Hej!

Det är första gången jag skriver forumet, men jag har varit inne på forumet och läst ända sedan jag och min fru började planera för att bygga hus. Vi har sett hur hjälpsamma många här är och tänkte, att vi nu efter att ha införskaffat en tomt i Stockholmsområdet, skulle kunna be er om lite tips och synpunkter på suterrängvillan vi fundererar på att bygga på tomten. :)

Villan är av funkiskaraktär och kommer att ha sjöutsikt åt söder. Kort sammanfattat så är tanken att ha entré, vardagsrum, kök och gästrum på suterrängvåningen (takhöjd 2,7). På övervåningen (takhöjd 2,5) har vi allrum, master bedroom, samt två extra rum. Boendeytan hamnar förmodligen på ca 175 m2.

Jag bifogar en bild på fasaden och en bild vardera för de två våningarna.

Tack på förhand!
 
  • entrevåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nv:
1. när någon står och plingar på dörren så har de fönsteret till sov4 rakt framför näsan - skulle gissa att persiennen kommer vara nerdragen permanent om rummet ska användas som sovrum.
2. utrymme innananför enre - var står skohyllan? värt hänger gästerna av sig sina ytterkläder? verkar vara lite dåligt med väggyta att använda till detta.
3. klädvård/klk, brukar läggas mot köket för att få en vardagsentre från garage till kök för att slippa bära matkassar genom hela huset, annars läggs den vanligen lite avsides för att slippa ljudproblem och problemet med att bära skitiga underkläder genom köket ;-)


klipper och klistrar lite i paint och, ja det blir inte så fint ritat - men ni förstår hur jag menar iaf...
 
  • litesåhär.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom vi inte ser de andra fasadritningarna vet vi inte var på norrsidan det är möjligt att ha fönster på nedervåningen. Kan vara svårt att ha sovrummet där nere åt norr. Jag tycker du ska fundera på att byta plats på wc/d och sovrummet. Det kräver en del ändringar i planen så att sovrummer får plats. Två fördelar är att du får sovrummet åt söder och samlat vatten/avlopp på norrsidan. Det är bra att ha wc/d, kök, klädvård och badrum nära varandra. Tänk på att wc/d måsta vara anpassat får rörelsehindrade, en rullstol ska få plats brevid toalettskålen. Tycker också att du ska flytta trappen och slå ihop den med den del där du vill ha öppet upp. Den smala del du ritat med öppet upp kommer inte ge er den "högt i tak"-känslan. Kommer mest att fungera som att förflytta ljud mellan våningsplanen.
 
Sovrum 3 (?) är trångt och kyffigt, vilket kanske är OK om det bara ska användas som gästrum. Samtidigt ligger stora klädkammaren i hörnet av huset där det kunde varit ett trevligt rum med fönster åt två håll. Jag förstår att ni gärna vill ha master bedroom en suite med badrum och klädkammare men det känns som det kunde gjorts bättre.
 
En sak jag skulle fundera på att ta bort är öppningen mellan våningarna "Öppet upp". Vi hade det i vårt förra hus, men valde bort det när vi byggde nytt.

Det är jättefint, men om man har barn så transporteras det väldigt mycket ljud mellan våningarna ( det gör det förresten oavsett om man har barn eller inte ;) )
 
Mycket förståndig synpunkt av JockeR !

Man kommer aldrig ifrån att ett sådant arrangemang inte bara fördubblar höjden på detta rum. I stort sett fördubblar det också kvadratpriset!

Dessutom ger dubbla rumshöjden en del extra besvär under nybyggnad och i byggnadens löpande underhåll; städning, fönsterputs, målning, lampbyten.
 
Vi har en planlösning som är väldigt öppen framåt och som lite modifierad kanske skulle kunna passa i ert fall. För vår del måste jag säga att den faktiskt överträffar våra högt ställda förväntningar :). Jag har faktiskt varit klart mot öppna planlösningar, men uppskattar nu verkligen ljuset och öppenheten (även i landskapet utanför) mycket! Min mamma har flyttat in i huset vi flyttade ifrån och där känner jag mig numer instängd!

planlosningen.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.