JVM skrev:
Skulle du få skorstensbrand kan du försöka släcka genom att slänga in grovsalt genom sotluckan. Den utvecklar en gas som stjäl allt syre..
Fast det där påståendet kan vi nog lägga i kategorin "konstiga myter och vandringssägner"..
Salt smälter vid ca 800 grader, sen händer det inget alls förräns runt 1460 grader då det börjar koka.
Slänger man in det i askluckan så händer det ingenting, en väldigt liten mängd kanske skulle hinna smälta men inget mer dramatiskt än så, det frigörs inga konstiga gaser eller liknande,
Kan på sin höjd fungera genom att kväva eld/glöd men då funkar det nog bättre med en hink torr sand istället. eller att stänga spjällen eller att tömma en kolsyre/pulversläckare i pannan
 
Töm aldrig en släckare i pannan eller skorsten vid sotbrand.

Stäng spjället för att dämpa och ring 112 så kommer vi ut och slår loss den brinnande pluggen i skorstenen och kontrollerar så att inte det är risk att branden gått över i byggnaden. Sedan förläggs skorstenen med eldningsförbud till sotaren har provtryckt.


Kommer inte ihåg om det är salt som råds att kasta in men "husmorstrixet" bygger på att man kyler brandgaserna så att hettan inte skall bli så stor att skorstenen skadas.

Förutom vad som skrivits ovan så är risken nog som störst efter att sotaren varit och rivit runt i skorstenen.

//Linnex (=brandman som har varit på flera soteld)
 
Klämmer in en egen undran..

Har en äldre husqvarna 3027(vedspis) som inte är allt för effektiv vad gäller värmealsring eller verkningsgrad så nu när kylan varit långvarig här i södra norrland så har man eldat längre perioder i sträck, upp till en 4-5h iof lugnt eldad dvs en klabbe i taget samt torr björkved med ca 90% :) fullt öppet drag i "luckan", finns det någon fara med det?

Sotar 3-4 ggr per år, även spis och plattor regelbundet.

När man ändå är i farten..nå´n som har kläm på hur man kan vrida plattorna(3st) för att få bättre "effekt" runt alla plattor, har "spåren" rakt mot muren nu på alla, alltså rökslingorna under varje platta.

Im kanalen ja..behövs inte den rensas nån gång på damm, fett mm.?
 
Håll koll på skorstenen om du eldar hårt och länge så den inte blir för varm.

Kanske du kommer åt att känna på den uppe vid taket ovanför spisen, eller på vinden om den går igenom där. Känns den rejält varm bör du ta det lite lungt med eldandet.

Trä som eventuellt ligger mot skorstenen kan fatta eld redan vid 70-90 grader.
 
Styrman_jansson skrev:
Jag formulerar om frågan. Skulle en dylik g:a norrahammar kökspanna klara att värma upp en 750l's tank inom låt oss säga 2h?
750l tank rymer ca 45kW. Om din panna ger ca 25kW per timme så kan du ladda tanken på 2 timmar. Jag tvivlar dock att en kökspanna har högre effekt än 10-15kWh och då blir eldningen .....ca 5 timmar lång om du inte värmer radiatorer samtidigt. Går det mesta av producerat värme till att värma huset så blir laddningen betydligt längre.
gaia
 
Brukar iof inte elda så hårt dvs tar det lite vackert med iläggen men däremot nu när det varit kring -20 i en vecka så blir det lite längre tid i ett sträck, ugnstempen brukar inte överskrida 150 grader, som nu är fylld med täljsten :)

Visst blir muren varm efter ca 3-4h eldande beroende på utomhus temp. uppskattingsvis 30-40grader om man lägger handen emot.

På vinden så har jag för mig att muren har en ram runt om skiljt från bjälkar med sand som fyllning + att den är lindad med isolering.

Däremot vet jag inte exakt hur det står till med golvbjälklaget eftersom dragplåten ligger under bjälklaget som föhindrar att glöd ramlar ned till sotluckan nere i källaren så finns väl en viss risk även där.

En okulär besiktning med ir kamera gjordes ifjol av sotaren som inte kunde se några konstigheter i rökkanalen.

Man blir ju lite nojjig ibland när man läser om soteld lite överallt i media, försöker sota med jämna mellanrum samt lägga i först när det nästan bara är glödbädd kvar, undvika fiseldning samt eldar mest med lövträ..

Säkrast vore väl och ha ett rör i rökkanalen med då får man ju ingen varm murstock samt så kostar det en del extra, får se hur det blir i andra huset framöver som med har en murstock iof täthetsprovad och godkänd invändigt men dock inte använd så mycket på senare tid + att den är upskattningsvis ifrån 30-40 talet..

Kanske blir en pelletskamin där med ett nytt rökrör..vi får se :)
 
Linnex skrev:
Töm aldrig en släckare i pannan eller skorsten vid sotbrand.

Stäng spjället för att dämpa och ring 112 så kommer vi ut och slår loss den brinnande pluggen i skorstenen och kontrollerar så att inte det är risk att branden gått över i byggnaden.

//Linnex (=brandman som har varit på flera soteld)
Varför inte använda brandsläckare?
"Brinnande pluggen" kallas det så stället som brinner?
 
C
Tömmer man en släckare i pannan så kan pannan och rentav hela muren spricka sönder så att branden sprider sig. Annars hade det varit lätt för brandkåren att ta vattenslangen och köra ner i pipan, men det är inte riktigt smart det heller.

När vi fick sotbrand visade det sig vid filmning av skorstenen att den delade sig i två pipor ett par meter ner, och där bestod den på insidan av "råtegel" eller vad man ska kalla det, en massa utstickande vassa kanter, så vi blev förlagda med ett krav på att installera ett insatsrör alternativt riva skorstenen och mura om den om vi ville fortsätta elda.
 
cheetah1 skrev:
När vi fick sotbrand visade det sig vid filmning av skorstenen att den delade sig i två pipor ett par meter ner, och där bestod den på insidan av "råtegel" eller vad man ska kalla det, en massa utstickande vassa kanter, så vi blev förlagda med ett krav på att installera ett insatsrör alternativt riva skorstenen och mura om den om vi ville fortsätta elda.
Det lät inte bra..

Nu vet ju inte jag hur sotare arbetar, Men borde inte en sotare upptäckt en sån sak innan det blivit sotbrand?

Sotaren här hinner knappt parkera bilen fören han åker härifrån igen..
Upp på taket, dra ett drag i pipan och åker igen? eller hur gör dom?
 
Vet att det är en gammal tråd men pulversläckaren funakr fint om man upptäcker branden innan det blivit en "plugg", givetvis ska det inte använda skum eller vatten då spricker skorstenen.
 
Varför skulle skorstenen spricka om man häller på vatten på elden?
 
Varmt tegel och vatten brukar inte bli bra, blir det mycket vattenånga kan det få samma effekt. Men måste man välja på att huset brinner ner å lite sprickor i skorstenen så är det en lösning :).
 
Har hört av en sotare att man brukar släcka skorstensbränder med pulversläckare. Man duttar i lite in i pipan och då kvävs elden
 
Tråden är gammal, tror inte trådskaparen behöver fler svar längre.
Men jag skriver ändå. Andra kan vara intresserade.
Jag tror nämligen inte det var sotbrand. Eftersom det rök och "brann" i imkanalen så tror jag följande hände. En kraftig gnista, en glödande vedbit, följde med röken upp. Sedan ramlade den ner när draget in orkade hålla upp den och på nedvägen hamnade den i imkanalen som jag tror är hopbyggd med pannans rökkanal en bit upp. Sedan antände den glödande biten dammet och fettet i imkanalen. Imkanaler ovanför vedspisar brukar vara fulla med fettblandat damm. Antänds lätt.

Man kan få lätt soteld, utan tjära, om det finns massor med luddaktig fett sot och damm från just köksspisar. Om man pyreldar i köksspisen lite då å då så bildas just sådan. Sedan eldar man hårt med gnistor och fett-dammet antänds. Sådan soteld är inte "farligt". Fast den dånar otäckt även den.
Detta har hänt mig 3 ggr. Varje gång alldeles efter jag flyttat in i ett hus som använts som sommarstuga eller haft kortvariga hyresgäster som eldat fel.Aldrig orsakat av mig själv. Lärde mig som barn att elda rätt. Inget pyrande! Å man skall stänga spjällen in i spisen först. Spjället ut från spisen endast när ingen glöd finns kvar!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.