Vi var utan vatten en dag och nu är det problem med pumpen till hydropressen.
Motorskyddet löser ut och när jag försöker återställa det låter det lite i pumpen, sen går en säkring och motoskyddet slår ifrån igen. Trycket i hydropressen är ca 2 bar (dvs ungerfär påslagstrycket).

Någon som har tips om var/hur jag börjar felsöka?
 
Det skulle kunna vara så enkelt att det är luft i pumpen. Finns det någon skruv på sugsidan där man kan fylla på vatten?
Att säkringen går är dock lite suspekt och tyder på ett allvarligare fel, kanske borde man mäta lindningarna på motorn och se om det finns någon kortslutning.
 
Har du kört pumpen utan vatten är risken stor att du har lagerskador på pumpen, det kan orsaka dina bekymer (om det inte är motorn).
 
Testa om det går att vrida motoraxeln för hand. Finns normalt nåt öppet ställe mellan motor och pumphus.
 
Har fortsatt felsökningen. Klassiska metoden som att byta det billigaste först har hittills inte varit framgångsrikt :(
Har bytt motorskyddet men det hjälpte alltså inte.
Skulle det kunna vara fel på kontaktorn? Var köper man en ny sådan isåfall?

Har inte lyckats dra runt motorn för hand, men det beror på att jag inte hittat en tillräckligt smal tång/polygrip.

Skruvade upp locket till motorinkopplingen och då såg det ut såhär (huga!)
Vad sjutton är det vita för nåt?
Är det bara att byta motor? Den är bara ett år gammal!

Hur mäter jag lindningarna i motorn?
 
  • motor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad har du för rör till pumpen? plast eller?
 
Det vita är nog aluminiumoxid och det ser nog ut så inuti motorn också, måste varit mycken fukt, Du kan ju fortsätta och byta billiga saker men en mätning av vad det är för fel är nog billigare.

Protte, Motorn ser körd ut.
 
Tack Prototypen, antar att du har rätt.
Hur gör man en sån mätning?
Och hur förhindrar jag att det blir samma fel i nästa pump?
En vattenpump som inte tål fukt alltså!?

el_richard, det är metallrör till pumpen.
 
Ta motorn till en lindningsverkstad, de har erfarenheten som behövs för att avgöra vad som hänt men det är nog billigare att köpa nytt än att linda om.

Bara ett år.....

Protte
 
Köp och montera en djupvattenpump och du kan i många långa år pumpa vatten utan problem.
 
Nja, har inget djupvatten att pumpa upp...
Har en speciallösning med självtryck som fyller en stor hydrofor.
Pumpen pumpar från hydroforen till hydropressen för att få tryck i ledningarna.

Har kontaktat VVS-firman som installerade pumpen och hoppas på något garanti-byte.
 
Jordanslutningen ser inge vidare ut, men den lär väl bli åtgärdad nu då per automatik
 
Har du kollat så att motorn går på rätt håll!?
 
Japp, den går åt rätt håll (har testat andra hållet också, för säkerhets skull).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.