ornet skrev:
Och med rejäl höjning av markfrigången så får du in Camaron också:)
Snygg kant.
Gjöt du den efteråt.
Skall man då skära bort en kant ur L-blocet och fästa in armeringsdubb?
Tror iså fall skall jag göra en liknande uppkörningskant
Hej, Gjöt i veckan, ja kör av kantbalken en 100mm ned, bort med cellplasten. Man kan borra och plugga in franska eller armeringsdubb, som du nämner, och så några armeringjärn i formen. Forma med en bräda, jag använde betongsuggor till att stödja upp formbrädan=ingen större påfrestning på formen, knacka lätt på formen med hammaren, för att få vibbat betongen. Använd skurbrättet till att forma nedfarten. Tycker höjdskillnaden 100mm passar bra, bredden på kanten är 350mm. Inga prob. med frigång för Camaros
 
Snailman skrev:
Kollade på garaget jag skrev om tidigare efter gjutningen, och då såg jag att man inte hade kantjärnen vid sockeln utan några dm in. Så det var lägre med betong framför järnen, får väl se såsmåningom vad det ska vara för portar där...
också ett sätt, men tycker det ser lite udda ut, om golvet slutar en bit innanför väggarna. Man bör nog också sikta på en något högre skillnad mellan ute och inne, än ett 50mm vinkeljärn, med tanke på att marken utanför rör sig med tiden, skräp som blåser in o s v. Ett järn är inte så kul att köra över, om man nu har dyra alufäljar, som ornet här ovan, och så jag.
 
Snailman skrev:
Har sett på ett bygge att man sågar ur i L blocket ja, och sedan har de lagt en bräda framför (utanför kantblocket) så att inte betongen ska rinna ut där, själva kantjärnet har lite fastsvetsade pinnar utstickandes bockade som en polkagris :D för att fästa i betongen, sedan har man fäst järnen i ett par brädor i överkanten så man kan föra dem på plats vid gjutningen, och som ser till att de inte sjunker ner i betongen (brädorna vilar mot ovankanten på brädan som man la dit för att inte betongen skulle rinna ut) Har en bild på detta nånstans....

Snailman, denna metod låter intressant inför mitt garagebygge, du hittade inte bilden:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.