Hej alla. Jag är ny här på forumet och verkar ha gjort mitt frörsta misstag på huset. :)

Jag ska mura källarvåningen i Leca på gjuten platta. Kort å gått, vi började slamma på stenar i minus 4 grader.

Temperaturen såg ut som följande under murningen:
Timme1 -3 grader
Timme2 0 grader
Timme3 -1 grad
Timme4 -3 grader
Sen har temperaturen pendlat mellan -9 och 0 i tre dygn nu.

Som ni har förstått så har bruket inte direkt härdat. Vi blandade i Maxit frostskydd och godtrogen som jag var trodde jag på produktbeskrivningen. Dvs det påskyndar härdningen samtidit som det skyddar most frost. Vi blandade för minus 10 grader. Det står också att hållfasthetstillväxten fortsätter vid minusgrader och att om bruket nu ändå fryser så kommer hållfasthetstillväxten tillta sen när det bli varmare. Det finns också en tabell över hållfasthet som funktion av härdningstid i dagar och temperatur. Sen står det slutligen

"Hållfasthetsnivån vid plusgrader påverkas inte
negativt av maxit Frostskyddstillsats. Hållfasthetstillväxten
tar fart när bruket tinar.
Slutgiltigt kan påräknas hållfasthetsnivå mycket
nära den som normalt erhålls utan nedfrysning."

Jag har bara hunnit mura 3/4dels rad runt huset så jag kan knacka bort allt. Jag tog ett spett och bände bort en leca-sten. Den lossnade med följden att leca stenen gick av i hörnet. Så bruket har nån form av hållfasthet redan.

Frågan är följande: Kommer det fortsätta härda med tiden när det blir varmare eller är jag helt rostad och måste knacka bort och börja om på ny kula när det är varmare ute ?

Tacksam för svar av någon som gjort liknande manöver. Maxit sa att man absolut va tvungen att ha allting 5plusgrader varmt mha täckning/värme. Men då förstår jag inte varför de säljer ett frostskydd alls om det ändå inte hjälper.

Tack än en gång!
 
Hej.
Jag är i samma situation men har inte börjat mura ännu.
veacka 8-9 skall jag mura upp mitt garage med leca som sedan skall slammas.
Hur har det gått för dig med minusgrader och murning.
Jag blir inte riktigt klok på alla olika direktiv som gäller.

i värsta fall så får jag hyra ett tält och ngn värmare, lär nog kosta en del.

jejje
 
Jag tog med mig en bit bruk som blev över. Den tog jag hem och la i värmen efter 3 dagar i minusgrader.

Nu har den brunnit tror jag. Jag har gjutit en referensbit inomhus med +20 under hela härdningtiden.

Jag ska jämföra de två bitarna ikväll och se om det är någon uppenbar skillnad i hållfasthet.
 
Hej Michael.

Hur har det gått för dig, jag ska börja mura i nästa vecka och är såklart nyfiken på hur det gick med dina provbitar.

Mvh

Jens
 
Meningen med frostskydd är att det skall skydda IFALL det fryser, trots de andra åtgärderna. Du måste hålla allt (material, bruk, platta osv) över fryspunkten och blanda bruk med varmvatten osv.

Det går att mura vid minusgrader, men det är lite meckigt...

/N
 
Nu har jag lite data :)

jag tog in en bit bruk som jag sa. Den hade legat "nedfryst" -10grader med frysskydd för -10. I två dygn ungefär efter murning. Den tog jag in och la i värmen, den har härdat nåt fruktansvärt. Så "nedfrysningen" verkar inte ha påverkat bruket på något sätt.

De stenarna jag murade dit och som har genomgått samma behandling med kylan har brunnit fint nu när det var 2+ i några dagar. De har även brunnit i minusgrader varje dag men det blev stor skillnad med plusgrader.

Jag har också murat nytt i 2plusgrader med bruk med frostskydd för -10. Det brinner jättefint på 2 timmar när man håller på med det. Frostskyddet accelererar ju det hela.

Kort sagt, det funkade bra att frysa ner bruket :D
Jag har däremot täckning from nu, jag fick krypa till korset och be om el från grannen så jag kunde ha lite värmefläktar på med täckning.

Min slutsats är att frostskyddet faktiskt fungerar, dels som frostskydd men också som accelerator så att det brinner även vid kalla temperaturer. Det tar däremot tid! Så jag kommer att täcka i fortsättningen så jag vet att stenarna står stadigt när jag kommer andra dagen för att fortsätta.

Men kan man mura halva huset åt gången så kan man ju mura några rader på ena halvan, låta det härda i två tre dygn medans man murar några rader på andra sidan.
 
  • Gilla
b0hlin
  • Laddar…
Tack Michael.

Det var detta jag ville höra, murarna börjar imorn och det lär ju vara minus hela veckan.
jag har garderat mig med antifrys, pressening och gasolvärmare.
Borde funka då.

Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.