera garage med vardagsrum...
 
Är det numera godkänt att ha försäljning i detta forum. Firmor vill vist lämna offert
 
Det är långt från offert till försäljning :)
 
Läste bara diskussionreglerna här i forumet,tolkade det så som jag skrev i tidigare inlägg, har jag fel så ber jag om ursäkt Matss
 
Nej, det kanske är jag som ska be om ursäkt...
 
Om huset ska anses vara väl isolerat så bör inte huset kräva mer än max 6 kW, Pasta här på forumet har byggt med http://www.besta.se/ med den tunnare väggen på 146 + 95 mineralull med det är effektbehovet 20W/m2 vid -26° men nu finns det en tjockare vägg som är 246 mm + 95 mineralull oxå..

En Calmar v33 är en bra panna men räkna inte med att du får mer än 1 kWh/liter eldsta, Med andra ord 120 kWh/brasa..
En kompis har installerat en sån panna till sina 3700 l acktank, Då tankarna är tomma krävs det ca 2 1/2 panna för att ladda volymen 65° + husets förbrukning under dom timmarna det tar att elda (ca 8,5 tim brinner pannan)
2 1/2 panna är 300 l ved o det är ca 300 kWh han får ut..

Med golvvärme får du lätt en diff på 60-65° i tankarna så du rymmer 210-230 kWh i 3 m3 så då stämmer det rätt väl som du räknat med 1 1/2-2 pannor varje eldning beroende på husets behov..
Är det som jag skrev i början att huset riktigt bra isolerat så kommer 3 m3 räcka i ca 36 tim efter att pannan brunnit ut då det är som kallast vilket då blir eldning varannan dag eftersom att pannan kommer brinna i närmare 9 tim + 36 som tanken lagrat.. Inte ofta det är så många dagar i sträck det är närmare -30°
Men det är inga problem med något större tank heller till just den pannan..

Då det är nybygge så bör det bara vara 1 tank o den ska du isolera typ 3x95 mm i sidorna o 500 mm ovanpå, Sitter elpatron 50 cm från toppen på en 3m3 tank med 2 meters höjd är det 750 l som elpatronen måste värma..
Finns shuntstyrningar som akiverar elpatronen 1 tim efter shunten öppnat fullt..
 
Hej och återigen tack för alla synpunkter!
Matss: Tack för erbjudandet, jag lägger det på minnet tills det är dax!
2an: Jag får ändra lite i min öppningsfråga, huset byggs hyffsat välisolerat :). Det blir 285mm isolering och beräknad effektförbrukning blir knappt 80kwh/m2 och år. Möjligt jag hade kunnat göra tjockare men svärfar, som ska bygga, står för praktisk know-how och jag står för de nya glada idéerna - det blir kompromisser :)Spännande med besta:s modell, kanske lite brandfarligare än mineralull, men 20w vid -26 är ju sannslöst bra! Passiv/lågenergihus är utan tvekan framtiden! I övrigt kom du med precis den info jag varit på jakt efter! Shuntstyrning osv är lite över min kunskapsnivå, kommer anlita VVS:are för jobbet. Har hittat en principskiss i Baxis katalog på hur jag tror jag önskar göra, vad tror du? Har även försökt räkna på hur mycket och hur ofta jag behöver elda med olika pann och acktank kombinationer. Jag gjorde för skojs skull ett par funktioner för att uttrycka detta i grafer, mycket möjligt jag gått vilse i matematiken, men ser det någotsånär vettigt ut? Se skiss och grafer i bifogad länk: http://picasaweb.google.se/lh/photo/5-W2CTB1WubK-ktrP8QGMA?feat=directlink
Pellking: Jag är inne på din linje, bättre satsa på något rejält som ger valuta för pengarna! Jag har tänkt att det skulle gå att hänga lite tvätt i pannrummet - kanske kan även jag få se frun i lågornas sken ;)
Alright, toppen detta med alla kunniga pyromaner (fast i Australien verkar de ha spårat ur!:().
Alltid intresserad av nya synpunkter!
 
Jag skulle nog vilja tipsa om att ha pannrummet i garaget det är så härligt att slippa ha allt skräp o bös i tvätt stugan.
Att sen ha veden på ett smidigt system är AoO ex på SJ pall på betongplatta bakom garaget o dra in veden i pannrummet med handtruck.
Du har nog en smart plan...
Lycka till!
 
beesten ser man till din beräknade årsförbrukning på ca 25000 kWh/år så verkar den mycket väl stämma med nämda isolering o då kommer ditt behov vid DUT ligga på ca 9 kW/216 kWh/dygn men om man eldar varje afton vid DUT så behöver du rymma 180 kWh i tanken eftersom att pannan brinner några tim varje eldning..
Nu skadar det ju inte med större volym o panna heller men helt klart klarar du eldning 1 gång/dygn då det är ner mot -30° även med en 3m3 tank..
Skulle oxå ge rådet att ha pannrummet i garagebyggnaden, Ev spillvärme värmer ju garaget då o det är praktiskt med tanke på sot/spån mm..
Då tempen ligger runt 0° kommer huset kräva ca 3 kW/72 kWh/dygn så med en bra isolerad tank på 3,5-4 m3 behöver du elda max 2 ggr/vecka vid 0° ute vilket är 2 fulla pannor med en calmar v33, Det måste till riktigt stor panna om du ska klara att ladda t.ex 250 kWh i en tank på 1 ilägg..

Tycker du även ska ansluta exp.kärlet till botten på tanken men ha ångrör från toppen, Då är det bara kallt vatten som går till kärlet*/in o ut ur tanken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.