Hej,

Vi har ett källarrum med lättbetongväggar och betonggolv. I detta rum ska vi montera golvvärme och behöver därför hitta kabelrör någonstans på väggen för att dra om matningen till tänkt golvvärme.

1. Hur hittar vi detta kabelrör? Finns det något verktyg att köpa eller hyra som hittar kopparkabel (5 x 1,5 FK) i lättbetong? Kabeln är ej strömsatt.

2. När vi väl hittat kabelröret och ska dra om detta är det rekommenderat att fräsa upp nya spår i golvet för att dra tvärs över ett rum eller bör vi fräsa nya banor runt rummet?

3. För att fräsa i betonggolvet och lättbetongväggarna är en vinkelslip att tänka på eller bör en parallellfräs hyras? Vi har en 4000-kr-grovdamsugare.

4. Vad ska vi använda för bruk/spackel för att lägga igen de urfrästa rännorna?

Tack för svar.
 
Jag har aldrig nånsin varit med om någon som fräst in el-slingor i betonggolv. Är takhöjden så låg att du inte klarar att förlora 0,5-1cm takhöjd?
 
Är det inte så att det är röret till matningen som Jonstorp vill fräsa in? Inte själva slingan. Kanske vill ha termostaten på motstående vägg.
 
Är det så lyckat att fräsa ur golvet och lägga in golvvärme? Tänker i första hand på fuktvandring genom plattan. Har du isolering under golvet? I annat fall är det nog inte så lämpligt att installera golvvärme. På din fråga, nr 1 borde det gå att hitta röret. Har för mig att det finns någon modell som en regelsökare som skall känna av kablar. Huruvida det då skall vara ström på dem vet jag inte. Är det ett äldre hus, kan det tänkas att det är ett stålrör och inte ett vp-rör. Utsikterna att hitta röret borde då öka. Är det ren betongvägg, utan tapet el. dy. borde man kunna se var röret går. Det borde vara igenlagt där dragningen är. Funderar om en kompass skulle känna av ledningarna, men kanske lättare om de låg i stålrör. Har jobbat inom lantmäteriet och där använde vi kompass för att leta efter tomtrör som folk bankat ner i backen. Eller kanske en metalldetektor? Kablarna ligger nog max 20-25 mm in i väggen.
2, Visst går det att fräsa ner ett vp-rör eller göra 2 spår med betongskiva och bila bort mellan. Kommer då osökt till frågan igen, hur gammalt huset är, främst av den anledningen att i äldre hus är det inte säker att golvet är så tjockt. Det är inte säker att det ens finns någon sprickarmering. Det kanske då inte är så lyckat med ett ingrepp som detta.
 
Som IT-snubben skiver så gäller fräsningen matarström, själva slingan ska läggas på plattan och flytspacklas in ~2 cm.

Huset är byggd 1979 och 70% av golvet har sedan byggnation golvvärme så ev. fuktvandring torde snarare bli bättre med större del av plattan uppvärmd.

Rummet är betongrent men putsat så det är omöjligt att se på golv eller vägg vart ev. rör går.

När huset dränerades fick jag intrycket av att man först hade gjutit en sockel, fyllt den med leca och sedan lagt betonggolv och på detta murat lecablock för väggar.

Hur byggde man i skiftet mellan 70/80-tal gällande el? Drog man elen i leca och sedan betong på det eller frästa man in elen i väggarna?

Tips på regelfinnare som funkar genom lättbetong/leca uppskattas.
 
Är det mycket som ska fräsas så rekomenderar jag att ni hyr en fräs med 2 klingor så att ni kan koppla dammsugaren till den
 
Det finns tex kombinerade regel- och eldetektorer.

Jag har en som fungerar halvbra, varnar för el 30-40 cm från röret men jag hittade rör bakom en gipsvägg mha denna utan att behöva hugga upp mer än en decimeter.

Förutsätter givetvis att det finns en spännigssatt ledning i röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.