Hej, vet att det finns många ljudisoleringstrådar här men har inte hittat rätt.

Jag bor i en lägenhet som ligger intill ett trapphus, med en betongvägg emellan. Problemet är att det läcker in ljud från trapphuset då någon går med hårda klackar.

Vad är bästa (rimliga) sättet att ljudisolera väggen som ligger mot trapphuset? Då min lägenhet är liten vill jag offra så lite yta som möjligt av rummet.

Min första tanke är

45mm träregel
glasfiberisolering
11mm OSB
13mm gips

bygger totalt 69mm

Kommer det att ge en god isolering?

Hur mycket bättre ljudisolering skulle 70mm regel + glasfiber ge?

Är det skillnad på stålregel och träregel avseende ljudisolerande egenskaper?

Någon som har ett bättre förslag?

/Erik
 
Redigerat:
Om ljudet kommer genom väggen bör du inte regla mot denna. Gör innerväggen fristående med några mm avstånd till betongväggen. Troligen behöver du dock 75 mm reglar.

Två gipsskivor isolerar bättre än gips plus OSB, men jag antar att du vill kunna skruva i väggen.
 
du har inte funderat på om det är genom dörren det läcker. Inte helt ovanligt. Sätt upp ett tjock tyg provisoriskt och kolla om det kan vara så.
Det är grepp nummer ett.
 
mycke_nu skrev:
Om ljudet kommer genom väggen bör du inte regla mot denna. Gör innerväggen fristående med några mm avstånd till betongväggen. Troligen behöver du dock 75 mm reglar.

Två gipsskivor isolerar bättre än gips plus OSB, men jag antar att du vill kunna skruva i väggen.
Måste det vara en luftspalt mot väggen för att få bra effekt, eller kan man ha isoleringsmaterial mot väggen så länge som jag inte reglar mot väggen? Är kanske inte nödvändigt med OSB, kan nog ta två gips istället.
 
zankan skrev:
du har inte funderat på om det är genom dörren det läcker. Inte helt ovanligt. Sätt upp ett tjock tyg provisoriskt och kolla om det kan vara så.
Det är grepp nummer ett.
Det är inte från dörren, det är tydligt.
 
flanktransmission. Lycka till....
 
isolering funkar nog bättre för att dämpa resonansen i annars tomma innerväggar,
I parhus har jag fått satt tre-lagersgips för att få de boende någorlunda nöjda,
Fast i en lägenhet i ett betonghus.. där får man nog vänja sig... eller om det går att få upp lite textilier i trapphuset som dämpar..
 
est123 skrev:
Det är inte från dörren, det är tydligt.
Hur menar du då? Att ljudet är tydligt eller att du inte lokaliserar det dit. Steg med framförallt klackar hårda skor ger ett rätt snaskigt ljud som letar sig in där det är otätt. Brevinkast och dylikt. Är det ett gammalt eller nytt trapphus. Gamla trapphus har en förmåga att ha skum rumsakustik. Inget som dämpar efterklanger och sånt.
Är det inte det som är problemet så finns det sätt att kolla.

Lägg örat mot väggen (i detta fallet dämpa dörren först) och be nån traska runt i trapphuset.Våningen ovanför ,i trappen och på ditt plan.

Hur låter ljudet läcker det genom väggen eller vibrerar det genom väggen? vart låter det värst när man går? Planet ovanför, i trappen eller på ditt plan.
Är det det sista så kan man sätta en dubbelvägg (inte säkert det hjälper) testa med tungt tyg först och se om det hjälper. annars är det bortkastade stålar då det kan vara ett vibrationsproblem från bjälklaget kan hjälpa med dubbelvägg då ljudet sprider från bjälklag till vägg/ar.
Alternativt kan man lösa det med att lägga en matta i trapphuset eller absorbenter första alternativet är bäst då det fjädrar bort steget vid källan.
Nu kanske det inte är ett alternativ att ta och smaska dit en matta iofs.

Men det är vad jag spontant tänker
 
zankan skrev:
Hur menar du då? Att ljudet är tydligt eller att du inte lokaliserar det dit.
Jag menar att det är tydligt att det inte är från dörren som det ljud som jag hör kommer ifrån, pga att den sitter i en annan del av lägenheten (som är L-formad). Det kan hända att det läcker in från dörren också, men det är inget som nu är märkbart störande (är en modern säkerhetsdörr i stål, så jag tror den är relativt tät).

zankan skrev:
Är det ett gammalt eller nytt trapphus. Gamla trapphus har en förmåga att ha skum rumsakustik. Inget som dämpar efterklanger och sånt.
Är det inte det som är problemet så finns det sätt att kolla.

Lägg örat mot väggen (i detta fallet dämpa dörren först) och be nån traska runt i trapphuset.Våningen ovanför ,i trappen och på ditt plan

Hur låter ljudet läcker det genom väggen eller vibrerar det genom väggen? vart låter det värst när man går? Planet ovanför, i trappen eller på ditt plan.
Är det det sista så kan man sätta en dubbelvägg (inte säkert det hjälper) testa med tungt tyg först och se om det hjälper. annars är det bortkastade stålar då det kan vara ett vibrationsproblem från bjälklaget kan hjälpa med dubbelvägg då ljudet sprider från bjälklag till vägg/ar.
Alternativt kan man lösa det med att lägga en matta i trapphuset eller absorbenter första alternativet är bäst då det fjädrar bort steget vid källan.
Nu kanske det inte är ett alternativ att ta och smaska dit en matta iofs.

Men det är vad jag spontant tänker
Hur hör jag skillnad på om det läcker genom väggen eller vibrerar genom väggen? Eller menar du med "läcker" att det skulle leta sig in genom springor eller dylikt? I sådana fall skulle jag säga att det vibrerar genom väggen.

Det låter värst när någon går i trappen som sitter på andra sidan min vägg. Tror inte att det är något problem då någon går någon annanstans, men det kan jag ju kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.