Mitt 30-tals hus är ursprungligen ett reveterat plankhus. På 70-talet tilläggsisolerade man: man satte 5 cm mineralull och sen en heltegelfasad. Fönstrena flyttades inte ut, varför det i dag är enorma fönstersmygar på utsidan... Inte så estetiskt. Om man ska byta fönster och vill flytta ut dom så de går mer i liv med ytterfasaden - hur gör man då? Karmarna kommer ju i så fall i "tegeldelen" och inte som idag i "trädelen". Jag antar att det är olämpligt att fästa i teglet eftersom tegelväggen är fristående från trähuset (gissar att det är kramlat). Den enda lösningen jag kan se är att bygga en ram av trä och sätta i smygarna. Denna ram fäster man i "trädelen" men ramen går ut över teglet. Därefter sätter man fönsterkarmarna i denna träram. Funkar det? Andra tips?
 
Nej tyvärr, inget tips mer än det Du själv nämner. Men bygger inte ramen på så att måttet minskar? Vad jag ville tillföra var att fönstret/karmen normalt ligger i linje med teglet m a o går inte ut över teglet. Förstår ditt problem med smygarna, tycker själv likadant, men å andra sidan spar man fönstren och värme när de sitter in i huset. Flyttar du ut dom, uppstår kanske problem med kondens/kallras
 
Jag har visserliggen inte tegel längst ut men att bygga en ram att fästa det nya fönstret i funkar perfekt. Jag spikade en liten läkt längst ned på plankväggen som jag sen satte ramen på. Jag fäste sedan ramen med spikplåtar/vinklar upptill och nedtill (fogade med någon gegga för att slippa drag emellan ram och plankvägg också om jag minns rätt).

Problemet är väl som saturnus2 säger att antingen får du ett mindre fönster eller får du plocka bort en del tegel runt fönstret. Det senare är i och för sig inget problem med en bra vinkelslip. Fodra sen med plåt över ram/tegel-fog.
 
Visst, ramen ska gå ut så den är i liv med ytterfasaden (eller i liv med de nya fönstrena som jag gissar att man inte sätter exakt i liv utan nån cm in). Jo, det blir ju så att ramen "bygger", men frågan är hur mycket, dvs vilken dimension som krävs, jag gissar 45 mm men kanske 33,34 mm, eller? Det kan bli skitfult om fönstrerna blir för små, jag håller med. Jag fick nån tanke om järnram eller stålram, men jag vet inte. Fler tips? Någon med mer input? Det känns som om fler borde ha råkat på problemet? Plocka bort tegel är inte aktuellt.
 
Nej det tycker jag inte, att du skall behöva gå upp i de dimensioner du nämner.
Väljer du bra kvalitet, så tycker jag att det skulle räcka med 22mm. Du kan också skruva en mindre regel på ramen, på baksidan, så att denne får stöd mot den gamla väggens utsida,(in i isoleringen) därifrån kan du också fästa regeln/ramen i gamla ytterpanelen.
 
Listigt tips, tack!
 
Jo det mesta går att lösa, men hur det än är, så har du ju ett mått, om Du nu väljer att köpa färdiga fönster= hela dm-mått--15mm. Försök att undvika att kapa i tegeln, för det blir aldrig snyggt/bra. Någon bräda i ovan eller nederkant behövs inte, räcker att fönstret/karmen står på ett par bitar.
Göran
 
Fick några tankar.

Tanke 1 - kan man inte beställa ett fönster med "bredare" karm? På det viset kan man skruva i karmen in i träväggen.

Tanke 2 - kan man inte skruvlimma fast bredare smygar/brädor (typ planhyvlat i A-kvalitet) i fönsterkarmen innan man monterar fönstrena? På det sättet kan man skruva i träsmygen/brädan in i träväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.