Vilka (tysta) tilluftsdon rekommenderas i sov- och vardagsrum i ett FTX-system?

125 mm, takmontering.
 
Om du får problem med ljud i donen är det ofta för högt tryckfall/för högt flöde som man måste strypa bort på donet.

Annat kan vara fläktljud men detta skall försvinna med ljuddämpare vid aggregat. Vi har ibland kompletterat med ljudslangar (acucomp) från REC m fl vid don och ljudproblem/fläktljud har då försvunnit helt.

Vi brukar använda systemairs eller DUVSs don som har ett invändigt gummi som absorberar en del av ljudet.

Att använda anslutningslådor till tilluftsdonen kan också vara ett alternativ.

Ingen expert på ljudproblem, bara mina erfarenheter i ämnet! :)
 
Väcker denna tråd till liv igen. Jag har oljud från mina tilluftsdon. Har inte installerat allt klart ännu. Är lite orolig för att jag fått 'fel' tilluftsdon. Det måste vara tyst, mycket viktigt för mig. Systemet är dimensionerat för bästa ljudklass.

Nu är ljudet beroende på flödet och jag har nu skaffat mätapparat för detta. Jag har nog lite för högt flöde. Tyvärr lite svårt att mäta, får olika värden om jag flyttar tratten lite. Mäter med en Testo 417 och tillhörande mätstos (två olika). Har nog flöden på 9 - 15 l/s. I ett rum så är donet öppet rätt så mycket (ca 10 - 15 mm) och födet ligger på ca 15 l/s. Detta låter mycket, klart hörbart i hela rummet. Skruvar jag in donet till en glipa på ca 3 mm. Blir flödet ca 8 l/s, som jag skall ha. Då blir det tystare. Kanske inte helt tyst, men nästan acceptabelt. Känns dock inte så bra att ligga precis på gränsen, vad gäller oljud. Skulle vilja ha lite marginal. Borde jag ha andra tilluftsdon? Är som sagt inte klar med hela installationen och vill gärna slippa göra om det mesta. Så om det skulle bli bättre med andra don (eventuellt större diameter) så vore det ju bra att montera dessa först i resten av huset. Så jag slipper riva allt sedan.

Jag har REC Indovent CKT100 och flödena skall ligga på 8 - 12 l/s. Är detta ett bra val, eller finns det mycket bättre alternativ?

Raukas: Anående ditt inlägg ovan; Vilka Systemair don, de har flera olika modeller?
Var hittar jag info om DUVS?

//Michael
 
Kommer inte ihåg namnen på donen men det är takdon som har ett mjukt material på insidan av talriken som luften "studsar" emot.
Ring o fråga dom direkt.
DUVA tel: 810800

Mäta tilluftsdon med tratt ger ofta väldigt osäkert värde men du kanske lyckas bättre än jag, flödena du mäter låter iaf rimliga.
Brukar själv göra kanalmätning med Prandtl rör eller varmtrådsinstriument.
 
Tänk på att oljud är en ganska flytande benämning då vi alla har olika trösklar för vad vi tycker är oljud.
En del tycker att 35db är högt o väsnas medans andra inte ens tänker på det.
Har du frågat en kompis om han tycker ljudet är störande.
Kan ju va jobbigt att försöka bygga bort nåt som inte går att bygga bort.:D
 
Har ingen betydelse om en kompis inte tycker det är störande. Det är jag som skall på i huset.

Då det enligt datablad är långt under 25dB i oljud, så tror jag 35dB låter olidligt högt. Men mätvärden har ingen betydelse, det är hur det låter och om det hörs som avgör. Skulle kunna mäta och redovisa nivå och spektrum, men det är ointressant. I alla fall just nu, kan ju komma ifråga om jag måste vidta special åtgärder. För då måste man verifiera om åtgärderna påverkar.

Visst uppfattar vi ljud olika och tänker olika om det. Alla som suttit på ett stort kontor sent en kväll (eller på dagen) och ventilationssystemet stängs av. Vet att det låter, även om man inte tyckte det innan. En helt otrolig känsla kan infinna sig.

En sak är i alla fall helt säker. För endel människor så påverkar detta livet mycket.
 
Hur går det för dig med tysta don. Jag är själv allergisk mot ljud. Och det måste bli tyst.
Håller nu på och bygga ut huset och det skall in ett FTX när allt är klart. Och jag har trott att
ca 28dB är ok. Du säger att det är under 25dB enligt tabellerna..
Om set är 25dB från kanalen och donet ger 25dB blir det väl 28 totalt jag vet inte vilka värden du utgår från. Men jag tycker det skulle vara intressant med ett spektrum på vart du ligger.

Jag läste på aggregatet jag har tittat på det ligger på över 80dB vid frekvenser mellan 64Hz och 200Hz och dom frekvenserna är ganska så svårt att dämpa på vanligt sätt mellan två rum
hur bli det i ett kanalsystem är det samma där är det svårare att dämpa riktigt låga frekvenser.
(det är där jag är som mest allergisk)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.